Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gore tex jas? - Forum Wereldfietser

gore tex jas?

Hallo Hester,

Ik heb nare ervaringen met een Vaude regenjas, deze was niet van gore tex maar een of andere tex. Deze was na ongeveer 2 jaar met ongeveer 100 gebruiksdagen zo lek als een mandje. De coating aan de binnenzijde liet los, geen garantie meer en dus een jas van ongeveer 100 Euro naar de haaien in 2 jaar tijd.
Nu heb ik een dunne gore tex jas van Gore Bike Wear en deze bevalt uitstekend. Na ongeveer 75 gebruiksdagen nog steeds 100% waterdicht en ziet er nog bijna uit als nieuw.
Omdat ik op de mountainbike nogal een vies wordt is de jas al wel wat keren gewassen met wasmiddel voor gore tex.
Ik heb expres voor een dunne jas gekozen omdat je die met wat warmer weer ook nog kunt gebruiken, in de winter een fleece trui eronder en je kunt lekker droog en warm blijven fietsen.
De verkoper waarschuwde bij deze jas alleen voor het gebruik van rugzakken, af en toe een dagrugzakje kan ie wel tegen, maar alle dagen zware rugzakken meetorsen bekort de levensduur aanzienlijk.

gr

erik

Gore Bike Wear is een absolute aanrader. Nee ik heb geen aandelen :)
Ik heb ook zo een dun jasje .... ff kijken naar type ... staat niks :(. Het is in ieder geval uit de Windstopper reeks. Dat is geloof ik dat 2-laags systeem ipv dat 3-laags systeem. Ik heb een ouder jasje waarbij je ook nog de mouwen kon afritsen. Dat wil soms ook nog wel eens handig zijn.
Zorg als je zo een jasje koopt dat het rugpand voldoende lang is. Je zit namelijk gebogen op een fiets dus dus hebt daar meer lengte nodig dan voor. Als het even kan neem een jasje met een groot ritsvak op de rug dan kan je daar nog wat indoen qua versnaperingen of andere handige dingen :)
Leuk, zo'n jasje wil ik ook! Ben namelijk ook nog steeds op zoek naar een regenjas. Maar, hoeveel geld kost zo'n jas? Die van Gore Bike Wear dan.

Groet,
Rena

De Gore jassen kun je oa kopen bij Bever (www.bever.nl) en bij Zwerfkei (www.zwerfkei.nl).
In de jas die in dit forum wordt begoemd wordt GoreTex Paclite gebruikt. Dat zorgt er oa voor dat dit soort jassen extreem ligt zijn. Kwa ventilatie ligt dit tussen 2- en 3-laags Goretex.
De prijs van deze jas is €249,95

Ik heb mijn Gore Bike Wear bij Bever Den Haag gekocht.

Voor zover ik weet heeft ZwerfKei in Woerden ze ook. Kan je gelijk ff langs bij de fietsvakantiewinkel :)

Bij de wat betere fiets-speciaal zaken kan je ze ook kopen. Ik woon zelf in Den Haag en koop vaak mijn fietsspullen (ook kleding) bij Mammoet.

In Utrecht heb je ook een wat grotere fietszaak zitten die ook Gore Bike Wear verkoopt. Misschien dat Marco wel weet welke ik bedoel. Hij zat ergens op de Oude Gracht volgens mij, iig in de binnenstad.

Belangrijkste is iig dat welke jas je ook koopt hij altijd voldoende lengte heeft in het rugpand. Alle andere zaken zijn extra.

Zijn er ook mooie, goedkopere oplossingen? Er valt namelijk nog zoveel moois, leuks, handigs, belangrijks te kopen voor een flinke fietstocht.

Ja,

Als je flink nat worden van het zweet en minder draagcomfort acceptabel vind voldoet een (ouderwetse) regenjas ook.
Je moet voor jezelf beslissen wat je belangrijk vind en daarbij hoort natuurlijk ook budget. En niet overal heb je een regenjas nodig, maar heb je aan een windstoppetje genoeg.
Het blijkt alleen dat de minder dure maar zeker niet goedkope jassen die waterdicht zijn d.m.v. welke exotische coating dan ook niet zo'n lang leven beschoren zijn en dat is dan toch wel jammer van je euro's.

gr
erik

Een goede regenjas / spatjack / windjack is de investering waard. Als je eenmaal nat bent en het is koud of het blijft regenen dan wordt je voorlopig ook niet meer droog. Vooral als het koud is dan baal je als een stekker als je met je natte kloffie in je tent moet duiken waar het ook nauwelijks zal drogen door de temperatuur.
Als je op de fiets bezig bent dan zijn maar een paar zaken echt belangrijk.
In deze volgorde voor mij zijn dat; Fietsbroek, Schoenen en me Gore-Tex jasje. Meer heb ik niet nodig. Fietsbroek voor pijn aan de bil, schoenen voor pijn aan de voet en jackje voor pijn op het lichaam :D

Zeker als je net begint met fietsen en je nog niet zoveel geld wilt of kan investeren dan is het raadzaam om eerst een goede basis te hebben.
De rest is allemaal bijzaak en moet je in de loop van de tijd gewoon bijkopen.

