Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaarten op maat maken - Forum Wereldfietser

kaarten op maat maken

Hallo,

Ik begin een beetje beu te worden van mijn kaarten op dat grote formaat (dus niet fietsgids formaat). Is er hier ook iemand op het forum die ervaring heeft in het kopen van een grote kaart en die vervolgens op maat snijdt voor zijn stuurtas en het eventueel laat plastificeren? En zo ja, hoe heb je het aangepakt?

Het lijkt mij een stuk fijner eerlijk gezegd, je hoeft de kaarten niet te vouwen, je hebt exact het goede formaat en ze gaan een stuk langer mee.
Je kunt zo'n grote kaart ook in gedeelten inscannen en afdrukken. Dat doe ik met kaarten uit wegenatlassen (Michelin) wel eens. Gaat prima als je een redelijke scanner en printer hebt; zodra je van de kaart fietst, gooi je die gewoon weg en schuif je een nieuw A4'tje in je stuurtas. Lamineren kan handig zijn als je de kaart vaak wilt gebruiken. Zo'n apparaat kost ook maar een paar tientjes.
in principe is het ook mogelijk om niet voor gevouwen kaarten aan te schaffen bij de grote kaarten toko's. Dan kun je dus precies opgeven welk gebied je moet hebben op welke schaal en dan komt de kaart op rol, en kun je deze dus op ieder gewenst formaat (laten)vouwen. Kost wel wat maar kan dus prima.

Heb voor mijn verschillende opleidingen, hobbies etc al verschillende malen bij de nederlandse en belgische kartografische diensten kaarten laten vouwen.

Succes,

Bas
peter de rijk schreef:Je kunt zo'n grote kaart ook in gedeelten inscannen en afdrukken. Dat doe ik met kaarten uit wegenatlassen (Michelin) wel eens. Gaat prima als je een redelijke scanner en printer hebt; zodra je van de kaart fietst, gooi je die gewoon weg en schuif je een nieuw A4'tje in je stuurtas. Lamineren kan handig zijn als je de kaart vaak wilt gebruiken. Zo'n apparaat kost ook maar een paar tientjes.
Was er niet een truuk om kaarten watervast te maken met vloerlak?
peter de rijk schreef:Je kunt zo'n grote kaart ook in gedeelten inscannen en afdrukken.
Je moet wel oppassen dat je je niet verliest in het snannen en afdrukken want voor je het weet ben je veel uren en inktcartridges bezig om een kaart van een tientje heel te houden. In sommige gevallen is een schaar beter. Naderhand koop je een mooie nieuwe kaart, teken je de route daarop in en zet die in de kast.
Wat ik meestal doe is de gedeelten van de kaart die ik toch niet nodig heb eraf halen. Dat begint met de kaft en de randen; vaak ben je dan al de helft kwijt en vouwt het al een stuk beter.
Leon
Herkenbaar vraagstuk. Wij hebben dat afgelopen jaar (o.a. "eigen" fietstocht naar Berlijn via Bremen/Hamburg) opgelost door een relevante N-Duitsland kaart te kopen en bij een professioneel repro/copieer bedrijf (zijn er in elke stad, werken o.a. voor architecten en reclamebureaus e.d. die grote formaten moeten printen) in 1 x (sic) te laten scannen en printen (zwart/wit ivm de kosten, die bedroegen ca 8 euro als ik mij goed herinner).
Vervolgens kun je hier met een stift je route op intekenen en dan alleen de delen die je nodig hebt op het gewenste formaat uitknippen . Vervolgens nummeren en op volgorde leggen in je kaarthouder. Werkt prima.
We namen overigens wel de originele kaart mee voor "the big picture" /als reserve.
Veel succes ermee en waarheen gaat de reis?

groet,

Wasbeer
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, dat inscannen is inderdaad ook geen fout idee. Gewoon direct een goed formaat kiezen, dat snijden en nummeren en dan op de scans de route intekenen. Ik neem het zeker in overweging. Toch lijkt mij het fijnstje als je gewoon de originele kaart aan stukken snijdt en dat gaat nummeren en plastificeren laat want dan voorkom je dat je iedere keer moet scannen etc.

Maar het is wel een optie die ik nog eerst mee zal nemen!
Michelin heeft van die mooie wegen atlassen van redelijke schaal van diverse landen in Europa. Koop er één en haal de bladzijden die je nodig het er uit.
Als ik in Engeland fiets, doe ik het zelfde, alleen gebruik ik dan kaarten van een Engels bedrijf (Phillips)
Of gewoon kaarten op www.viamichelin.nl (tenzij je in de kolom Route berekenen Fiets aanvinkt) uitprinten en lamineren!