Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx: keuze van 26/28 - zadel - stuur - Forum Wereldfietser

Idworx: keuze van 26/28 - zadel - stuur

Sedert een tijdje ben ik op zoek naar een fiets. Het is de bedoeling om hiermee gemakkelijk gepakt en gezakt weg te raken zonder met al te veel technische problemen te moeten afrekenen. Er groeit nu ondermeer een plannetje om een tocht naar S/de Compostella te wagen. Snelheid is geen optie, wel betrouwbaarheid, gemak, veiligheid.

Na heel wat rondkijken ben ik bij Idworx geraakt. De Off Rohler (OR)vind ik een geweldige fiets en hij trekt me aan omdat hij met 26 inch wielen zit. Ik rijd immers nu op een heel oude Kettler (voor de kenners een groene alu city met zes achter en drie vooraan) eveneens voorzien van die 26 inch wielen en dat valt prima mee. Maar is er een reden waarom ik zou overstappen op de Easy Rohler (ER) met zijn 28 inch wielen?

Bij het bekijken van datgene wat er op de Idworx staat heb ik vragen omtrent het zadel en het stuur.

Op mijn huidige fiets zat een recht stuur hetwelk ik heb laten vervangen door een gewoon gebogen standaard stuur hetgeen mijn zithouding flink veranderde. Aanvankelijk zat ik voorover gebogen en zit ik haast helemaal recht. Ik voel me hierdoor beter omdat ik mijn hoofd niet krampachtig achterover in mijn nek moet plooien hetgeen na een tijdje toch wel een rol begint te spelen. En ook de houding van mijn handen en polsen is sterk verbeterd doordat ze een meer natuurlijke positie aannemen.

Wanneer ik nu foto's bekijk van mensen die zo'n OR berijden zie ik steeds dat rechte of vlinderstuur en nooit het klassiek standaard stuur. Is er daar een reden voor? Kan je geen gewoon stuur op zo'n OR krijgen of is dat om een of andere reden af te raden? Ik had het graag geweten eer ik mijn fiets ga bestellen.

Verder ben ik eens gaan kijken naar een lederen zadel. Volgens ingewonnen info is dit de betere keuze dan het gelzadel. Brooks is de bekende maar ik vond ook een fijne vakman-zadelbouwer in Nederland namelijk Lepper.

Zijn er lezers met ervaring in dit domein die me hierin goed advies kunnen geven aub?

Dank en groetjes.
traveler schreef:Sedert een tijdje ben ik op zoek naar een fiets. Het is de bedoeling om hiermee gemakkelijk gepakt en gezakt weg te raken zonder met al te veel technische problemen te moeten afrekenen. Er groeit nu ondermeer een plannetje om een tocht naar S/de Compostella te wagen. Snelheid is geen optie, wel betrouwbaarheid, gemak, veiligheid.

Na heel wat rondkijken ben ik bij Idworx geraakt. De Off Rohler (OR)vind ik een geweldige fiets en hij trekt me aan omdat hij met 26 inch wielen zit. Ik rijd immers nu op een heel oude Kettler (voor de kenners een groene alu city met zes achter en drie vooraan) eveneens voorzien van die 26 inch wielen en dat valt prima mee. Maar is er een reden waarom ik zou overstappen op de Easy Rohler (ER) met zijn 28 inch wielen?

Bij het bekijken van datgene wat er op de Idworx staat heb ik vragen omtrent het zadel en het stuur.

Op mijn huidige fiets zat een recht stuur hetwelk ik heb laten vervangen door een gewoon gebogen standaard stuur hetgeen mijn zithouding flink veranderde. Aanvankelijk zat ik voorover gebogen en zit ik haast helemaal recht. Ik voel me hierdoor beter omdat ik mijn hoofd niet krampachtig achterover in mijn nek moet plooien hetgeen na een tijdje toch wel een rol begint te spelen. En ook de houding van mijn handen en polsen is sterk verbeterd doordat ze een meer natuurlijke positie aannemen.

Wanneer ik nu foto's bekijk van mensen die zo'n OR berijden zie ik steeds dat rechte of vlinderstuur en nooit het klassiek standaard stuur. Is er daar een reden voor? Kan je geen gewoon stuur op zo'n OR krijgen of is dat om een of andere reden af te raden? Ik had het graag geweten eer ik mijn fiets ga bestellen.

Verder ben ik eens gaan kijken naar een lederen zadel. Volgens ingewonnen info is dit de betere keuze dan het gelzadel. Brooks is de bekende maar ik vond ook een fijne vakman-zadelbouwer in Nederland namelijk Lepper.

Zijn er lezers met ervaring in dit domein die me hierin goed advies kunnen geven aub?

