Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Grossglockner over met bepakking - Forum Wereldfietser

De Grossglockner over met bepakking

Hallo lui, deze zomer wil ik van Nederland naar Kroati? fietsen. Heb een leuke route gepland met drie bergpassen: Hochtor (2505 meter), W?rzenpass (1073 meter) en Vrsic (1611 meter).
Nu ben ik bevreesd voor het beklimmen van de Grossglockner. Heb een goede fiets (Koga Globetraveller) en heb al een aantal fietsvakanties gedaan, mijn conditie is redelijk (ongeveer 150 km per dag door vlak of heuvelachtig terrein). Heb geen ervaring met beklimmingen van meer dan een paar honderd meter hoogteverschil. De Grossglockner is een klim van ruim 1800.
Hebben mensen nog praktische tips over de Grossglockner ? Hoe koud wordt het op de top ?
Is het handig om van tevoren heel veel kilometers in de benen te hebben of word je daar juist uitgeput van ? Is een rustdag voor de beklimming aan te raden ? Is het overdreven om een hele dag uit te trekken voor de beklimming of de afdaling ? Bij welk afdalingspercentage wordt remmen problematisch ?
Alle praktische tips worden op prijs gesteld....

Misschien vind je hier wel wat meer info :

http://www.opdefiets.net/

Klikken op "cols"

Groeten,

Koen

De Grossglockner van de zuid-kant is een prachtige klim. De klim heeft inderdaad een fors hoogteverschil voor Europese begrippen en is ook nog eens behoorlijk steil. Zorg dus voor een heel klein verzet.

Zorg dat je aan het begin van de klim kampeert, doe lekker rustig aan, neem voldoende warme kleding mee en geniet van het prachtige uitzicht. Gewoon doortrappen, je komt er vanzelf.

Groeten,
Dennis
Hoi Peter,
Ik denk niet dat er een probleem voor je is. Voordat je daar bent heb je al kilometers gemaakt en ook veel geklommen; en je conditie is met 150 km vlak nu ook al goed genoeg. Op jouw Koga zitten voldoende lichte verzetten om licht te kunnen rijden. Vertrek op tijd, doe rustig aan, neem voldoende eten en drinken mee en je peddelt gewoon omhoog. Een klim van 1800 m kun je niet forceren zoals een van 100 m. Je moet dus op souplesse rijden.
Bedenk dat als je met 6 km/u tegen een helling van 10% rijdt je 600 m per uur stijgt, dat is dus al best snel.
Zorg dat je op het "heetst"van de dag boven bent. De temperatuur op hoogte is ongeveer 0,7 graad lager per 100 m hoogteverschil, bij hetzelfde weer. Maar gelukkig heb je je warme kleren natuurlijk bij je.
Remmen wordt met mijn fiets problematisch vanaf percentages van 22%; heb ik een keer gehad in de C?vennen, op een erg hobbelig wegdek. Ik durfde niet echt voluit.... :?
Als het regent moet je wel opletten en geregeld checken of je remmen goed werken. Als je even doorremt zijn ze snel droog, maar je kunt je beter niet laten verrassen door natte remmen. Anderzijds is het bij nattigheid toch al glad, dus elk nadeel heb zijn voordeel.
Groet,
Leon