Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lezing Frank van Rijn, Gasunie Groningen, vr 8 april 2011 - Forum Wereldfietser

Lezing Frank van Rijn, Gasunie Groningen, vr 8 april 2011

Frank van Rijn komt een lezing geven in het Gasunie gebouw in Groningen. Deze is ook voor 'wereldfietsers' toegankelijk.

In deze lezing neemt Frank van Rijn ons mee op zijn fietstocht naar en door Centraal Azië. Zijn belevenissen heeft hij vastgelegd in zijn boek `In de ban van Stempelstan`.

In de ban van Stempelstan
In zijn nieuwe boek In de ban van Stempelstan verhaalt Frank van Rijn op de hem zo eigen beeldende en soms ook humoristische wijze over zijn reis per fiets door Centraal-Azië. De tocht begint in Tbilisi, waar hij Mikhail Saakashvili, de president van Georgië en diens vrouw Sandra Roelofs bezoekt om hen elk een fraaie Gazelle aan te bieden.
Na een rit door Georgië en Azerbeidzjan neemt Frank in Bakoe de boot over de Kaspische Zee naar Turkmenistan. Tijdens deze oversteek, die lichtelijk uit de hand loopt, komt hij tot het besluit om voortaan nooit meer over zee te gaan naar een plaats die hij ook over land kan bereiken. Uiteindelijk komt de boot toch nog in Turkmenbashi aan, waarna de reis verder gaat door de woestijn van Turkmenistan naar Oezbekistan. Daar bezoekt de auteur de monumentale steden Buchara en Samarkand en verbaast zich erover dat wij in het Westen zo weinig weten van de geschiedenis van Azië. In Dusjanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, sluit zich een Zwitser bij Frank aan. Gezamenlijk rijden zij over hoge passen van het Pamirgebergte en door de overweldigend mooie en ruige Bartangvallei, een doorsteek die tot de hoogtepunten van deze reis gerekend mag worden.
De beschrijvingen van de indrukwekkende landschappen, de kleurrijke markten, de interessante historische aspecten van de diverse bezochte plaatsen en vooral de boeiende ontmoetingen met de vele gastvrije mensen geven de lezer een goed beeld van hoe het is om op een fiets door Centraal-Azië te trekken. Dat er nogal wat stempels geplaatst moeten worden op de nodige documenten en formulieren in deze Stan-landen, die nog maar betrekkelijk kort onder het juk van het communisme uit zijn en daardoor hun bureaucratie nog niet geheel de rug toegekeerd hebben, zal geen verwondering wekken. Zulk stempelgetob behoort natuurlijk tot de charmes van zo’n tocht, maar waarschijnlijk zijn die charmes charmanter voor de lezer dan voor de reiziger.
Kortom: een boek dat uitnodigt om er zelf op uit te trekken, of voor sommigen misschien juist om er niet zelf op uit te trekken, maar om op een comfortabele manier in de luie stoel door een bijzonder gebied van onze mooie aarde te reizen.

Als je belangstelling hebt om bij deze lezing aanwezig te zijn, dan verzoek ik je vriendelijk je uiterlijk maandag 3 april aan te melden via lezingen@nkbvnoord.org (weet dat aanmelden verplicht is, deze eis wordt gesteld door Gasunie). Bij deze aanmelding graag voor elke deelnemer naam, adres en woonplaats vermelden. Ben je NKBV lid, vermeld dan ook graag je NKBV-lidnummer. Vermeld voor kinderen jonger dan 13 jaar ook de geboortedatum, ze hebben recht op een gereduceerd tarief.

Graag in de mail alleen deze gegevens in deze volgorde sturen:
Achternaam
Voornaam / initialen + tussenvoegsel
Adres, postcode, woonplaats
evt. NKBV-lidnummer
Email adres
Geboortedatum (alleen) jeugd
HansvanderVeeke schreef: Vermeld voor kinderen jonger dan 13 jaar ook de geboortedatum, ze hebben recht op een gereduceerd tarief.
en het tarief is?
Goed punt, niet aan gedacht omdat het voor mij (als Gasunie medewerker) gratis is. Maar de kosten zijn:

Leden NKBV € 5,-
Introducés en niet-leden € 7,-
Kinderen € 2,50

Lijkt me een schijntje voor een prachtige lezing in een prachtig gebouw :wink:
Hopen dat het dit keer wel door gaat.

Groet,

Sietse
Uit nieuwsgierigheid:

Zijn er nog mensen die hier denken heen te gaan?
Ja, ik ga er naar toe. Samen met een maat van me die bij de Gasunie werkt.

Grtz,

Sietse
Hoi Hans,

Misschien lees ik er steeds overheen, maar ik kan geen aanvangstijd van de lezing ontdekken in je bericht? Ik ga er vanuit dat de lezing 's avonds is, dan ben ik helaas verhinderd, maar het zou natuurlijk kunnen dat het overdag is.

groet, roosje
Goed punt, Roosje!

Er staat inderdaad geen aanvangstijd :oops: .
Je bent de eerst die dat ziet 8)

En dan moet ik je ook nog teleurstellen. De lezing begint om 20.00 uur.
De toegang is open vanaf half acht.