Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen op trein in België beperkt mogelijk - Forum Wereldfietser

fietsen op trein in België beperkt mogelijk

Hallo,

Op 1e Paasdag 24 april wilde ik van station Heerenveen vertrekken om 12.00 uur (ik moet eerst nog werken) per trein naar Veurne of Oostende. Aansluitend fiets ik langs de (volgend jaar uitkomende) route van Kees Swarts van Nieuwpoort naar Verdun via de Eerste Wereldoorlog linie.

Nu blijkt echter dat de Belgische spoorwegen problemen hebben met materieel en dus dikwijls Oostenrijkse treinen inzetten waarin geen fietsen kunnen worden meegenomen. Ik zou dan maar moeten afwachten of er een trein aankomt waarin ik mee kan rijden. Weten jullie daar meer van? Kan ik het risico nemen, of lijk ik dan toch echt bij de Belgische grens te stranden met mijn fiets in de hand?

Een alternatief is treinen naar Vlissingen en vandaar via de LF01 naar Nieuwpoort fietsen. Dan komt er wel een fietsdag bij en zoveel speling heb ik niet.

Wie kan me helpen met info over de Belgische treinen van deze dagen?
Hoi hoi,

Als Belg kan ik je zeggen dat je normaal gezien altijd wel met je fiets terecht kan op de trein. Soms is er inderdaad niets voorzien voor fietsen en dan staat je fiets in het tussenschot (niet erg stabiel en vaak in de weg van mensen die op- en afstappen).

Sommige conducteurs doen moeilijker dan andere, maar uiteindelijk zie ik ook vaak dat ze gewoon de fiets erin zetten, zonder eerst te vragen aan de conducteur. Zelden (of nooit) gehoord dat hij niet mee mag. Op drukke treinen kan het soms wel zijn dat ze weigeren of moeilijk doen, wegens plaatsgebrek.

Vergeet niet dat je een ticket voor je fiets moet hebben (waarvan een deel aan de fiets moet gehangen worden), iets van een €5 enkel meen ik, als je het op voorhand hebt gekocht.

Groetjes,
Kikitjah
Nou, dat is goed nieuws!
Ik was al allemaal alternatieve opties aan het overwegen. Wat raar dan toch dat de mw van de NS zo stellig was. Trouwens: als ik op internet een internationale treinreis van Heerenveen naar Oostende wil maken, geeft hij ook aan dat dat niet met de fiets kan.

Maar blijkbaar is het leven toch sterker dan de leer. Ook bij jullie dus.

Je raadt me dus aan om het gewoon te proberen?
Hoi,

Ik zou het inderdaad gewoon wagen! Ik ben ook al een paar keer zomaar op een trein gesprongen met de fiets, zonder voorafgaand te reserveren of te zien of de trein ervoor aangepast was.

Ik zou het alleszins gewoon doen en als je twijfel hebt kan je altijd aan de conducteur vragen: "Waar kan ik mijn fiets zetten?" (niet: "MAG", maar gewoon "WAAR")
Als je een oudere trein hebt (zo met bruine stoeltjes voor 2 en 3 man) dan heb je vaak vooraan, bij de conducteur, een plaatsje waar de conducteur je fiets met het voorwiel omhoog hangt aan een haak. Sommige conducteurs halen je dan ook al meteen naar de voorkant, zodat je je fiets meteen aan hen kan geven.

Lieve groetjes,
Kelly
ps: nu hopen dat jij nu niet de enorm slechtgehumeurde conducteur tegenkomt die er géén zin in heeft en je weigert! :lol: Maar die kans lijkt me enorm klein, zeker als je een beetje zelfvertrouwen toont en gewoon de fiets in de trein zet!
Nou, dank je wel. Dat ga ik dan maar proberen. Als ik ergens strand, kan ik altijd nog ergens anders onderweg onderdak zoeken en de volgende morgen verder reizen. Ik ga op 1e Paasdag, het lijkt me dan vast rustig in de trein.