Met wandelschoenen is niks mis, ik gebruik zelf al jaren Lowa's type Strato Lo. Deze zijn stevig en sluiten goed.

Belangrijkste eigenschap van een schoen die je zowel voor de fiets als voor het wandelen wil gebruiken is dat de zool bijna niet flexibel mag zijn. Dat is dan vooral met het oog op het fietsen. Je hebt een vrij stugge zool nodig die niet inzakt of veel zijwaartse speling geeft. Je voet moet als het ware opgesloten zitten in de schoen.
Als je wat 'sterkere' voeten van jezelf hebt dan kan je ook toe met wat minder stuggere schoenen.

Als je zaterdag a.s. tijd hebt dan is een bezoek aan de beurs in Nieuwegein zeer waardevol in je verdere planning voor een vakantie. Als je met mensen in gesprek geraakt of dingen ziet dan is er dan altijd meteen kans om navraag te doen hoe bepaalde zaken in elkaar zitten.

Suc7 , Tim

Ik gebruik een AGU Conquest regenjas. Deze is winddicht, waterdicht en lekker licht. Kost ongeveer € 80. De broek kun je er los bijkopen en kost geloof ik € 55. Zie http://www.agu.nl onder regenkleding.

Vooral winddicht is belangrijk. Waterdicht niet zo, want door zweet wordt je toch wel nat. Als dan door de wind nog eens lekker afkoelt, dan is dat niet prettig.

Heb zelf flink wat jaren terug een Ultima Bikewear Top Performance Rainproof Jacket gekocht (90 EUR) . Voldeed altijd prime (geen Gore-tex). Daarnaast kocht ik een Activent jack van Gore...(uit de Gore-fabriek) Super ademend, kan een bui hebben maar niet te lang (90 EUR). Sinds kort heb ik een prachtig jack van Mountain Hardwear (Mithrill Paraka) gekocht 3-laags XCR Gore-tex Super gesealde ritsen mega functioneel, licht, sterk maar wel 465 EUR. Dit is meer een jack voor backpackers, expedities in het hooggebergte, etc. maar voor zo'n bedrag fiets ik er gerust mee.

Fiets zelf altijd met bergschoenen, maar je moet opletten dat ze niet te hoog zijn dit kan veel klachten veroorzaken. Damensschoenen zijn meestal lager en kunnen daardoor eerder worden gebruikt voor de fiets.

Ik heb net als een van de andere schrijvers slechte ervaringen met andere coatings (Triplepoint Ceramic van Alpine Lowe). Ze ademen allemaal (veel) slechter dan GoreTex en laten zeer waarschijnlijk allemaal na 2 of drie jaar los, afhankelijk van gebruik. Ook niet onbelangrijk zijn de garantiebepalingen. Bij coatings krijg je 1 jaar of geen garantie, bij GoreTex levenslang. Mijn vrouw had een jas die na drie jaar fulltime gebuik een heel klein beetje ging delamineren op de schouders. De jas is dan nog steeds 100% waterdicht, maar laat kleine bobbeltjes zien omdat de lagen niet meer overal op elkaar zitten. Ze kreeg zonder enige aarzeling een nieuwe jas en geld terug, want in die drie jaar was de jas namelijk iets goedkoper geworden!!!!
Na 7 jaar met 1 jas die ik gebruik voor werk, wandelen met rugzak, fietsen in de regen en soms zeilen, ben ik helemaal overtuigd. Mijn jas ziet er letterlijk nog uit als nieuw en is nog 100% waterdicht. Ik heb echter nog nooit GoreTex jassen van 130 euro gezien (meestal ca. 300 tot 400 euro, afhankelijk van merkk en aantal zakken en ritsen dus getapete naden). Maar zelfs die prijs is de investering meer dan waard!

Ik heb overigens wel okselritsen voor nog betere ventilatie, met name tijdens het fietsen zeer effectief.