Veel forummers hier hebben een enorm dedain tav de bekende Nederlandse fietsfabrikanten, en dat is m.i. onterecht. Het heeft veel weg van het soort materiaal-snobisme dat ook veel autoliefhebbers of electronicafanaten kenmerkt.
Persoonlijk heb ik op Gazelle stadsfietsen veel plezierige kilometers afgelegd, in mijn bezit is nog altijd een Gazelle Cheetah (klassieke stalen herenfiets 3V/handremmen) van 35 jaar oud, de fiets functioneert na al die jaren nog uitstekend.
(Aangezien het hier een wereldfietserforum is, is de keuze voor een andere fabrikant dan Gazelle/Batavus begrijpelijk doordat deze merken geen echt geschikte pure/diehard vakantie/wereldfietsen verkopen, hetgeen echter nog niet betekent dat deze fabrikanten waardeloze (stads)fietsen verkopen)
Wat betreft de moderne stadsfietsen kan ik zeggen dat mijn voorkeur dan ook uitgaat naar de klassieke stalen stadsfiets, met de rechtop zithouding, het beter meeverende frame (minder stijf dan aluminium, kromme voorvork zonder vering). De meer modieuze aluminium stadsfietsen zijn naar mijn idee ontworpen met de verkeerde mix van comfort en sportiviteit, maw ze rijden/zitten te weinig comfortabel. Het gebruik van aluminium noodzaakt tot dikkere framebuizen, niet erg elegant vind ik. De framegeometrie is ook eerder sportief, hetgeen een nadeel is voor een stadsfiets, de keuze voor sportieve frames lijkt me dan ook ingegeven door mode-argumenten en niet door functionele argumenten. Dit laatste geldt ook voor onderdelen die de nadelen van een stijf alu frame weer moeten oplossen, zoals voorvorkvering, iets dat met de gekromde stalen voorvork niet nodig is.
Overigens kan het zijn dat bij damesfietsen het wel weer een voordeel is dat de moderne stadsfietsen een stijver aluframe hebben. Mijn verhaal gaat dan ook meer over herenfietsen.
Kortom; naar mijn mening verkopen Neerlands fietsmerken prima stadsfietsen, waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar het klassieke stalen frame, en natuurlijk een Brookszadel.