Dank en groetjes.

heb dezelfde keuze tussen de ER en OR overwogen. Heb gekozen voor de OR omdat ik die voor veel toepassingen kan inzetten. Ben ontzettend tevreden met de fiets en inmiddels de Marathon Extreme banden vervangen door Big Apples en het vliegt als een tierelier.

Qua zithouding kun je volgens mij alle kanten op met zowel de ER als de OR.... Gezien het prijskaartje kun je bij de dealer alles aanpassen wat je wilt, dus ook je stuur. En als de dealer daar niet aan mee wil werken dan subbiet een andere dealer zoeken, zoiets hoort niet eens een discussiepunt te zijn bij zo'n fiets.

Vorig jaar hadden ze in de afmontage nog gekozen voor het Syntace VRO systeem. Voor dit jaar zijn ze weer teruggegaan naar hun oude verstelbare stuurpennetjes. Dat geeft denk ik als voordeel dat je het stuur nog meer naar je toe kunt trekken en hoger kunt plaatsen (dus iets zg. comfortabele houding ipv sportief). Bij kort bovenlichaam moet je gewoon een kortere stuurpen vragen en bij het afzagen van de voorvorkbuis een paar extra spacers wensen, zodat ze die lengte wat groter kunnen houden.

Weet overigens niet helemaal wat je bedoelt met "klassiek standaard stuur" (of zoals je schrijft een gewoon stuur).... en een vlinderstuur is toch ook niet geheel hetzelde als een recht stuur terwijl je die onder één noemer lijkt te plaatsen? Maar misschien begrijp ik je woordkeuze niet helemaal....

In de 2011-collectie hebben ze ook een andere zadelpen gekozen. De vorige Syntace P6-pen heeft denk ik iets meer ruimte om horizontaal te schuiven dan de 2011 zadelpen. De Terry Fly RS bevalt me toch nu toe prima, maar kan me voorstellen dat een Brooks zadel voor sommigen een onverslaanbare keuze is.... kan je gelvulling in ieder geval niet gaan scheuren ;).

Zwakke punten van de ER/OR zijn de bracketlagers (buitenkant goed vet houden zodat er geen water in kan kruipen) en de SKS-achterspatbord (die binnenkort overigens een verbeterde versie krijgt, zodat je achterlicht het ook na een paar winterpekelmaanden het nog goed doet). En bij nat weer de rode/groene magura remblokjes gebruiken die bij mij weten niet standaard worden bijgeleverd. Goed onderhoud is dus ook bij een Idworx nog steeds een vereiste.

succes met het maken van je keuze.
Zelf ben ik een liefhebber van 26 inch wielen voor vakantiefietsen. Je kunt lekker brede comfortable banden monteren, en de keus aan banden is enorm, van heel snel tot heel grof voor het ruwe off road touren, met alles ertussenin.
Zelf geef ik de voorkeur aan een racestuur, maar als het min of meer recht moet dan voor mij toch maar liever licht gebogen inderdaad. Je komt misschien iets teveel rechtop te zitten, maar daar helpt een langere stuurpen. Het belangrijkste is dat je een fietsenmaker vindt die ervoor zorgt dat je fiets je perfect past. Voor mij hoort er dan ook een Brooks of Gilles Berthoud zadel bij, maar dat is persoonlijk.
Wim
bedoel je dit met een gebogen stuur?
Afbeelding
Als aanvulling op het goede antwoord van AB.
Je kunt een Long Life Bottom Bracket bij jouw idworx bestellen (kost 100,- meer) en dan heb je betere lagers.

De reden waarom er een ander stuur en pen op de OR's zit, is dat de Syntrace VRO -helaas- niet meer gemaakt wordt. Deze VRO zat vanaf het begin op de OR's.
Op de ER zit al jaren dezelfde stuurpen.

De grijze blokjes gebruik je om de CSS velgen in te remmen. Als ze dan wat gladder zijn, gebruik dan de groene. En euh.., het is niet alleen de kleur die anders is :lol:

Het probleem met de achterverlichting daar moet je mee leren leven. Drie oplossingen:
1. Goed schoonhouden
2. Kabel van voor naar achter trekken
3. Gewoon een LED-achterreflector op batterijen

En laat je vooral opmeten, dan kan niet alleen het stuur aangepast worden, maar ook o.a. de stuurpen en zadelpen (andere setback bijvoorbeeld)
De Vakantiefietser schreef: Het probleem met de achterverlichting daar moet je mee leren leven. Drie oplossingen:
1. Goed schoonhouden
2. Kabel van voor naar achter trekken
3. Gewoon een LED-achterreflector op batterijen
Zoals gezegd komt er binnenkort een nieuwe type achterspatbord van SKS, waarmee zelfs Idworx kan leven ;). Hoop dat daarmee de pekelcorrosieproblemen ten einde zijn. Vind in principe de huidige oplossing de mooiste (zolang het werkt), hoef je geen extra draad te trekken, geen batterijen te gebruiken...... en goed schoonmaken geldt gewoon altijd, dan gaat je fiets, van welk merk dan ook, gewoon het langste mee.

