Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON Edelux kapot? - Forum Wereldfietser

SON Edelux kapot?

Hallo allemaal, sinds vanmiddag doet mijn SON Edelux niets meer. Na alles nagelopen te hebben, oa kabels en dynamo zelf moet ik helaas tot de conclusie komen dat het lampje de geest heeft gegeven. Aangezien ik de lamp nog geen jaar heb zal het allemaal wel loslopen met het krijgen van garantie.
Wat me echter opvalt is dat er weinig tot geen (tot nu toe één) berichten zijn te vinden over het kapot gaan van de lamp. Heb ik gewoon pech (een maandagmorgen model zeg maar) of zijn er meer gevallen bekend? Daarnaast is het misschien ook handig om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest, in mijn geval heb ik geen idee, nadat ik een andere lamp op de dynamo en de bekabeling had aangesloten was er gewoon weer licht.

Peter
Pman schreef:Hallo allemaal, sinds vanmiddag doet mijn SON Edelux niets meer. Na alles nagelopen te hebben, oa kabels en dynamo zelf moet ik helaas tot de conclusie komen dat het lampje de geest heeft gegeven. Aangezien ik de lamp nog geen jaar heb zal het allemaal wel loslopen met het krijgen van garantie.
Wat me echter opvalt is dat er weinig tot geen (tot nu toe één) berichten zijn te vinden over het kapot gaan van de lamp. Heb ik gewoon pech (een maandagmorgen model zeg maar) of zijn er meer gevallen bekend?
bij mij helaas wel

:( :roll: :wink:

Daarnaast is het misschien ook handig om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest, in mijn geval heb ik geen idee, nadat ik een andere lamp op de dynamo en de bekabeling had aangesloten was er gewoon weer licht.

Peter
4 stappen plan

trek de stekker van het achterlicht uit het lampvoetje, werkt het nu wel?

indien geen achterlicht, controleer dan of er geen zout etc in het gat zit en dat de lip vrij van het huis ligt

trek de stekkers van de dynamo, geef het wiel een zwengel en sluit de contactlippen kort met een schroevendraaier: als de dynamo goed is krijg je vonken en remwerking

controleer of de stekkers goed aan de draad vastzitten, vooral als niet de juiste tang gebruikt is kan er veel weerstand ontstaan op de draad-stekker overgang

Als dat nog niet helpt de lamp met kabel demonteren en aanbieden voor garantie
Marten, dankjewel voor je antwoord, het 4 stappenplan had ik al uitgevoerd m.u.v. van de pekel dan aangezien ik toen op een andere fiets reed. Ook gezien de positie van de lamp (zie plaatje) is er weinig kans op invloed van pekel.

Afbeelding

Ik wacht even op het antwoord van de zaak waar ik de lamp gekocht heb (in dit geval dus niet bij Marten).
Daarnaast nog wel een vraag die Marten mogelijk ook weet te beantwoorden. Waarom is er niet voor gekozen om net als bij de naafdynamo de lamp van 2 platte stekkers te voorzien? Als je een kabelbreuk hebt of zoals in mijn geval je de kabel in de hoofdbuis wilt stoppen is dat denk ik een betere oplossing, het inkorten van de kabel houdt natuurlijk een keer op.
Pman schreef: Daarnaast nog wel een vraag die Marten mogelijk ook weet te beantwoorden. Waarom is er niet voor gekozen om net als bij de naafdynamo de lamp van 2 platte stekkers te voorzien? Als je een kabelbreuk hebt of zoals in mijn geval je de kabel in de hoofdbuis wilt stoppen is dat denk ik een betere oplossing, het inkorten van de kabel houdt natuurlijk een keer op.
Stekkers geven altijd een verhoogde kans op storingen, ze weglaten spaart bovendien geld. VAndaar dat veel koplampen (Ook B&M) een vaste draad hebben.
Bij montage is het wel altijd handig om ergens een extra lusje te leggen, dan kan je het snoer nog een paar keer inkorten