P.s.: de voorbereidingen voor je fietstocht naar Japan gaan gewoon door, ondanks alle ellende daar? Ik had van je plannen gelezen en dacht aan je toen daar de hel losbarstte.
Hoi,

Normaal gezien zou het rustig moeten zijn, tenzij je net een trein hebt waarop alle vakantiegangers zitten die weer naar huis gaan! (Paasmaandag is de laatste dag van de Paasvakantie in België)

Hier kan je vinden wat de Belgische spoorwegen zeggen over het vervoer van fietsen:
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... /index.php

Mijn plannen gaan (voorlopig) nog steeds door, hoewel het zeer waarschijnlijk is dat ik een bocht rond Fukushima ga doen in plaats van er te overnachten of een trein neem. Wat ik uiteindelijk doe zal afhangen van hoe de situatie er binnen 2 maanden uitziet!

Bedankt om aan me te denken ;)

Groetjes!
Gewoon zorgen dat je een ticket hebt voor je fiets, en je zeker op het perron aanmelden bij de treinbegeleider om te vragen waar je je fiets mag plaatsen. Probeer buiten de spitsuren te reizen. We hebben deze week nog de fietsen meegenomen in de trein zonder probleem. Heel vriendelijke treinbegeleider trouwens. Als je zelf een beetje hoffelijk bent...
Dank je wel Swift,

Ik ben een vriendelijk mens.
Bovendien reis ik op de zondagmiddag en -vroege avond van Pasen. Het lijkt me dan niet al te druk.

Al zit het me nog altijd een beetje dwars dat de NS me als telefonische info gaf dat het mogelijk op het Belgische traject niet kan vanwege de Oostenrijkse treinstellen.
Hoi,

Waarschijnlijk zullen dit de treinstellen zijn zonder officiële plaats voor fietsen, waardoor ze zeggen dat dit niet kan. Het kan echter wel, in België kan veel :wink:

Groetjes,
Kelly
Hallo Aart,

Reizen met de fiets in de trein naar België is vaak een avontuur, maar het is mij altijd wel in een halve dag gelukt. In 2009 heb ik op dit forum een treinreis van Ieper naar Leiden en van Roosendaal naar Gent beschreven (zie dit draadje). De Beneluxtrein die jaren terug al zou worden vervangen door een hogesnelheidstrein, rijdt overigens nog steeds. Het gerucht over Oostenrijks materieel in België is nieuw voor mij; maar ook in Oostenrijk kunnen fietsen in de trein, dus dat lijkt me niet echt een obstakel. Een groter probleem is dat er bij de NS vaak onjuiste informatie wordt verstrekt.

Ik heb zelf ook nog even de dienstregeling voor 1e Paasdag bekeken. Het is zeker een bijzondere dag: de IJsselbrug bij Zwolle wordt dan vervangen en over de oude Moerdijkbrug rijden ook geen treinen. Alleen met de Fyra kan over de nieuwe Moerdijkbrug van Rotterdam naar Breda gereisd worden: zonder toeslag, maar ook zonder fietswagon. Via Rotterdam reizen is dus geen optie: een blessing in disguise, want Rotterdam Centraal is immers een enorme bouwput, waar het met een fiets geen feest is om over te stappen. De Beneluxtrein rijdt met Pasen vanaf Breda. De intercitytreinen uit Groningen rijden vanaf Zwolle nu niet naar Amersfoort, maar via Arnhem naar Roosendaal, dus ook via Breda. In Zwolle kunnen er dus al fietsen uit Groningen in de trein staan, maar vroeg in de middag zullen de meeste fietsers wel aan het fietsen zijn.
Als je om 13:00 uur in Heerenveen kunt zijn, geldt het volgende reisschema:

13:01 Heerenveen (spoor 3)
13:40 Zwolle (spoor 3a)

overstappen

13:49 of 14:19 Zwolle (spoor 5a)
16:20 of 16:50 Breda (spoor 6)

overstappen

17:18 Breda (spoor 6)
18:00 Antwerpen Centraal (beneden)

overstappen

18:34 Antwerpen Centraal (boven, spoor onbekend)
20:11 Oostende

Als het meezit, staat de Beneluxtrein in Breda al klaar voordat de Fyra arriveert met reizigers uit de Randstad, zodat het fietscompartiment (ongeveer halverwege de trein) waarschijnlijk nog leeg is. Kun je het niet meteen vinden, klamp dan even een conducteur aan; die hoort er in de Beneluxtrein ook op toe te zien dat reizigers met koffers of kinderwagens ruimte vrijmaken voor fietsen.