Remmen bij nat weer en ingesleten CSS velgen gewoon rode/groene blokjes gebruiken. Ik zou van je dealer eisen dat ze deze er standaard bij leveren aangezien je geen risico's wilt lopen als je zwaarbepakt een afdaling ingaat terwijl het hard regent of zo nu en dan een diepe waterplas in je afdaling meepikt. Deze blokjes moet je dus standaard meenemen op je reis (omwisselen is gelukkig een peace of cake met de firmtech remmen).
Een trip richting Santiago is erg geschikt voor een normale 'wegfiets', zoals een ER. Als je niet van plan bent veel over onverharde wegen te rijden, dan zie ik het voordeel van een OR niet zo, aangezien je ook met een ER best kleinere trajecten onverhard kunt rijden.
De Terry Fly van mijn ER was het eerste onderdeel dat eraf ging. Verschrikkelijk, zo'n slap stuk plakkend plastic onder je kont. Onbegrijpelijk dat Idworx dit ding nog monteert op zo'n dure fiets. Vervangen door een Gilles Berthoud. Superzadel als het past bij de afstand tussen je zitbotjes (bij mij 11,5 cm). Wel rekening houden met duizend km inrijden...
Ook zou ik er andere trappers op laten zetten. De originele (VP-191?)zijn erg klein en slijten snel.
wimmo17 schreef:Een trip richting Santiago is erg geschikt voor een normale 'wegfiets', zoals een ER. Als je niet van plan bent veel over onverharde wegen te rijden, dan zie ik het voordeel van een OR niet zo, aangezien je ook met een ER best kleinere trajecten onverhard kunt rijden.
De Terry Fly van mijn ER was het eerste onderdeel dat eraf ging. Verschrikkelijk, zo'n slap stuk plakkend plastic onder je kont. Onbegrijpelijk dat Idworx dit ding nog monteert op zo'n dure fiets. Vervangen door een Gilles Berthoud. Superzadel als het past bij de afstand tussen je zitbotjes (bij mij 11,5 cm). Wel rekening houden met duizend km inrijden...
Ook zou ik er andere trappers op laten zetten. De originele (VP-191?)zijn erg klein en slijten snel.
Het is een beetje zoals nu in de mtb-wereld volop de 29'ers zijn introductie doen. Een groter wielomtrek fietst iets sneller, iets rustiger over hobbels etc.

Qua verschil weet ik niet of dat veel verschilt maakt tussen de ER en de OR. Weet ook niet of de ER net zulke dikke banden aan kan als de OR.... Big Apples onder de OR en je vliegt over asfalt. Extremes onder de ER en je vliegt door de modder..... , hoewel er in 28" niet dezelfde breedte door Schwalbe worden geleverd..... dan is de OR dus in zijn voordeel.

Theoretische verschillen wellicht.

Er wordt ook wel gezegd dat 26" wielen sterker zouden zijn dan 28", vooral als jezelf zwaar bent en ook nog eens zwaar beladen bent. Of dat in de praktijk ook zo is?

Wat betreft framegeometrie laat de OR iets gunstiger waarden zien voor een meer stabiel weggedrag (langere wielbasis, langere naloop).

Naar mijn gevoel kun je met de OR net wat meer kanten op dan met de ER..... Wat zouden de voordelen van de ER kunnen zijn?
Dikke 28 inch banden kunnen eigenlijk alleen als je zelf tamelijk lang bent. Anders is een goede geometrie niet mogelijk. Brede zware 28 inch banden sturen door de vliegwielwerking ook erg lui. Zelf hou ik daar niet van. Voor een beladen vakantiefiets gaat mede daarom mijn eigen voorkeur toch wel uit naar 26 inch. De keus aan banden is heel groot, van snel als de 50 mm Kojak tot ruig als de Marathon Extrme of zelfs echte mtb banden. En je kunt ze overal kopen.
Wim
Dank voor de verschillende reacties.

Aan AB:
de foto die je hebt bijgevoegd is inderdaad het stuur dat ik bedoel. Ik ken het als het klassieke stuur, gebogen, het stuur dat je op de gewone dagelijkse fiets, stadsfiets, terugvindt. Dit type stuur geeft je polsen een natuurlijkere houding en ook is, volgens mij, de rechtere zithouding voor de nek duidelijk heel wat minder belastend. Maar ik heb niet het gevoel dat dit type stuur erg populair is op een OR.
Ik heb gepoogd een foto van mijn fiets in te voegen maar dat lukt me niet.

Verder vermeld je dat een "breder SKS-achterspatbord" binnenkort het huidige type zal vervangen. Staat er daar een termijn op en wacht ik beter op dit SKS-spatbotbord?

