Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doe ik fout? (voorderailleur) - Forum Wereldfietser

Wat doe ik fout? (voorderailleur)

Een paar maanden geleden heb ik een Nitto 133 stuur op mijn fiets (Koga Wordtraveller 9x3 versnellingen) geplaatst. Ik heb er barendshifters (Shimano SL-BS 77) op zitten. Toen ik de fiets heb omgebouwd heb ik redelijk makkelijk de kabel naar de voorderailleur aan kunnen leggen en hem werkend gekregen voor alle drie de voorbladen.

Kort geleden echter wilde ik om het verhaal defintief te maken een andere voorbouw monteren. Hiervoor was het aanvankelijk nodig om daarvoor stuurbekleding en bekabeling te verwijderen, omdat ik nog een voorbouw met één klembout had liggen. Zo moest ook de bekabeling van de voorderailleur verdwijnen. De kabel begon te ravelen en ik moest een nieuwe aanschaffen.

Helaas lukt het mij niet meer om de kabel van de voorderailleur goed gemonteerd te krijgen, zodanig dat alle drie de voorbladen hun werk doen. Ik monteer hem steeds met de derailleurkooi boven het binnenblad en trek vervolgens de schakelkabel zo strak mogelijk aan. Helaas zonder resultaat. Schijnbaar doe ik iets fout, maar ik kom er maar niet achter wat.

Graag zou ik willen weten wat ik fout doe:
-Gebruik ik de juiste kabel (Ik heb een Shimano binnenkabel van 1,2 mm doorsnede gebruikt)? Of is er iets anders? (routing van de bekabeling durf ik uit te sluiten).
begrijp ik het goed dat de derailleur niet voldoende slag maakt en je de ketting niet meer op het buitenblad krijgt? Dan heb je de kabel vermoedelijk nu aan de verkeerde kant van de klemschroef vastgezet. Als het armje een kortere hefboom heeft maakt de derailleur een grotere slag bij een bepaalde kabelverplaatsing

Andere optie, de shifter verkeerd in elkaar gezet. Staat me niet zo bij of dat ook met de linker kan (gaat prima met de rechter ;) ) maar het shifter einde moet je tot boven horizontaal kunnen draaien
m-gineering schreef: Andere optie, de shifter verkeerd in elkaar gezet. Staat me niet zo bij of dat ook met de linker kan (gaat prima met de rechter ;) ) maar het shifter einde moet je tot boven horizontaal kunnen draaien
Ik kan je melden dat het verkeerd in elkaar zetten van de shifter het probleem was. Dus ja: ook de linker kun je prima verkeerd in elkaar zetten :wink:. Fiets is inmiddels helemaal klaar voor gebruik. Hartelijk dank voor de tips.