Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruik msr whisperlite international (leek) - Forum Wereldfietser

gebruik msr whisperlite international (leek)

Heb me vorige maand een msr whisperlite international aangeschaft via tweedehandsverkoop. Toen ik vanmiddag hem voor de eerste keer wou uitproberen, kreeg ik een grote vlam onderaan, die zich niet verder verspreidde naar "het scheel" bovenaan.

Wat heb ik gedaan?

fuel bottle op pomp gemonteerd.
Stove op pomp gehangen, ingestoken.
10 keer gepompt, met regelaar gesloten.
1,5 draai aan regelaar gegeven, het reservoir was gevuld. regelaar terug dichtgedaan.
aangestoken aan reservoir.
grote vlam die zich onderaan in het reservoir verspreidde en aan de wieken, dacht bijna in paniek dat de bottle ging ontploffen.
Het bovenste 'kommetje of scheel' bleef gespaard van vuur. langzaamaan uitgedoofd.
hele brander onder het roet.
mijn brandstof was coleman fuel.

Wat doe ik verkeerd? Waarom komt er geen vlam in mijn schaaltje/ hoe kan ik wel een vlam krijgen om te koken? Is er iets verstopt ofzo? Het was men eerste keer, waarschijnlijk iets over het hoofd gezien?

dank!

Evert
Je was goed bezig, want je was netjes aan het voorverwarmen. Dat is het proces dat je benzine erg slecht verbrand (gele vlam) en heel veel roet krijgt. Als de vlammen doven kun je de brander echt aansteken (of met de laatste vlam van onderen of met een aansteker). Je zult dan zien dat er een vlam aan de bovenkant ontstaat die al snel blaauw wordt en veel lawaai maakt.

Wacht eerst even voordat de brander echt afgekoeld is voor je het weer probeert.

Sjirk
evert86 schreef:1,5 draai aan regelaar gegeven, het reservoir was gevuld. regelaar terug dichtgedaan.
Misschien zit de vergissing in "het reservoir was gevuld", het moet namelijk zeker niet vol noch halfvol.
Ik doe het zo: ik draai de regelaar open en wacht totdat ik de kous vochtig zie worden en draai dan de regelaar meteen dicht (NOOIT forceren!). Aansteken. Op het moment dat de vlammen minderen draai ik de regelaar weer voorzichtig open en al prittelend komt de brander tot leven, dit duurt een of enkele tientallen seconden. Als de vlammen niet meer aan de bovenkant van de brander komen kun je dit inderdaad met een aansteker verhelpen.
Leon
Kijk ook even of je de juiste sproeier gebruikt. Er zijn twee soorten. Eentje voor kerosine en eentje voor benzine als ik het goed zeg.
Die met het kleine gaatje is voor benzine.
Bedankt jongens! Ik ga dit weekend terug proberen en dan bekijken we het wel!

Ik houd jullie op de hoogte!