Additionally, paste this code immediately after the opening tag: framemaat Long Haul Trucker - Forum Wereldfietser

framemaat Long Haul Trucker

Hallo,

Ik twijfel tussen een 56cm en 58cm van framemaat.
De binnenbeenlengte is 85 cm en lengte 180 cm.
Fiets zal voor wereldreis gebruikt worden.

Alvast bedankt
De cruciale maat is de lengte, niet de hoogte.
Wim
Bedoel je met lengte de afstand tussen zadelbuis en stuurpen?
Hoe kun je dit bepalen?
Zie http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker_complete/ onder geometry. De 56 cm heeft een lengte van 57 cm en de 58 cm een lengte van 58,6, gemeten vanaf het midden van de zitbuis tot het midden van de balhoofdbuis, horizontaal gemeten. Wat goed voor jou is hangt af van de lengte van je bovenlichaam. Begin je huidige fiets maar te meten, als die goed past.
Wim
Als je 30,000km op dat ding wil zitten zou ik mijn best doen om ergens eentje te passen..... :wink:
Het is niet voor mij, maar voor een vriend...
Ikzelf rij met een 58 en binnenbeenlengte van 90 cm, dan lijkt me een 56 goed voor binnenbeenlengte 85.5 cm, niet?
Doe die vriend van je een plezier en stuur hem naar een vakzaak om z'n framemaat te laten bepalen door meten.

Gr H.
Het gaat niet on de beenmaat, maar om de lengte van de torso en de armen. Een frame kun je hoger maken met een langere zadelpen, maar met een stuurpen niet veel langer of korter zonder de stuurkarakteristiek aan te tasten.
Wim
Even ter aanvulling:
(1) Misschien dat je singlespeed kunt bellen en kijken of ze er daar een hebben staan. En in Amsterdam bij de Firma Fietsplezier (Marchal cycle you) hebben ze een maat 56cm staan. Ook in bij Kaptein Tweewielers en Lohmans in Amsterdam hebben ze surly's, maar daar heb ik weer nooit een LHT gezien. Deze fietsenmakers kunnen het frame voor je bestellen.
(2) En op gebruikersgroepen uit de VS kun je lezen dat het frame van een surly relatief lang is
(3) Google location LHT framesize spreadsheet.

Succes
nins
Een vuistregel voor het bepalen van de framemaat: (Let op: framemaat wordt in dit geval gemeten hart trapas => bovenkant zadelbuis.)

Binnenbeenlengte in cm * 0,66 = framemaat

In dit geval dus 85*0,66=56,1cm

Voor racefietsen geldt: binnenbeenlengte * 0,65 (gaat alleen op voor frame's met horizontale bovenbuis, dus niet slooping)

Belangrijker is, zoals eerder gezegd, de bovenbuislengte, zeker als je van plan bent een racebocht te gebruiken. Het Britse Thorn hanteert daarom zelfs twee verschillende bovenbuisbuislengtes bij dezelfde framehoogte waarbij de kortste maat bedoeld is voor gebruik met racebocht.

http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oLoRes.pdf

(zie blz. 9 en 10 voor maattabel)

en passant ook nog interessant leesvoer! Steel is real! :wink:
Zal best kloppen allemaal, maar die bovenbuislengte kun je zelf ook wel een beetje inschatten; het schaalt natuurlijk gewoon mee met de framemaat en je kunt bij een eerste oogopslag al zien of een frame erg langwerpig is of juist niet.
Als je al weet op welke manier je op een fiets zit (rechte houding of juist helemaal niet) dan kun je daar je beslissing op maken; anders zul je toch echt de tijd moeten nemen om een aantal frames/fietsen icm zadel/stuurinstellingen uit te proberen lijkt me... Als je dus niet graag voorover wilt hangen dan is dat frame dus bij voorbaat al minder geschikt. Je kunt altijd nog redelijk aanpassingen doen door het zadel verder naar voren/achteren te zetten en met name met het stuur kun je veel aanpassingen doen (ander type stuur, riser, andere stuurpen, etc); hoewel je misschien beter gewoon een aantal frames had kunnen uitproberen.