Aan Vakantiefietser:
In je reactie schrijf je dat je een Long Life Bottom Bracket bij jouw idworx kan bestellen (kost 100,- meer) en dan heb je betere lagers.
Zit er dan al niet het beste op deze fiets dat je dit aanraadt? Kan je over die Long Life Bottom Bracket nog iets meer kwijt aub?

Begrijp ik het goed uit de reacties van AB en Vakantiefietser dat er mogelijke problemen kunnen zijn met de werking van het achterlicht? Het antwoord van Vakantiefietser dateert blijkbaar van 2003 en van AB van 2006. Of is dat ook nu nog van toepassing? Ben nog nieuw op dit forum.

Heeft er iemand ervaring met de lederen zadels van Lepper? Is het eventueel aan te raden om dit op een OR te plaatsen?

Dank en groetjes,
Het stuur op de off rohler ziet er behoorlijk recht uit (bezemsteel). Helaas kan ik op de website niet ontdekken hoe recht (de backsweep) het is.
Zelf heb ik op mijn fiets het stuur vervangen door een met een hoek van 9 graden. Wat voor mij voldoende was, meer zou ik ook niet willen.
De ergonomie van een stuur zit 'm meer in de "downsweep" dan in een "backsweep".
Testje:
- ogen dicht
- strek je armen voor je uit
- knijp in je handen
- ogen open
- buig naar voren tot je in je fietspositie hangt
- wat is nu de positie van je handen?

Zo zou ook de positie van het stuur moeten zijn als je rechtop zit.
Dat heb je bijvoorbeeld bij een On One Midge, bij een On One Mary en bij een Salsa Woodchipper. De hele Flat-serie van Salsa heeft een 'backsweep' van 5º, 11º of 17º. Het lijkt me dat de 11º of 17º het meest geschikt zijn voor een natuurlijke houding. Wel even naar beneden gedraaid monteren, want anders heb je de 'downsweep' niet.

Een 'klassiek' stadsfietsstuur heeft dus teveel buiging. Vandaar dat je mensen die willen doorfietsen op die dingen, vaak het stuur 'voorin' ziet vasthouden. Daar waar de stand van het stuur natuurlijker is. Daardoor kan men meer kracht zetten en houdt men het langer vol.
Over die spatborden: ja dit is natuurlijk een heel mooie cleane constructie, maar de praktijk is dat het niet goed werkt. Zelf heb ik gewoonene draad naar ahcteren, en daar heb ik nog nooit probelemen mee gehad. Wat ok wel wordt gedaan met meer klassieke spatborden als van Gilles Berthoud is om de draad in de rand van het spatbord te rollen (rand openbuigen, draad erin, dichtvouwen).
Die Travutiv cranks met buitenboordlagers geven inderdaad heel veel problemen, en zijn zeker niet het beste dat er te koop is. Ik snap niet dat Idworx er mee door wil gaan. Klassieke cranks met een goede vierkante as van bijvoorbeeld SKF zijn veel degelijker. Die trapas van SKF heeft nu geloof ik een garantie van 100000 km, en bijvoorbeeld een Phil Wood trapas koop je ook voor je kinderen.
Wim
traveler schreef:Dank voor de verschillende reacties.

Aan AB:
de foto die je hebt bijgevoegd is inderdaad het stuur dat ik bedoel. Ik ken het als het klassieke stuur, gebogen, het stuur dat je op de gewone dagelijkse fiets, stadsfiets, terugvindt. Dit type stuur geeft je polsen een natuurlijkere houding en ook is, volgens mij, de rechtere zithouding voor de nek duidelijk heel wat minder belastend. Maar ik heb niet het gevoel dat dit type stuur erg populair is op een OR.
Ik heb gepoogd een foto van mijn fiets in te voegen maar dat lukt me niet.
Ik weet niet hoor, volgens mij moet je het gewoon niet willen om met een zogenaamd klassiek stuur op een Off Rohler te gaan fietsen. Je kunt er simpelweg je krachten niet op kwijt, waardoor het mijns inziens voor geen meter fietst als je de grenzen opzoekt. Een OR is geen “zwarte weduwe fiets” waar je rechtop (zgn. comfortabel) op zit. Om goed kracht te kunnen zetten moet je het stuur goed vast kunnen houden, dat lukt simpelweg niet met het stuur wat jij op het oog hebt en (voor zover ik daar kijk op heb) is een dergelijk superrelaxde rijstijl niet de rijstijl waar de geometrie van de fiets op is gebaseerd. Een beetje een actieve en sportieve rijstijl is wat (imho) goed bij deze fiets past: bv. afdalen op een hobbelige weg volledig bepakt en dan uit het zadel, waarbij je beenspieren de schokbrekers vormen…. Dat is het beeld wat ik heb waarbij een Off Rohler helemaal tot zijn recht komt. In die gevallen moet je gewoon je stuur krachtig beet kunnen pakken en dan is een stuur met een sweep van 16 graden prima te doen.
Vergelijk het met je armen gestrekt vooruit en dan goed een staaf kunnen beethouden, dat werkt het beste met ongeveer die hoek als sweep. Daarbij komen nog eens de Ergon GC2 grips waarbij je heel relaxed je handpalm kan laten rusten.

