Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Profielrichting banden belangrijk? - Forum Wereldfietser

Profielrichting banden belangrijk?

Mijn nieuwe Marathon supreme's hebben een profiel met een duidelijk asymmetrische structuur (beetje 'V'). Is het belangrijk om bij de montage op de richting van het profiel te letten, zoals bij winterbanden van een auto? Zo ja, in welke richting moet de 'V' dan wijzen en waarom?
Op de site van Schwalbe staat hierover geen info...
wimmo17 schreef:Mijn nieuwe Marathon supreme's hebben een profiel met een duidelijk asymmetrische structuur (beetje 'V'). Is het belangrijk om bij de montage op de richting van het profiel te letten, zoals bij winterbanden van een auto? Zo ja, in welke richting moet de 'V' dan wijzen en waarom?
Op de site van Schwalbe staat hierover geen info...
Als het belangrijk is (voor grip of rolweerstand) staat de aanbevolen draairichting ergens heel klein op de band aangegeven. Je zoekt je dus altijd de pleuris.
Op de Schwalbe Marathon Supreme heb ik dat echter niet kunnen ontdekken, dus doe maar wat je het stoerst vindt. Theoretisch krijg je de meeste grip met de punt van de V bovenop naar voren, en achter andersom

:wink:
Inderdaad. Zodat die V met de punt in de grond "snijdt".

Lijkt me beter als je bijvoorbeeld door een plas water rijdt. Snijdt het profiel mooi in het water, zodat het direct door het profiel weg kan, en je dus grip houdt.

Geen idee of je dat echt merkt met een fietsband, maar het lijkt me logisch dat er zo op horen te liggen.
Die van mij snijden ook voor en achter met de 'punt in de grond'
Voor zover mijn bekend hebben fietsbanden een symmetrisch profiel. Ook een V vormig profiel is symmetrisch. Het nut van grove profielen van fietsbanden op de verharde wegen ontgaat mij. Grove profielen geven veel meer (rol)weerstand. Ook in waterplassen. Een gladde band "snijdt" beter door het water.
Ik rij met Schwalbe Marathon XR. De voorband ligt boven met de V naar voren. De achterband andersom. Dat zal meer te maken hebben met het slijtagepatroon, dan met waterafvoer tussen band en wegdek. Een getrokken wiel of aandrijvend wiel. Bij een fietsband op spanning zal wel of geen profiel geen verschil maken voor aqua-planing. Daarvoor is het loopvlak te rond en te smal en de rijsnelheid te beperkt.

Piet.
PietV schreef: De voorband ligt boven met de V naar voren. De achterband andersom. Dat zal meer te maken hebben met het slijtagepatroon, dan met waterafvoer tussen band en wegdek.
Lijkt mij eerder kwestie van grip: voorwiel moet grip hebben om te remmen, achterwiel moet grip hebben om aan te drijven.
Op een paar MTB banden van me staat ook ene rolrichting als 'grip' aangeduid, andere als 'speed'. Vraag is wel hoe groot het verschil is...
PietV schreef: Het nut van grove profielen van fietsbanden op de verharde wegen ontgaat mij.
Het verkoopt een stuk beter. Volgens de fabrikant is dat bijzonder nuttig.

Ook fijne profielen op verharde wegen zijn mijns inziens nutteloos. Slicks met niet te hard rubber, dat geeft grip op nat asfalt. Van iemand die over aquaplaning begint moet je geen banden kopen.

Grtjs, Waltertje