Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelfgemaakt Spiritusbrandertje - Forum Wereldfietser

Zelfgemaakt Spiritusbrandertje

Heb mij voorbije dagen wat beziggehouden met het maken van een spiritusbrandertje.
Na veel ontwerpen en proberen, kwam ik tot dit resultaat. Het kan tijdens het branden bijgepompt worden, waardoor je niet afhankelijk bent van de hoeveelheid alcohol dat je er in doet in het begin, zoals de trangia.

Brandertje is gemaakt van een lege spuitbus, op ong 4 cm hoogte afgezaagd en 5 cm van de top. De top is omgekeerd in de bodem geplaatst, waardoor er een dubbele wand ontstaat. alcohol wordt in het brandertje gepompt en in het midden aangestoken. De vlam zal het brandertje zelf opwarmen, daardoor de alcohol zal koken en verdampen binnen de dubbele wand. Deze damp verlaat het brandertje via de gaatjes in de wand, waardoor er een even vlampatroon ontstaat. De pot wordt rechtstreeks op het brandertje geplaatst, waardoor er binnenin geen vlam meer is, en het geheel onder druk komt te staan.
Gebruikte materialen:
- Lege spuitbus
- Leeg flesje van kettingolie (tankje)
- Wat oud modelbouw-materiaal (hittebestendige darmpjes e.d.)
Kooktijd: 1l water in 8 minuten met nog geen 5 cl spiritus
Totale gewicht (brandertje met 10 cl-tankje): 58 gram
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo zie je maar: het hoeft niet altijd duur te zijn... :D
Leuk knutselwerk! Maar ondanks de geringe prijs blijf ik toch maar bij mijn Trangia.
De voordelen: ingebouwd windscherm dat de warmte langs de pan geleidt, schroefdop om niet gebruikte spiritus in de brander te bewaren, stabiele stand, deksel voor het doven van de vlam, compact en vrijwel onkwetsbaar systeem.
En eigenlijk best betaalbaar...
wimmo17 schreef:Leuk knutselwerk! Maar ondanks de geringe prijs blijf ik toch maar bij mijn Trangia.
De voordelen: ingebouwd windscherm dat de warmte langs de pan geleidt, schroefdop om niet gebruikte spiritus in de brander te bewaren, stabiele stand, deksel voor het doven van de vlam, compact en vrijwel onkwetsbaar systeem.
En eigenlijk best betaalbaar...
Wat is de kooktijd (in praktijk) en de brandduur van de trangia eigenlijk?
De kooktijd van bv. een liter water is vooral afhankelijk van de starttempertatuur van het water. Haal je het in Scandinavië uit een smeltwaterbeek, dan duurt het heel wat langer dan een liter water die de hele dag in de brandende zon op je fiets heeft gehangen.
Omdat de hete lucht van de vlam door de dubbele wand tussen de pan en het windscherm gaat, wordt de hele pan warm. Ook na ruim twintig jaar vind ik het altijd nog verrassend snel gaan, hooguit een paar minuten. En hoe meer wind, des te beter hij brandt (wordt ook wel stormkoker genoemd)!
Verder is de Trangia erg zuinig in gebruik, zowel het kleine (éénpersoons) als het grotere (tweepersoons) model. Met een liter spiritus doe ik gemakkelijk twee weken. Dan maak ik 's morgens hete oploskoffie en warm water voor de müsli, 's middags bouillon en meestal pasta en 's avonds ook nog iets warms.
In de brander doe ik hooguit een centimeter spiritus en dan houd ik vaak nog over.
Eén ding kun je beter achterwege laten: bijvullen en weer aansteken als de brander nog heet is. Dat levert gegarandeerd een heftige steekvlam op.
Jetse schreef:
wimmo17 schreef:Leuk knutselwerk! Maar ondanks de geringe prijs blijf ik toch maar bij mijn Trangia.
De voordelen: ingebouwd windscherm dat de warmte langs de pan geleidt, schroefdop om niet gebruikte spiritus in de brander te bewaren, stabiele stand, deksel voor het doven van de vlam, compact en vrijwel onkwetsbaar systeem.
En eigenlijk best betaalbaar...
Wat is de kooktijd (in praktijk) en de brandduur van de trangia eigenlijk?
De winst van een spiritus brander zit hem in het instant aan en uit, zonder schroeven, opwarmen, doorprikken, pompen etc. En je weet veel beter hoeveel brandstof je nog hebt dan met gas

En geen herrie
Voor een persoon is een spiritusbrander best snel. Voor twee personen moet je meer koken, en dan moet je dus ook wat meer geduld hebben. Ik vind het nog prima gaan.
Wim
Wim schreef:Voor een persoon is een spiritusbrander best snel. Voor twee personen moet je meer koken, en dan moet je dus ook wat meer geduld hebben. Ik vind het nog prima gaan. Wim
Als benzinestoker vond ik het onthaastende antwoord van Marten inspirerend, maar ik ben toch wel van het type dat niet graag heel erg lang wacht ( :roll: :D ). Maar nu ik bedenk dat zo'n spiritusbrander licht is kom ik vanzelf op nóg een optie: TWEE spiritusbranders 8) . Wie weet ga ik ooit nog aan de spiritusstook :D
Leon
Ondertussen het brandertje een week in de ardennen en een weekend in de kempen gebruikt. Zeer gemakkelijk. Voorverwarmen duurt slechts 10 tot 20 seconden. Met 1 tankje doe ik ongeveer een half uurtje (het is vooral het voorverwarmen dat veel verbruikt, wegens de open vlam). Het enige grote nadeel vind ik het niet kunnen afstellen van de vlam. Maar dat heb je immers bij alle spiritusbranders...
Kort samengevat: een licht en gemakkelijk vuurtje dat in je kookpot past! :)
De Trangia kun je wel wat regelen, en. In de eerste plaats omdat er een los klepje bij zit met een draaibaar schijfje. Belangrijker nog is dat je bij het bakken in de koekenpan die koekenpan hoger boven de vlam staat dan de kookpannen waarin je bijvoorbeeld water kookt. Bij bakken is er dus weinig risico op aanbakken.
De Trangia is relatief zwaar, en dat extra gewicht zit in het windscherm. De brander pot is niet speciaal zwaar (en er is nu ook een passende maar minder handige titanium branderpot van Evernew). De Trangia UL pannen zijn zelfs erg licht, en vergelijkbaar met titanium (maar bakken wel veel minder makkelijk aan). Dus je sleept iets van 300 gram extra mee vanwege het gemak van de integratie, en vanwege het superieure windscherm.
Wim