Maar goed, je moet het zelf weten hoor, ieder zijn ideale fietshouding, maar kan me gewoon niet voorstellen dat zoiets lekker fietst als ik het met mijn eigen “zwarte weduwe” vergelijk.
traveler schreef: Verder vermeld je dat een "breder SKS-achterspatbord" binnenkort het huidige type zal vervangen. Staat er daar een termijn op en wacht ik beter op dit SKS-spatbotbord?
Ik noemde niet “breder” SKS spatbord, maar een verbeterd SKS spatbord.

Bij het huidige spatbord wil nog wel eens pekel oid tussen de contactjes en de aluminiumstrip die in het spatbord verwerkt zit komen, en dan gaat de boel corroderen. Het systeem is gewoon te kwetsbaar, aangezien je verschillende overgangen hebt: van electro-draad naar contactpuntje naar aluminiumstrip naar contactpuntje naar electrodraad….

Het nieuwe spatbord gaat een verbetering geven….. Geen flauw idee of dat in de 2011 collectie wordt opgenomen, maar toch zeker wel in de 2012 collectie. Of je erop wilt wachten is aan jou…. Idworx geeft gewoon garantie als het misgaat met de stroomvoorziening naar het achterlicht.
traveler schreef: Aan Vakantiefietser:
In je reactie schrijf je dat je een Long Life Bottom Bracket bij jouw idworx kan bestellen (kost 100,- meer) en dan heb je betere lagers.
Zit er dan al niet het beste op deze fiets dat je dit aanraadt? Kan je over die Long Life Bottom Bracket nog iets meer kwijt aub?
Er is in ieder geval een probleem met de waterdichtheid van de standaard truvativ gxp lagers, die is heel summier als je die niet goed onderhoudt….. wekelijks aan de buitenkant insmeren met een dikke klodder vet.

Het nieuwe Long Life Bracket heeft ingeperste lagers met een goede afdichting aan de buitenkant en een groot lager aan de zijde van het rechtercrank. Ook het vet in de lagers is van een betere kwaliteit en kwantiteit. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze die er niet standaard op zetten. Voor een fiets van die prijs/kwaliteit moet je gewoon meteen uit kunnen gaan van het beste van het beste, imho.
Mijn standaard truvativ-lagers had ik beter moeten onderhouden denk ik, dan had er nu nog wat vet ingezeten. Overigens heb ik geen speling op de lagers tot nu toe….

traveler schreef: Begrijp ik het goed uit de reacties van AB en Vakantiefietser dat er mogelijke problemen kunnen zijn met de werking van het achterlicht? Het antwoord van Vakantiefietser dateert blijkbaar van 2003 en van AB van 2006. Of is dat ook nu nog van toepassing? Ben nog nieuw op dit forum.
Ik denk dat je de datum van registratie verwart met de datum van de daadwerkelijke reactie :D
Dank aan de mensen die hebben geantwoord.

Ik ben hier nog wat nieuw op dit forum en heb een beetje de tijd genomen om een en ander op te zoeken in de besproken onderwerpen.

Ik stel vast dat Idworx, een dure en op het eerste zicht een behoorlijk degelijke fiets, toch ook nog wat gebreken vertoont die best zouden kunnen verholpen worden waardoor herhaaldelijk weerkerende negatieve opmerkingen de kop zou kunnen worden ingedrukt.

Vaak zie ik opmerkingen terugkomen over het achterspatbord en de lagers.

Hier en daar zie ik dat de heer GG via “idje” reageert en dat vind ik knap. Dat maakt dat ook hij als fietsenbouwer geïnteresseerd is in datgene wat er met zijn producten gebeurt en wat de ervaringen zijn van de gebruikers. Alleen ben ik nergens in mijn opzoekingen enige reactie tegengekomen over die lagers waarover blijkbaar toch wel wat ergernis bestaat. Misschien keek ik er ook wel over maar indien niet vind ik het jammer dat we niet zijn visie in deze kennen.

Samen met enkele andere mensen zijn we van plan een drietal fietsen aan te kopen. De keuze viel op Idworx omdat ze ons, door enthousiaste fietsenhandelaars, werden aangeprezen voor hun obsessie voor kwaliteit.

Nu word ik door al die opmerkingen toch aan het wankelen gebracht en vraag me af of het echt wel nodig is zoveel geld aan te geven aan een fiets wanneer bepaalde fouten niet de wereld kunnen worden uitgeholpen of standaard niet de betere of beste onderdelen kunnen worden gemonteerd.

