Hangt wel af van de bestemming. Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Wim
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:bike touring survival guide?elalijn schreef:Hallo allemaal,
Omdat ik een tocht alleen ga maken, wil ik graag tips voor de veiligheid.
Zowel tips die ik preventief kan gebruiken als tips voor onderweg.
Ik denk hierbij zowel aan fysiek als materieel, onderweg boodschappen doen, geld pinnen.......
Niemand weet wat veiliger is, er zijn geen statistieken die betrouwbaar zijn.elalijn schreef:Hallo allemaal,
Omdat ik een tocht alleen ga maken, wil ik graag tips voor de veiligheid.
Zowel tips die ik preventief kan gebruiken als tips voor onderweg.
Ik denk hierbij zowel aan fysiek als materieel, onderweg boodschappen doen, geld pinnen.......
Ach, lange avontuurlijke fietstochten doe ik met mijn huidige leeftijd van 60 jaar nu niet meer, vroeger juist wel, WF-carrière sinds 1969.Shane schreef:a) wat/Martin zei. Leuk boek hoor voor 5 eurie.
Ik ben je nog steeds dankbaar dat je deze naar me mailde in China, Shane. Anders was ik veel te vroeg terug geweestShane schreef:En als wij Engelse zeggen `never give up unless you´ve had a good nights sleep, and an english breakfast with a pot of tea`.
Klopt, en ook niet teveel naar bezorgde burgers luisteren. Op mijn laatste reis moet Tadzjikistan het onveiligste land zijn geweest. Vanaf Duitsland werd ik door mensen gewaarschuwd dat ik erg moest oppassen in het volgende land, want dat zat helemaal vol met misdadigers. Dit ging door tot in Oezbekistan, daarna hield het op. Het gevaarlijkste land vond ik zelf Vietnam. Er is daar erg veel verkeer en de bussen rijden als gekken.Marianne schreef:.......... en vooral geen Telegraaf lezen!
Móet dat?!Wim schreef:Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.
Tip: klik je helm in dit soort gevallen vast door het frame en voorwiel. Stabiliseert je fiets tegen omvallen, en zorgt er voor dat het nèt wat lastiger is om op de fiets te springen en ermee weg te rijden. Geeft je precies de tijd die je nodig hebt om naar buiten te sprinten en de potentiele dief op z'n waffel te meppen.Martin E. van Doornik schreef:
Op de foto leunt mijn fiets tegen de vensterbank van de etalage. Is bijna niet te zien maar aan de linkerkant van de bagagedrager hangt mijn groene Karrimor-zijtas, die wel 10 kg weegt en zodoende mijn fiets tegen de vensterbank helpt te drukken. Fiets was wel op slot. Mwah, mijn Bell-fietshelm hangt los aan mijn stuur. Voor maar twee flesjes koude melk en twee Cadbury's repen en dat in een rustige straat.... De Engelsen zijn erg vriendelijk.Alien schreef:Móet dat?!Wim schreef:Voor materiaalpech moet je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser.Tip: klik je helm in dit soort gevallen vast door het frame en voorwiel. Stabiliseert je fiets tegen omvallen, en zorgt er voor dat het nèt wat lastiger is om op de fiets te springen en ermee weg te rijden. Geeft je precies de tijd die je nodig hebt om naar buiten te sprinten en de potentiele dief op z'n waffel te meppen.Martin E. van Doornik schreef:
.tsooJ
Je mag hetzelfde een keer terug doen over een jaarSjirkM schreef:Ik ben je nog steeds dankbaar dat je deze naar me mailde in China, Shane. Anders was ik veel te vroeg terug geweestShane schreef:En als wij Engelse zeggen `never give up unless you´ve had a good nights sleep, and an english breakfast with a pot of tea`.
Sjirk
Ik fiets al 42 jaar zo met één zijtas aan de bagagedrager, links of rechts maakt niets uit, mijn fiets bleef altijd mooi rechtop. Zoals de foto uit 1982 hieronder, met de zijtas rechts: 2320 km door USA en Canada. Totale gewicht bagage 14 kilo. Ongetwijfeld doet mijn eigen gewicht dat van de zijtas verwaarlozen om de fiets in het "gareel" te houden.arnob schreef:Even off-topic: Martin, ik vraag me al een paar foto's af hoe jij je fiets recht houdt met al je bagage aan 1 kant van je fiets.
SjirkM schreef: - bezie je fiets alsof je verliefd bent: altijd lekker dichtbij, in het zicht, liefs mee naar je kamer en bind hem aan je (of aan een boom).
SjirkM schreef: belangrijkste tip:
Ga op je gevoel af. Je doet al hele leven (onbewust) risico-analyses en die zijn over het algemeen het beste. Voelt het niet goed, dan ergens anders heen gaan.
Helemaal mee eens! Ik fiets graag en altijd alleen, ook na zonsondergang. Ik zorg dat ik een soort spoor achterlaat: ik maak kletspraatjes onderweg en groet uitdrukkelijk alle medefietsers op mijn pad zodat ik gesignaleerd word. Ik neem geen risico, wil niemand in gevaar brengen en kampeer daarom nooit "wild". Op advies van een doorgezomerde fietseres heb ik een voetbalfluitje bij me voor het geval ik na een afgelegen struikelpartij met fiets niet lokaliseerbaar ben bijvoorbeeld.Marianne schreef:Veiligheid heeft veel te maken met je eigen instelling. Belangrijk hierbij zijn mogelijkheden zien ipv beren, beetje brutaal zijn, zelfverzekerdheid uitstralen, mensen met een open vizier benaderen en vooral geen Telegraaf lezen!