Mocht je de Beneluxtrein toch missen (hij valt ook wel eens helemaal uit), dan kun je het beste doorreizen naar Roosendaal en daar de boemeltrein naar Antwerpen nemen. Ik ben ook wel eens van Roosendaal naar Essen (10 km zuidelijker, net over de grens) gefietst om daarvandaan een trein te nemen.

In Belgische treinen kan de deur van het fietsenhok alleen door conducteurs geopend worden. Fietstassen moeten dan van de fiets worden gehaald: soms mogen die ook in het fietsenhok staan, soms neem ik ze mee naar mijn zitplaats. Een enkele keer is het op een Belgisch station zo druk, dat het niet lukt om bijtijds een conducteur te vinden. Dan til ik de fiets met bagage zelf de trein in en blijf er naast staan tot er een conducteur langskomt. Die maakt dan vaak de fietsenberging alsnog open, soms na een vermaning, soms na een verontschuldiging; of is Oost-Indisch blind en loopt gewoon door.

Van Oostende naar Nieuwpoort is goed te fietsen, maar bij flinke tegenwind is deze kustroute een tijdrovende uitdaging. Je kunt hier ook gebruik maken van de kusttram, die de afstand tussen deze steden in 40 minuten aflegt. Je houdt dan wat meer tijd over voor de frontlijnroute. Een fietskaartje voor de kusttram kost 2 euro. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, dus ik ben wel benieuwd of een volgepakte fiets makkelijk in de kusttram past.
De kusttram begint overigens al bij het station van Knokke, dat op slechts een paar uur fietsen van Vlissingen ligt. M.b.v. deze tram zou je ook in een uur of vier van Vlissingen in Nieuwpoort kunnen komen.

Veel plezier en inspiratie op je tocht!

Kees
Belgische spoorwegen en fietsen zijn goed te combineren:
- op voorhand reserveren is niet nodig, gewoon fietskaart van 5euro (vaste prijs) aankopen aan het loket, strookje aan de fiets hangen en je in het midden van de trein aanmelden bij de conducteur
- als je geluk hebt is er een aparte wagon voorzien om de fietsen mooi te stallen en zal de conducteur je helpen, heb je minder geluk dan is het de fiets opheffen en door de smalle treindeuren krijgen (op de kleine stations waar er geen verhoogde perron aanwezig is kan dat met bagage serieus lastig worden)
- vermijd spitsuren, daarbuiten hebben ze geen enkele reden om je te weigeren
Inderdaad zoals Gunter zegt is fiets+trein goed te combineren in België. Ik heb dit al een paar keer gedaan (zelfs eens met een tandem) en tot nu toe altijd redelijk vlot verlopen.
In theorie moet je altijd eerst aan de conducteur toestemming vragen om de fiets aan boord te nemen, hoewel ik al gezien heb dat sommigen onmiddellijk opstappen. Meestal maken de conducteurs er geen probleem van. Slechts 1 enkele keer had ik een conducteur die moeilijk deed, maar als je lang genoeg aandringt ... :wink:

Er zijn eigenlijk "twee soorten" treinen in België:
1) met fietsenwagon zoals bijvoorbeeld de grijze dubbeldektreinen. Deze treinstellen hebben speciale fietsenwagons. Er is zelfs een speciale deur die het opstappen nog vergemakkelijkt (de conducteur moet dan wel eerst die deur opendoen )
2) zonder fietsenwagon maar met "beestenkot*" (de fietsberging volgens Keesswart) Bij deze treinen opent de conducteur deze "extra" ruimte. De opstap is redelijk hoog en niet alle conducteurs zijn even behulpzaam, maar kom je fiets is dan toch mee.
(*ik noem dit het beestenkot omdat het soms gebeurt dat de conducteur deze ruimte ook opent wanneer er (voor de zoveelste keer) te weinig wagons en te veel passagiers op het perron staan. Sommige conducteurs zijn dan zo vriendelijk om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk "vee", meekan. Ik spreek uit ervaring :D )

De prijs bedraagt inderdaad 5 euro (tandem of fiets). Er zijn ook speciale tickets waarmee je een ganse dag met de NMBS (welke zot zou dat doen? :D ) door België mag. De prijs bedraagt 8 euro. Wel handig (en goedkoper) als je een heen-en-terug reis maakt op dezelfde dag.