De reactie dat bepaalde onderdelen onder garantie worden vervangen is een goede zaak maar stelt me niet gerust en bevalt me ook niet echt. Zeker niet wanneer andere fietsenbouwers hierover geen opmerkingen krijgen.

Is mijn reactie overdreven dan is ze een gevolg van datgene wat ik las in de reacties van de verschillende deelnemers op dit forum. Of moet ik er helemaal niet zo zwaar aan tillen?

Ik zou hierop zelfs graag een antwoord vinden van de heer GG zelf. Ben benieuwd.
traveler schreef:en vraag me af of het echt wel nodig is zoveel geld aan te geven aan een fiets
Dat is dus echt niet nodig.
Voor minder dan de helft van de prijs van een Easy/Off Rohler heb je een heel goede probleemloze fiets.
Een goed gespecificeerde Avaghon Series is een uitmuntend en veel goedkoper alternatief. Zelf heb ik een heel mooi afgemonteerde m-gineering maatfiets en dat vind ik persoonlijk nog weer een klasse mooier en beter dan een Idworx (maar dat is ook een kwestie van smaak). Dat van die Truvativ cranks speelt inderdaad al echt langer, en ik snap niet dat men erbij is gebleven en de moeite heeft genomen van de extra dure goede lagers, in plaats van de veel simpeler en uiteindelijk nog weer veel betere oplossing van goede klassieke cranks met een topkwaliteit trapas.
Wim
Hallo Traveler,
Je twijfels over de aanschaf van een ER/OR zijn begrijpelijk. Die had ik ook toen ik in 2008 mijn ER kocht. Mijn uitgangspunten waren vrijwel dezelfde als die van jou.
Na drie jaar fietsen op mijn ER vind ik het nog steeds een prima fiets. Het is echter ook duidelijk dat ik met mijn huidige kennis en ervaring misschien een andere keuze zou maken op een aantal onderdelen. Of de fiets daarvan goedkoper wordt is zeer de vraag.
Wims oplossing van een maatframe met zelfgekozen onderdelen is vanuit ZIJN kennis en ervaring begrijpelijk. Voor mij, en waarschijlijk ook voor jou, ligt dat anders. Je zult gewoon een keuze moeten maken en zien wat die oplevert. De vraag is vooral of je gaat voor je budget of voor je belangrijkste criteria. Ik heb gekozen voor het laatste. En daar heb ik geen spijt van.
Heb inmiddels uit goed betrouwbare bron dat het nieuwe SKS achterspatbord al binnen enkele weken op de huidige collectie wordt toegepast, je hoeft dus niet tot 2012 te wachten. Tezamen met het nieuwe excentrische bottombracket zijn daarmee zo goed als mogelijk alle duurzaamheidsproblemen opgelost. De fiets kost met de nieuw bracket dan zo'n 3750 (adviesprijs).... [fluistermodus aan] Het moet geen probleem zijn om voor die prijs ook een complete tassenset, wat banden, extra remblokjes, reservespaken, pedalen en een magura & rohloffonderhoudset bij te pingelen (zeker als je 3 fietsen koopt, dan is het pingping voor de dealer, beetje sluw brengen dus ;) [fluistermodus uit]

Ik heb destijds ook andere merken overwogen, zoals Santos, Avaghon, Velotraum, Tout Terrain, Thorn, Snel, VSF, Van Nicholas, Vittorio, Koga, Rotor, etc...., maar voor Idworx gekozen omdat ik het simpelweg de beste en ronduit mooiste fiets vond (en nog steeds vind), de dealer in de buurt woonde, en ik zowiezo niets in een maatfiets zag omdat mijn lichaamsverhoudingen niet afweken. Een Avaghon is ca 800euro goedkoper bij gelijkwaardige afmontage, dus daar zit een financieel voordeel in, maar de verstelbare achterpads leken me een zwak punt onder zware belasting. De hier op dit forum veelgeprezen VSF T400 is 1200euro goedkoper, maar kon niet achterhalen of daar ook 2.35”inch banden onder passen (ook de afstand tussen banden en spatborden is beperkt). Bovendien wilde ik een superstijf frame (omdat ik zelf zwaar en sterk ben veel en onverhard wilde reizen) en dan zit je met alu-oversized en de specifieke OR-geometrie wel goed, lichter en stijver dan staal i.i.g. Voor mijn doeleinden wilde ik dus bewust een tank van een frame…... Ik bezit de fiets nu 16 maanden en heb de fiets flink afgebeuld, o.a. 4000 onverharde slechte bos-, woestijn-, berg- en modderwegen met 50.000hm…., veel stof, zand, modder…. En dan ook nog 2 pekelwinters in NL…., verders veel bagage meegenomen (soms 35kg, inclusief eten/drinken en 6 tassen) en ben dan zelf ook nog eens 90kg, dus ja…. Mijn frame en wielen zijn nog kaarsrecht, geen speling op het balhoofd of de naven, ben benieuwd welke andere fiets dat had weerstaan.

