Onlangs heb ik bij de fietsenmaker mijn cassette en voorbladen vervangen. Tot mijn verbazing zat er toen ik de fiets terug kreeg, een compleet nieuwe crank op. Nou bleek mijn oude crankset een te zijn waarbij de bladen er aan vastzaten. M.a.w. het kon ook niet anders (dit was nieuw voor mij, ik dacht dat je de bladen wel kon vervangen).
Nou bleek een nieuwe crank slechts 30 euro* te kosten. Voor een setje Deore voorbladen ben je volgens mij makkelijk het dubbele kwijt. Daarom vroeg ik me af: waarom zou je uberhaupt een duurdere Deore, LX of zelfs XT crank monteren? Welke voordelen zou ik kunnen ervaren bij bijv. een XT crank op dezelfde fiets?
*Gisteren viel de Rose catalogus met een grote plof op de deurmat, daar stond dezelfde crank in voor 13 euro!!! inclusief bladen! Ik had nog een extra ketting gekocht om te wisselen en zodoende te besparen op kettingbladen/cassette maar met deze wetenschap heeft dat niet veel nut?!
Nou bleek een nieuwe crank slechts 30 euro* te kosten. Voor een setje Deore voorbladen ben je volgens mij makkelijk het dubbele kwijt. Daarom vroeg ik me af: waarom zou je uberhaupt een duurdere Deore, LX of zelfs XT crank monteren? Welke voordelen zou ik kunnen ervaren bij bijv. een XT crank op dezelfde fiets?
*Gisteren viel de Rose catalogus met een grote plof op de deurmat, daar stond dezelfde crank in voor 13 euro!!! inclusief bladen! Ik had nog een extra ketting gekocht om te wisselen en zodoende te besparen op kettingbladen/cassette maar met deze wetenschap heeft dat niet veel nut?!