hallo,
lang niet op het forum geweest, toch even inspringen op deze vraag; ook al zijn er al vele goede suggesties langs gekomen.
1)goed zitten is belangrijk: als je zoveel kilometers gaat malen elke dag dan moet de fiets echt perfect zitten. Neem dus geen risico hiermee. als je weet welke maat je nodig hebt voor een fiets fijn, als je dat niet weet zou ik toch langsgaan bij een heel goede fietsboer en je laten opmeten. (soms kost het geld, soms doen ze het gratis, bij aankoop is het normaal altijd gratis)
2)goed zitten betekent ook een goed zadel, stuur, handvaten en pedalen. dat is alles waarmee je in aanraking komt met de fiets.
3)goede banden: daarmee is je comfort goed en mag je eigenlijk vergeten dat je plat gaat rijden. het kan, maar de kans is klein; als je route echt vol glas ligt dan kan je eventueel latex in de band doen, ook al is dat niet ieders oplossing.
4)veiligheid: superbelangrijk: zorg ervoor dat je heel goede verlichting hebt, als je handig bent kan je ledlampen maken zodat je mega veel lichtopbrengst hebt; je kan voor een batterij kiezen aangezien je die elke dag kan opladen, maar zelf ben ik voorstander van een dynamohub in het voorwiel: is duurder, weegt meer, maar je hebt altijd stroom voor je lampen en dat is belangrijk.
5)veiligheid betekent ook goede remmen: een zijoptrek is voor mij geen alternatief, die opa fietsen hebben dat vaak, ook hebben ze vaak nog stalen velgen: bij regenweer rem je geen meter: dus alu velgen; goede remblokken en liefst een V-brake of beter; (ook een trommelrem kan)
6)veiligheid is ook gezien worden, dus een reflectoren zowel op fiets als op kledij zijn belangrijk; reken echt maar op een redelijke som voor degelijke kledij.
dit zijn de algemene opmerkingen. wat ik zou doen en waar ik zou opletten is hetvolgende.
1)ik zou voor een stalen frame gaan
2)ik zou voor een dynamohub gaan en led lichten
3)ik zou voor een brooks lederen zadel gaan
4)ik zou een stevige achterdrager nemen want misschien moet er toch ooit iets mee of wil je ermee naar de winkel
5)spatborden is een noodzaak, liefst stalen als je die nog kan vinden
6)ik zou voor een recht stuur gaan: je hebt iets meer controle vind ik over het sturen en in stadscondities is dat niet onbelanrijk; zorg wel voor een sportieve houding, dat wil zeggen dat je zeker niet rechtop zit maar redelijk voorover gebogen.
7)versnelling: OJEE dit gaat gecontesteerd worden: ikzelf rij al jaren met een sturmey archer 3 speed: die gaan zogezegd snel stuk, maar ik heb er nog nooit eentje in de prak gereden, (okee ik vet ze wel in om de twee jaar). je kan dan ook een kettingkast gebruiken en je ketting blijft perfect inorde. ik zou NOOIT voor een derailleur gaan bij woon werkverkeer als het tenminste vrij vlak is.
800 euro is een beetje een tussenbedrag. je kan bijvoorbeeld voor 250 euro een perfecte tweedehands kopen (goede frame met naafversnelling) en dan nog 250 uitgeven voor een eventuele upgrade.
wil je alles nieuw dan zou ik iets meer uitgeven; fahrradmanufaktur levert veel waar voor z'n geld. maar dan ben je iets meer kwijt. (je zou daar een nexus 8 kunnen aanschaffen)
hou vooral in het oog dat je veel geld aan je kledij gaat geven en dat als je niet zelf gaat sleutelen een goede fietsenmaker in de buurt moet hebben. Toch denk ik dat fiets (tweedehands of niet) die inorde is gezet, twee jaar moet kunnen draaien zonder probleem (daarna nieuwe banden, assen opnieuw invetten.....)
veel geluk, laat maar horen wat het geworden is
groetjes