En als dan alleen de lagers uitgevreten zijn, tja, niet netjes, had het vantevoren ook niet verwacht en liever niet gezien, maar het is relatief kleine schade als gevolg van slijtage door intensief gebruik en wellicht matig onderhoud (heb er niet naar omgekeken). Het intensieve gebruik van mijn fiets wil overigens niet zeggen dat de standaard truvativ lagers een goed produkt is. De afdichting is heel summier, stof en (pekel)water kan kennelijk relatief makkelijk binnendringen en het vet uitspoelen als je het niet regelmatig vet houdt. Van een bedenkelijke kwaliteit die je niet van Idworx verwacht. De Truvativ cranks daarentegen bevallen me overigens goed tot nu toe, dus het gaat hierbij duidelijk om de lagers. Dat ze dus geen nieuw crank toepassen heeft wel als voordeel dat bestaande OR-gebruikers hun lagers eventueel kunnen opwaarderen. Het is ook maar zeer de vraag of er zomaar een klassiek bracket inpast, dan heb je eentje nodig met lange as, wat dan per definitie ook weer slapper wordt, aangezien je tandwiel en crankarm op gelijke afstand van het hart van je frame moeten blijven…… en het frame kun je niet zomaar aanpassen. De huidige oplossing klinkt dus wel logisch, maar helaas wel prijzig…. Maar SKF, Phil Wood, Enduro en Chris King brackets zijn ook dure rakkers, alleen de Shimano UN54 is een mooi goedkoop alternatief. Heb geen flauw idee wat bij deze goedkope shimano bracket een goed passend crank zou kunnen zijn, waarschijnlijk dan geknoei met afstandsringetjes, uit het hart plaatsen van het bracket, etc. Ik ga zelf binnenkort een nieuwe Truvativ lager plaatsen en de binnenkant van de lagers extra invetten, en de buitenkant helemaal volspuiten met Tectyl Superwax, eens kijken hoever je dan komt met de “inferieure” Truvativ gxp lagers, dan moet ie toch minimaal wel 2,5 jaar weer meegaan. Het opspannen van je ketting kan ook een rol spelen bij vroegtijdige slijtage, je ketting dus nooit te strak spannen.

Voor zover de lagers, maar als dan het achterlicht het ook niet meer doet omdat een alustripje is gecorrodeerd, tja, ook weer even balen, letterlijk onveilig, geen prettig gevoel, wil je ook niet hebben…. Geloof dat het van de Duitse wet moet dat je gelijktijdig voor- en achterlicht aan moet hebben, zodra je de dynamo inschakelt. Een doorlopende draad is de meest duurzame oplossing, maar het is wel zo mooi als die draad weggewerkt kan worden…. Zie daarvoor dus nu het nieuwe SKS-spatbord. Verwachtingen zijn hoog :).

Tja, ketting en banden zijn ook inmiddels vervangen, maar slijtage daarvan, dat vinden we kennelijk normaal. Voor 40 euro heb je een nieuwe set lagers van Truvativ (een alternatieve naaf zal wellicht 4x langer meegaan, zit je op de 4x hogere prijs van de nieuwe EBB LL bracket), nieuwe ketting en banden ben je ook zo 100euro verder…. Onderhoudskosten verdwijnen niet bij een fiets, zelfs niet bij een maatfietske in staal, niet bij een idworx. Zelf zou ik nooit aanbevelingen vertrouwen die louter de zwakke punten van de ander belichten en hun eigen fytske kritiekloos ophemelen terwijl ze hoofdzakelijk op asfalt fietsen. Maar ik snap wel dat kritiek plaatsvindt, gezien het prijskaartje en het door Idworx gepretendeerde ambitieniveau…. Met andere woorden het wil dus niet zeggen dat de OR een inferieure fiets is, verre verre van (de wielen, het frame, de rohloffnaaf, de firmtechremmen, de son-naaf, de dikke banden, veel ruimte tussen banden en spatbord, lange achterbrug, superverlichting zolang het stroom krijgt ;), CSS velgen, Ergon grips, stressreducer, etc), er zijn eenvoudigweg teveel goede punten te noemen. En het belangrijkste pluspunt: het weggedrag, echt heerlijk, zo stabiel had ik het nog niet eerder meegemaakt, en dat is een pleziertje die me elke keer weer opvalt als ik in het zadel klim.

Het is wat dat betreft maar net waar je de nadruk legt. Als ik voor mezelf preek: het enige waar ik spijt van heb is dat ik de fiets niet eerder had gekocht. En twijfel bij de aankoop van een nieuwe fiets is heel normaal, zal iedereen hebben. Ben ondanks dat ik het vervelend vind dat ik twee “problemen” heb met de fiets, een heel tevreden consument. De fiets krijgt nog steeds van mij een negen als rapportcijfer, daar waar een tien niet bestaat. Maar ook dat is een persoonlijk mening, net zoals het een persoonlijke mening is om je eigen fietsje een klasse beter noemen zonder dat specifiek te benoemen. Daar waar de één zijn fiets veelvuldig gebruikt, staat die bij de ander veelal glimmend in een schuurtje. Enige filtering van alle meningen is aan jou.

Ik weet niet hoe technisch jezelf bent aangelegd en hoeveel ervaring je hebt wat betreft fietsen (als zelfstandig naamwoord) en fietsen (als werkwoord). Alleen jijzelf kunt goed beoordelen wat voor jou goed genoeg is (hoe ga jij de fiets in de toekomst “mishandelen”, m.a.w. hoe zwaar ben je, hoeveel bagage neem je mee, hoe hard trek je aan het stuur en hoe hard trap je op de pedalen, welke wegen neem je, hoe daal je af, slepend remmen, pompend remmen, hoe ga je om slecht wegdek, verdeel je je gewicht tussen je banden bij kuilen of kasseien in de weg of een spoorwegovergang, wat is je rijstijl, welke overdimensionering is voor jou goed genoeg, gebruik je de fiets ook buiten de vakanties om voor woon-werkverkeer, etc, etc). En vervolgens weeg je je eigen beurs….., met eveneens in ogenschouw nemende alle bijkomende andere kosten van een fietsvakantie (tent, slaapzak, pannetjes, reis- en verblijfskosten, kleding, etc) wat je ook alleen zelf kunt doen…….. Maak dus je eigen instinctieve afweging en bepaal zelf hoeveel een fiets voor je waard mag zijn… Mogelijk dat het dan een andere soort type afweging wordt en eentje die minder simpel is dan van het niveau: “hej, ik weet een ander goedkoper produkt die ook wel goed genoeg is”….

De op dit forum veelgenoemde en geroemde VSF T400 zal je ook wel naar Santiago de Compostella brengen. Scheelt je 1200euro…. De Avaghon zou grofweg 800 euro goedkoper zijn. Naar mijn eigen maatstaven zouden beide niet goed genoeg zijn geweest, wellicht wel voor jou. En een fiets is als een mooie vrouw, alleen daar waar je verliefd op kan worden heeft kans van slagen ;)
traveler schreef:Dank aan de mensen die hebben geantwoord.

Ik ben hier nog wat nieuw op dit forum en heb een beetje de tijd genomen om een en ander op te zoeken in de besproken onderwerpen.

Ik stel vast dat Idworx, een dure en op het eerste zicht een behoorlijk degelijke fiets, toch ook nog wat gebreken vertoont die best zouden kunnen verholpen worden waardoor herhaaldelijk weerkerende negatieve opmerkingen de kop zou kunnen worden ingedrukt.

Vaak zie ik opmerkingen terugkomen over het achterspatbord en de lagers.

Hier en daar zie ik dat de heer GG via “idje” reageert en dat vind ik knap. Dat maakt dat ook hij als fietsenbouwer geïnteresseerd is in datgene wat er met zijn producten gebeurt en wat de ervaringen zijn van de gebruikers. Alleen ben ik nergens in mijn opzoekingen enige reactie tegengekomen over die lagers waarover blijkbaar toch wel wat ergernis bestaat. Misschien keek ik er ook wel over maar indien niet vind ik het jammer dat we niet zijn visie in deze kennen.

Samen met enkele andere mensen zijn we van plan een drietal fietsen aan te kopen. De keuze viel op Idworx omdat ze ons, door enthousiaste fietsenhandelaars, werden aangeprezen voor hun obsessie voor kwaliteit.

Nu word ik door al die opmerkingen toch aan het wankelen gebracht en vraag me af of het echt wel nodig is zoveel geld aan te geven aan een fiets wanneer bepaalde fouten niet de wereld kunnen worden uitgeholpen of standaard niet de betere of beste onderdelen kunnen worden gemonteerd.

De reactie dat bepaalde onderdelen onder garantie worden vervangen is een goede zaak maar stelt me niet gerust en bevalt me ook niet echt. Zeker niet wanneer andere fietsenbouwers hierover geen opmerkingen krijgen.

Is mijn reactie overdreven dan is ze een gevolg van datgene wat ik las in de reacties van de verschillende deelnemers op dit forum. Of moet ik er helemaal niet zo zwaar aan tillen?

Ik zou hierop zelfs graag een antwoord vinden van de heer GG zelf. Ben benieuwd.
Hallo! Ik heb niet zo veel tijd op het moment, maar ik wil je graag telefonisch uitleggen waarom de idworx fietsen de beste ter wereld zijn 8) en natuurlijk je vragen beantwoorden +49-228-184700 en vraag naar mij.