Nog een tip: houdt de conducteur in het oog wanneer je moet afstappen (hij moet namelijk het beestenkot of, niet noodzakelijk maar wel gemakkelijk, de fietsdeur van de dubbeldekkers openen), sommigen zijn nogal vergeetachtig wat betreft afstappende fietsers :wink:

Groeten,

Gregory
Wat ik mij afvraag: Hoe zit het met je bagage? Kunnen de 4tassen aan de fiets blijven hangen? Ik wil ook wel graag de trein eens nemen, maar ik heb altijd bang dat ik met mijn fiets op de trein zit en mijn bagage op het perron me uitwuift... :oops:
als je langs de gewone treindeuren (dus niet het "beestenkot" zoals men hier mooi omschrijft) moet opstappen met fiets en bagage dan wordt het zeer moeilijk want je moet rekenen dat:
1) je gemakkelijk een halve meter omhoog moet (afhankelijk van de hoogte van het perron natuurlijk)
2) de trap soms een beetje schuin gaat
3) de deuropening smal is
4) op drukke momenten er ook volk opgepropt staat aan de deuren die meestal niet happig zijn om veel te verplaatsen en je anderzijds ook niet met je banden/ketting tegen hun kleding wilt zitten

Beste is opstappen waar de conducteur staat zodat deze duidelijk ziet met wat je bezig bent en niet zomaar zal vertrekken vooraleer je klaar bent; daarnaast bagage losmaken en apart op de trein zetten

