Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 112 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten
Klopt, dit is een al 40 jaar niet meer in gebruik zijnd sluizencomplex van 17 sluizen tussen Niderviller en Arzviller. Wat je hier ziet is de schoonheid van verval. Aan de andere kant is het jammer dat dergelijke bouwwerken niet geconserveerd worden.
Jouw foto is prachtig. Ik ben deze sluizen met een boot gepasseerd, varend door het Canal du Midi.
Bob&Marguérite schreef:
tuinhek schreef:Waar in Europa is dit? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik een sluizenfreak ben.
Dat is in Frankrijk!

Speciaal voor een sluizenfreak 8)

Afbeelding

Oh je hoeft niet te raden, want een beetje wereldfietser is hier geweest :wink:
Béziers - Les Neuf Ecluses de Fonsérannes [registered UNESCO World Heritage landmark ]
Dat was wel een goedkope: het lag voor de hand dat het Frankrijk was :lol: Had mij niet gevraagd waar, terwijl ik er nu je het antwoord geeft wel langs gefietst ben, maar het barst in Frankrijk van deze tafereeltjes :wink:
tuinhek schreef:Ik ben deze sluizen met een boot gepasseerd, varend door het Canal du Mid
Afbeelding

Dan heb je ze zeker wel geteld?
Bob&Marguérite schreef:Dan heb je ze zeker wel geteld?
Neuf = 9
Grappig, ik tel er toch echt maar 7 i.p.v 9 in het Canal du Midi daar :wink:

De 8e hoort er niet bij want die is voor het kanaal naar de Orb.
Bij elke sluis staat een sluiswachterswoning, deze zijn genummerd. Bij nummer 17 staan alleen de muren er nog. Dit complex is overigens wel uniek. Je hebt inderdaad meerdere sluizencomplexen die nog in gebruik zijn, zoals deze in Bretagne.Afbeelding
Bob&Marguérite schreef:Dat was wel een goedkope: het lag voor de hand dat het Frankrijk was :lol: Had mij niet gevraagd waar, terwijl ik er nu je het antwoord geeft wel langs gefietst ben, maar het barst in Frankrijk van deze tafereeltjes :wink:
tuinhek schreef:Ik ben deze sluizen met een boot gepasseerd, varend door het Canal du Mid
Afbeelding

Dan heb je ze zeker wel geteld?
Fonserannes twee jaar geleden bij avondlicht.
Afbeelding
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef:Dan heb je ze zeker wel geteld?
Neuf = 9
Grappig, ik tel er toch echt maar 7 i.p.v 9 in het Canal du Midi daar :wink:

De 8e hoort er niet bij want die is voor het kanaal naar de Orb.
Op de foto staan er toch 8 en port neuf ligt aan de andere zijde van het aquaduct over de orbe.
Bob&Marguérite schreef: Op de foto staan er toch 8 en port neuf ligt aan de andere zijde van het aquaduct over de orbe.
Klopt, maar die 8e hoort niet bij het Canal du Midi, maar bij het kanaal dat naar de Orb gaat. Je gaat daar dus maar door 7 sluizen als je het Canal du Midi volgt !!

Die sluis die aan de andere kant van de Orb ligt, in Béziers, heet Ecluses de L'Orb volgens mijn info en hoort technisch gesproken ook niet bij deze sluistrap!

Ik lees nu trouwens dat 2 van de 9 sluizen zijn gesneuveld nadat het canal is verlegd naar het oosten toen dat aquaduct daar is gebouwd, omdat de oversteek over de Orb te onbetrouwbaar was. Blijkbaar hebben ze de naam maar niet aangepast 8)

Maar wereldschokkend belangrijk is het natuurlijk niet :wink:
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef: Op de foto staan er toch 8 en port neuf ligt aan de andere zijde van het aquaduct over de orbe.
Klopt, maar die 8e hoort niet bij het Canal du Midi, maar bij het kanaal dat naar de Orb gaat. Je gaat daar dus maar door 7 sluizen als je het Canal du Midi volgt !!

Die sluis die aan de andere kant van de Orb ligt, in Béziers, heet Ecluses de L'Orb volgens mijn info en hoort technisch gesproken ook niet bij deze sluistrap!

Ik lees nu trouwens dat 2 van de 9 sluizen zijn gesneuveld nadat het canal is verlegd naar het oosten toen dat aquaduct daar is gebouwd, omdat de oversteek over de Orb te onbetrouwbaar was. Blijkbaar hebben ze de naam maar niet aangepast 8)

Maar wereldschokkend belangrijk is het natuurlijk niet :wink:
Dan heb ik 2 vragen/opmerkingen men spreekt over 9 sluizen terwijl men de sluisdeuren telt (kort op elkaar) en de sluis aan de andere zijde van d'Orbe noemt men Port Neuf. Althans dat heeft en 'Guide' me daar duidelijk gemaakt aan de hand van een manquette.

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad niet wereldschokkend, maar ik ben daar altijd nieuwsgierig naar, want ik zag er ook maar 7.
Bob&Marguérite schreef:[
Dan heb ik 2 vragen/opmerkingen men spreekt over 9 sluizen terwijl men de sluisdeuren telt (kort op elkaar) en de sluis aan de andere zijde van d'Orbe noemt men Port Neuf. Althans dat heeft en 'Guide' me daar duidelijk gemaakt aan de hand van een manquette.

