ellenvanderzwan schreef:Dat ligt er nogal aan in welk deel van Azië je gaat fietsen, misschien kun je daar iets meer over vertellen? Blijf je in Indonesië of ga je verder Azië in?
Als je verder Azië in gaat, zou ik de tent gewoon meenemen, ja, het is 3,5 kg extra, maar dat heb je nu toch ook al die tijd meegesleept? Met tent kun je makkelijker van de doorgaande weg af en toch besluiten om in het wild te kamperen als er geen andere optie is.
Als het bij Indonesië blijft, weet ik het niet...
Wim Tjan schreef:Het ligt er maar aan waar je in Indonesie naar toe wilt gaan. Over het algemeen is het af te raden om in Indonesie ergens te gaan kamperen, tenzij je natuurlijk bij mensen in de tuin of kampong toestemming krijgt om je tent op te zetten. Omdat ik de taal redelijk machtig ben, krijg ik van de lokale bevolking de waarschuwing om altijd voorzichtig te zijn.
Bovendien is het slapen in een z.g. homestay, losmen of hotel, goedkoop. Mocht je onverhoopt nergens een goed onderkomen vinden dan kun je alsnog bij een kepala kampong (dorpshoofd) vragen of hij je ergens voor een onderkomen kan zorgen. Binnenkort b.v. ga ik voor de vierde keer naar Indonesie, iedere keer een ander eiland, maar neem geen tent mee
hoi Ellen & Wim,
helemaal waar! We vertrekken begin april naar Indonesië (volop een ruwe route aan 't bepalen) : Bali, Lombok, Sumbawa, (Flores), een klein stukje Sulawesi en de oversteek naar Kalimantan/Borneo [vanaf Samarinda noordwaarts richting Tarakan, omdat richting Pontianak vermoedelijk niet zo'n goed plan is
moest het wel zijn, horen we 't graag!].
Daarna "een rondje Zuid-Oost Azië" (nog geen route), hopelijk incl. Myanmar (afhankelijk of we tegen dan de grens over kunnen, anders waarschijnlijk even zonder de fietsen).
We hadden gedacht om vanaf Bangkok of Hanoi naar Chengdu te vliegen, daar het papierwerk voor Tibet in orde te brengen en de trein naar Lhasa te boeken.
Vanaf daar via een omweg langs 't Nam TSo-meer, over de FHW naar Kathmandu (en verder richting Terai).
Tibet zal hoogstwaarschijnlijk toch niet lukken omdat we enerzijds te laat zullen zijn voor de winter en anderzijds omdat de Chinezen weer moeilijk doen [meer info
hier ], en net Tibet was een struikelblok wat de tent betreft... Langs de andere kant hebben we alle tijd en kan Tibet eventueel later nog... ach ja we zien wel zeker?
Het is vooral omwille van de grote hoeveelheid goedkope accomodatie dat we zo twijfelen om de tent verder mee te nemen. Ook moeten we nog bekijken of het fietsen überhaupt gaat lukken. Nieuw Zeeland was toch niet zo'n "Pedaller's Paradise" als het boekje aangeeft (echt
tuff going!)
Wim Tjan schreef:In ieder geval selamat jalan dan hati-hati
(goede reis en wees voorzichtig)
bedankt, jij ook!
J&L