Ik merk toch dat er hier velen zijn die nogal "schrik" hebben om de fiets mee te nemen op de trein. Dat is voor niets nodig! Je moet met de gedachte spelen dat je met de auto op dat moment wshl in de file stond en bijna zeker duurder zou uitkomen.
De ervaringen die ik in de Belgische treinen had zijn abominabel slecht. Ik praat echter van één keer vanuit Belgische binnenlanden in lokale treinen toen ik vanwege omstandigheden snel thuis moest zijn.
-geen liften
-volslagen verouderde plattelandsstationnetjes
-geen of veel te lage perrons
-zeer smalle deuren voor toegang tot jaren 50 trein(en)
-één maal in een veewagon waar ik alleen met andere passagier fiets in kon tillen. Fietstassen moest ik daar volgens chagarijnige cond. weer uit halen en bij of in nabijheid van mijn stoel leggen in weer andere wagon
-gedoe met fietskaartje dat ik eerst aan niet aanwizge cond. moest laten zien, daarna boze cond. vanwege niet tonen kaartje en niet met touwtje aan fiets gebonden pendant deel van het kaartje
-maar wel heel gezellige en behuplzame mensen, die Belgen
Aart C. Veldhuizen schreef:Nu blijkt echter dat de Belgische spoorwegen problemen hebben met materieel en dus dikwijls Oostenrijkse treinen inzetten waarin geen fietsen kunnen worden meegenomen. Ik zou dan maar moeten afwachten of er een trein aankomt waarin ik mee kan rijden. Weten jullie daar meer van? Kan ik het risico nemen, of lijk ik dan toch echt bij de Belgische grens te stranden met mijn fiets in de hand?
Het mysterie van de Oostenrijkse treinen is inmiddels opgehelderd. Bert Sitters heeft me laten weten dat het niet gaat om Oostenrijkse treinen in België, maar naar België. Tussen Amsterdam en Brussel rijdt nu af en toe een Oostenrijkse trein zonder ruimte voor fietsen. De reden hiervoor is dat de Fyra, die eerst pendelde tussen Amsterdam en Rotterdam, nu verlengd is naar Breda. Deze Fyra bestaat uit rijtuigen die eerst naar Brussel reden. Nu de Fyra doorrijdt naar Breda, is er een tekort aan rijtuigen ontstaan. Om dit tekort op te vangen, heeft de NS afgedankte wagons uit Oostenrijk gehuurd. In deze wagons is geen plek voor fietsen. Deze afdankertjes worden niet gebruikt voor de dure Fyra, maar voor de Beneluxtrein, het stiefkind van de NS. Opmerkelijk is dat ook fietswagons van de Beneluxtrein nu deel uitmaken van de Fyratreinen naar Breda, terwijl in deze semihogesnelheidstrein geen fietsen meegenomen mogen worden. Ja, jullie lezen het goed: de Beneluxtrein heeft nu regelmatig geen fietswagons, omdat die worden gebruikt voor de Fyra, waar geen fietsen in mogen.
als belg zijnde heb ik nog nooit problemen gehad mijn fiets mee te nemen in de trein. vermijd wel de spits (vb. lijn gent-brussel om 8u), dan is er zeker geen enkel probleem. Er is niet altijd een bepaalde ruimte waar je je fiets kwijt kan (als je fiets wordt opgehangen moeten zijtassen eraf), maar dan mag ie altijd in de gang. Zoek bij het opstappen de conducteur, die zal je helpen je fiets kwijt te raken. Meestal helemaal voorin/achterin de trein, of voor speciale fietstreinen: ergens in't midden. Mits een ticketje voor je fiets zou dit geen problemen mogen opleveren.
alime schreef:De ervaringen die ik in de Belgische treinen had zijn abominabel slecht. Ik praat echter van één keer vanuit Belgische binnenlanden in lokale treinen toen ik vanwege omstandigheden snel thuis moest zijn.
-geen liften
-volslagen verouderde plattelandsstationnetjes
-geen of veel te lage perrons
-zeer smalle deuren voor toegang tot jaren 50 trein(en)
-één maal in een veewagon waar ik alleen met andere passagier fiets in kon tillen. Fietstassen moest ik daar volgens chagarijnige cond. weer uit halen en bij of in nabijheid van mijn stoel leggen in weer andere wagon
-gedoe met fietskaartje dat ik eerst aan niet aanwizge cond. moest laten zien, daarna boze cond. vanwege niet tonen kaartje en niet met touwtje aan fiets gebonden pendant deel van het kaartje
-maar wel heel gezellige en behuplzame mensen, die Belgen
De afgelopen 20 jaar heb ik tientallen keren met mijn fiets in Belgische treinen gereisd. De Belgische voorzieningen zijn zeker niet perfect, maar de sfeer in treinen en op stations is er vaak prettiger dan in Nederland. In Nederland gaat alles goed zolang het rustig is, maar zodra het ietsje drukker wordt barst er een ware stoelendans los. De VOC-mentaliteit van 'pakken wat je pakken kunt' gaat dan overheersen. Zie dan maar eens met je fiets de plek te bemachtigen waarvoor jij wel en anderen niet hebben betaald. Een enkele keer grijpt een conducteur in, maar vaker mijden zij potentiële conflictsituaties als de pest: ze weten immers maar al te goed hoe kort de lontjes van passagiers kunnen zijn.

Afbeelding

In België hoef je meestal alleen een conducteur te benaderen. Die opent dan een ‘beestenkot’, waar je fiets gedurende de rit blijft hangen. Een groot voordeel van zo’n beestenkot is dat je geen overassertieve reizigers op klapstoeltjes met grote koffers en kinderwagens hoeft om te praten; ook hangt je fiets tijdens de rit veilig achter slot en grendel. De fietswagons in dubbeldekkers hebben wel klapstoelen en lijken daarmee wat meer op Nederlandse treinen. Ze zijn echter een stuk ruimer en buiten de spitsuren is het niet moeilijk om hier je fiets neer te zetten. Soms gaan medereizigers al uit zichzelf voor je opzij, zonder dreigende blik in hun ogen.
Ik heb ook maar eenmaal met mijn fiets in een Belgische trein gereisd. Het doet mij deugd dat het dan in de meeste gevallen zelfs beter is dan in nl treinen. Rob
Korte lontjes in Nederland? De treinen zijn nu eenmaal een stuk drukker dan in Nederland. Dat heeft vooral met de NS te maken. Ik had het vorige week ook nog toen ik mijn fiets vanaf Utrecht naar Zeist meenam. Gewoon bij de deur parkeren. Tenslotte wil iedereen toch zitten. Ik ook. Ook als er in de Sprinter toch zo'n heel groot fietshok. In Belgie niet veel moeite gehad. Ja een fiets omhoog tillen naar de speciale ruimte. Amay dat is straf.
Rutger