door
Xxxxx » vr 11 mar, 2011 18:05
Wij rijden nu 11 jaar met een Vittorio-drager en zijn daar tevreden over.
Over olieverlies tijdens liggend transport schijft Rohloff het volgende:
Tijdens vervoer van een fiets met de Rohloff SPEEDHUB 500/14 moet erop gelet worden dat het achterwiel staand vervoerd wordt. In auto of vliegtuig kunnen er grote temperatuurs- en luchtdrukveranderingen plaatsvinden. Deze kunnen bij liggend vervoer van de Rohloff SPEEDHUB 500/14 tot olieverlies via de afdichtingen leiden (in liggende toestand zit alle olie tegen de linker of rechter afdichting). Is staand vervoeren niet mogelijk dan moet er voor gezorgd worden dat eventueel uitlopende olie geen schade aan kan richten. Bij staand vervoer van de Rohloff SPEEDHUB 500/14 hebben temperatuurs- en drukveranderingen geen olieverlies tot gevolg.
Olieverlies door zweten of lichte lekkage is geen probleem. Er kan normaal verder gereden worden tot de volgende reguliere oliewissel (5000 km interval).
Het wordt aanbevolen de olie een keer per jaar of iedere 5000 km te verversen. Zo is het zeker dat er, bij olieverlies door zweten of lekken, altijd voldoende olie in de naaf is en dat eventueel gevormd slijpsel of binnengedrongen water verwijderd wordt.
M-gineering schrijft:
Vroege naven hadden problemen met olieverlies. Slordig, maar op de in de naaf achterblijvende olie doet de naaf het ook wel een jaar. Nieuwere naven hebben betere keerringen, oude kun je laten upgraden.
Eigen ervaring:
Rohloff verliest soms wat olie (zweten, vooral bij hoge temperaturen).
Maar specifiek tijdens het liggend transport op de auto nooit olielekkage geconstateerd. Tandem ligt bij ons met de tandwielzijde naar beneden. Het zweten treedt (bij ons!) uitsluitend op aan de zijde van de externe schakelbox.
Bescherming tijdens het transport:
Trapaslager en Arai sleeprem (onze vorige tandem) komen vol te staan met water. Daarom wordt het trapaslager van een 'paraplu' voorzien. Hier lijkt staand transport een voordeel.
Ook om het balhoofd gaat een klittenbandsluiting of stukje tape.
Van liggend transport verwacht ik minder hinder tijdens het rijden (bochten). Hangt natuurlijk ook af van de auto. In ieder geval merken wij tijdens het rijden niets van onze liggende tandem, behalve dan het al genoemde benzineverbruik en (soms) een irritant fluitend geluid.
Let in beide gevallen op de hoogte van de fiets: tolpoortje, hoogtebalk bij de ingang van een parkeerterrein, parkeergarage. Ook met een liggende Vittorio-drager kan dat regelmatig goed fout gaan (afhankelijk van de hoogte van de auto).
Opbergen:
Vittorio-drager hangt aan de muur en de tandem hangt daar dan eventueel weer op. Zo neemt de drager geen extra ruimte in beslag.
Tandem op het dak zetten met een Vittorio-drager gaat heel gemakkelijk als je het met z'n tweeën doet.
Vaak doe ik het alleen, lukt ook, alleen dan wel het voorwiel/stuur eerst vastzetten om te voorkomen dat het voorwiel onder de drager komt te liggen.
Klittenbandsluitingen (fast-vstraps) worden gebruikt om het frame te beschermen tegen beschadiging door de Vittorio-drager. Ook in dit opzicht lijkt staand transport een voordeel.