Inderdaad niet wereldschokkend, maar ik ben daar altijd nieuwsgierig naar, want ik zag er ook maar 7.
Wat ik begrijp is het volgende; eerst kwam het Canal in Béziers uit in de Orb. Men ging dan een stukje over de Orb en daarna via dat andere kanaal naar de 9 sluizen. Maar omdat de waterhoogte in de Orb te onregelmatig was, of te wild, heeft men het aquaduct gebouwd (Pont Canal de l'Orb) op een hogere plaats, waardoor 2 sluizen van de 9 konden vervallen.

Port Neuf weet ik niet, wel dat het daar Quai de port Neuf heet, en dat slaat dan blijkbaar meer op de toegang naar de Neuf Ecluses de Fonserannes of misschien op het begrip "nieuwe haven".

http://en.wikipedia.org/wiki/Locks_on_the_Canal_du_Midi
Bob&Marguérite schreef: men spreekt over 9 sluizen terwijl men de sluisdeuren telt (kort op elkaar)
Da's onzin lijkt mij, een sluis is het gedeelte tussen de deuren, dus 7 bij jouw is sluis 6.
8 (is dus sluis 7) en die is buiten gebruik evenals de sluis waar jij Orb hebt staan

Er zijn er dus nog 8 over, waarvan 2 buiten gebruik, maar slecht 7 horen bij het Canal du Midi, dus je wordt daar 6x geschut :wink:

Wat er met de 9e is gebeurd is nog onbekend :wink:
Het is tijd voor een actiefoto.Afbeelding
Michael W schreef:
Bob&Marguérite schreef:Afbeelding
men spreekt over 9 sluizen terwijl men de sluisdeuren telt (kort op elkaar)
Da's onzin, een sluis is het gedeelte tussen de deuren, dus 7 bij jouw is sluis 6.
8 (is dus sluis 7) en die is buiten gebruik evenals de sluis waar jij Orb hebt staan :wink:

Er zijn er dus nog 8 over, waarvan 2 buiten gebruik, maar slecht 7 horen bij het Canal du Midi, dus je wordt daar 6x geschut :wink:
Ik heb diverse sites bekeken en krijg inderdaad diverse uitleggen. Ook die van jou.
Ik heb het ook eens met Google Street View bekeken. :?
Mogelijk heb jij gelijk Michael dat die 9de toch bij Quai du Port Notre Dame ligt. Als we uit Bézier vanaf de Avenue de Serignan naar de 9,8,7,6,5,4,3,2,1 sluizen fietsen komen we daar langs.
Ik geef het op.....................................waarschijnlijk komen we in het najaar in de buurt van Bézier, mag jij raden waar ik het eerste naar toe ga :wink:

en maak ik een foto van de manquette.

enne een leuke klim naar de Kathedraal :P
Bob&Marguérite schreef:enne een leuke klim naar de Kathedraal :P
Met heel mooi uitzicht :wink:

Afbeelding
Bob&Marguérite schreef:dat die 9de toch bij Quai du Port Notre Dame ligt.
Zou kunnen, als 9e sluis, maar technisch gezien hoort die dan niet tot de sluistrap, die dus uit 8 trappen bestond.
Michael W schreef: Zou kunnen, als 9e sluis, maar technisch gezien hoort die dan niet tot de sluistrap, die dus uit 8 trappen bestond.
Heb je dat ook wel eens, dat iets je niet los laat 8)

http://issuu.com/maison-de-la-france/do ... _midi_nl09

Afbeelding

Alleen het wordt steeds minder :lol:
Bob&Marguérite schreef: Alleen het wordt steeds minder :lol:
Het gaat ver boven mijn pet 8)
1 sluis 2 deuren
dubbele sluis 3 deuren
driedubbele sluis 4 deuren
etc etc
... allemaal logisch, 100 sluizen 101 deuren

Waarom ze daar die deuren tellen als naamvoering is bizar, maar niet verboden :wink:
geertdebruijn schreef:Een schattig kerkje.
Afbeelding
The church of St Mary in Stratford St Mary
http://www.suffolkchurches.co.uk/stratfordm.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Stratford_St._Mary

Afbeelding
Correct Michael

groet
Michael W schreef:The church of St Mary in Stratford St Mary
http://www.suffolkchurches.co.uk/stratfordm.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Stratford_St._Mary

Afbeelding
Nou, toevallig zeg! :D Op 28 mei a.s. ligt mijn geplande fietsroute precies langs deze kerk, start vanaf de jeugdherberg van Brantham! Hoe bestaat het! Bedankt voor de mooie fotoinspiratie!
Martin E. van Doornik schreef: Nou, toevallig zeg! :D Op 28 mei a.s. ligt mijn geplande fietsroute precies langs deze kerk, start vanaf de jeugdherberg van Brantham! Hoe bestaat het! Bedankt voor de mooie fotoinspiratie!
Misschien leuk om te weten, ik heb gezocht op English Parish Churches.
Dan rollen er zo'n kleine 18.000 foto's van dit soort Engelse parochiekerkjes eruit. :wink:
keesswart schreef:Misschien wordt het tijd om de horizon weer eens te verleggen van kikkerperspectief naar vogelperspectief :roll: . Welke camping hebben we hier in beeld?

Afbeelding
Rara, waar zou dit toch kunnen zijn? :wink: