Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma: te tent of niet te tent, that's the question - Forum Wereldfietser

Dilemma: te tent of niet te tent, that's the question

Na 4maanden Nieuw Zeeland, staan we op 't punt onze reis verder te zetten in Azië, Indonesië om precies te zijn (vandaag lagen onze van 2-maand visum voorziene paspoorten voor de deur, altijd goed nieuws! :) ).

Alleen is er nog 1 dilemma: gaat onze tent (Wildcountry Duolite Tourer) mee of niet?

Dit is de enige gelijkaardige thread die'k heb kunnen vinden, anderen zijn zeker welkom!

Pro's (tent mee):

- niet 100% afhankelijk van slaapplaatsen
- wildkamperen (bv. nationale parken)

Contra's:

- (in dit geval, met grondzeil) 3,5 kg gewicht uitgespaard op de fiets
- in Azië naar verluidt niet altijd makkelijk een geschikt plekje te vinden

Wat denken jullie? Is kamperen in Azië globaal gezien gewoon overbodig?

Alvast erg bedankt!!
J & L
Dat ligt er nogal aan in welk deel van Azië je gaat fietsen, misschien kun je daar iets meer over vertellen? Blijf je in Indonesië of ga je verder Azië in?

Als je verder Azië in gaat, zou ik de tent gewoon meenemen, ja, het is 3,5 kg extra, maar dat heb je nu toch ook al die tijd meegesleept? Met tent kun je makkelijker van de doorgaande weg af en toch besluiten om in het wild te kamperen als er geen andere optie is.
Als het bij Indonesië blijft, weet ik het niet... :)
Het ligt er maar aan waar je in Indonesie naar toe wilt gaan. Over het algemeen is het af te raden om in Indonesie ergens te gaan kamperen, tenzij je natuurlijk bij mensen in de tuin of kampong toestemming krijgt om je tent op te zetten. Omdat ik de taal redelijk machtig ben, krijg ik van de lokale bevolking de waarschuwing om altijd voorzichtig te zijn.
Bovendien is het slapen in een z.g. homestay, losmen of hotel, goedkoop. Mocht je onverhoopt nergens een goed onderkomen vinden dan kun je alsnog bij een kepala kampong (dorpshoofd) vragen of hij je ergens voor een onderkomen kan zorgen. Binnenkort b.v. ga ik voor de vierde keer naar Indonesie, iedere keer een ander eiland, maar neem geen tent mee. In ieder geval selamat jalan dan hati-hati :wink: (goede reis en wees voorzichtig)
ellenvanderzwan schreef:Dat ligt er nogal aan in welk deel van Azië je gaat fietsen, misschien kun je daar iets meer over vertellen? Blijf je in Indonesië of ga je verder Azië in?

Als je verder Azië in gaat, zou ik de tent gewoon meenemen, ja, het is 3,5 kg extra, maar dat heb je nu toch ook al die tijd meegesleept? Met tent kun je makkelijker van de doorgaande weg af en toch besluiten om in het wild te kamperen als er geen andere optie is.
Als het bij Indonesië blijft, weet ik het niet... :)
Wim Tjan schreef:Het ligt er maar aan waar je in Indonesie naar toe wilt gaan. Over het algemeen is het af te raden om in Indonesie ergens te gaan kamperen, tenzij je natuurlijk bij mensen in de tuin of kampong toestemming krijgt om je tent op te zetten. Omdat ik de taal redelijk machtig ben, krijg ik van de lokale bevolking de waarschuwing om altijd voorzichtig te zijn.
Bovendien is het slapen in een z.g. homestay, losmen of hotel, goedkoop. Mocht je onverhoopt nergens een goed onderkomen vinden dan kun je alsnog bij een kepala kampong (dorpshoofd) vragen of hij je ergens voor een onderkomen kan zorgen. Binnenkort b.v. ga ik voor de vierde keer naar Indonesie, iedere keer een ander eiland, maar neem geen tent mee

hoi Ellen & Wim,

helemaal waar! We vertrekken begin april naar Indonesië (volop een ruwe route aan 't bepalen) : Bali, Lombok, Sumbawa, (Flores), een klein stukje Sulawesi en de oversteek naar Kalimantan/Borneo [vanaf Samarinda noordwaarts richting Tarakan, omdat richting Pontianak vermoedelijk niet zo'n goed plan is 8) moest het wel zijn, horen we 't graag!].

Daarna "een rondje Zuid-Oost Azië" (nog geen route), hopelijk incl. Myanmar (afhankelijk of we tegen dan de grens over kunnen, anders waarschijnlijk even zonder de fietsen).
We hadden gedacht om vanaf Bangkok of Hanoi naar Chengdu te vliegen, daar het papierwerk voor Tibet in orde te brengen en de trein naar Lhasa te boeken.
Vanaf daar via een omweg langs 't Nam TSo-meer, over de FHW naar Kathmandu (en verder richting Terai).

Tibet zal hoogstwaarschijnlijk toch niet lukken omdat we enerzijds te laat zullen zijn voor de winter en anderzijds omdat de Chinezen weer moeilijk doen [meer info hier ], en net Tibet was een struikelblok wat de tent betreft... Langs de andere kant hebben we alle tijd en kan Tibet eventueel later nog... ach ja we zien wel zeker?

Het is vooral omwille van de grote hoeveelheid goedkope accomodatie dat we zo twijfelen om de tent verder mee te nemen. Ook moeten we nog bekijken of het fietsen überhaupt gaat lukken. Nieuw Zeeland was toch niet zo'n "Pedaller's Paradise" als het boekje aangeeft (echt tuff going!) :D
Wim Tjan schreef:In ieder geval selamat jalan dan hati-hati :wink: (goede reis en wees voorzichtig)
bedankt, jij ook!

J&L
Tent, brander, potten en pannen: als je niet naar Tibet gaat, zou ik dit allemaal lekker thuis laten (of retour sturen). In al die tijd dat wij door zuid-oost Azie hebben gereisd (totaal een jaar), hebben we in totaal twee nachten in een tent geslapen...
Er zijn overal goedkope overnachtingsplekken te vinden én wij vonden het gewoon te heet in de tent. Hetzelfde geldt voor de kookspullen: overal goed voedsel te vinden voor weinig, daar kun je zelf niet voor koken.
En het scheelt echt KILO'S !
Groeten uit Egypte,
Ali :D
Ik heb heel wat tochten in ZO-Azië gemaakt, maar nog nooit een tent meegenomen. O ja, de eerste keer naar Vietnam en Maleisië (1994) wel, maar na een paar weken hebben we hem al naar huis teruggestuurd. Waarom?
- Vrijwel overal is betaalbare accommodatie, desnoods in de kleinste dorpen als je erom vraagt
- Het is 's nachts bloedheet en benauwd in een tent
- Er is vaak gewoon nauwelijks plek om te kamperen, het land rond de wegen is in veel streken voor 100% bebouwd en overal, maar dan ook overal, zijn mensen, die het ook nog eens heel raar vinden dat je zou willen kamperen en zich dus rond je tentje gaan verzamelen. Dat moet je maar net leuk vinden.
- Als een tent toch van pas komt, zoals bij de beklimming van Mt. Rinjani op Lombok of in nationale parken in Maleisië, dan zijn ze daar gewoon te huur.
Ik zou al die kilo's lekker thuislaten!
O ja, en kookspullen heb je ook niet nodig, op een dompelaar na, want zelf heet water kunnen maken is erg handig. En een waterfilter is ook praktisch in ZO-Azië, scheelt ook een afvalberg van vele honderden plastic flessen.
JorisG schreef:Daarna "een rondje Zuid-Oost Azië" (nog geen route), hopelijk incl. Myanmar (afhankelijk of we tegen dan de grens over kunnen, anders waarschijnlijk even zonder de fietsen).
Is de situatie gewijzigd dan? Ik lees altijd dat de grens met Myanmar gesloten is.
jimvdberg schreef:
JorisG schreef:Daarna "een rondje Zuid-Oost Azië" (nog geen route), hopelijk incl. Myanmar (afhankelijk of we tegen dan de grens over kunnen, anders waarschijnlijk even zonder de fietsen).
Is de situatie gewijzigd dan? Ik lees altijd dat de grens met Myanmar gesloten is.
Dit las ik op LP:

TO/FROM MAE SAI, THAILAND
North of Chiang Rai it’s possible to cross to dreary Tachileik. Travellers are issued a 14-day entry permit, not a visa, at the border for B500. You can travel to Kengtung, but cannot continue anywhere else (even if you have a regular tourist visa). Travellers wanting to exit Myanmar here can do so with the 14-day permit mentioned above, or if they have a permit from MTT in Yangon.

TO/FROM RANONG, THAILAND
This exit has been closed for out-going tourists, though it’s possible to cross into Myanmar from Thailand on a ‘visa run.’ A day permit is $10, and visitors cannot spend overnight in Myanmar.

TO/FROM RUILI, CHINA
At the time of research, you could come into Myanmar from China, but not leave Myanmar from this border. You can arrange a regular 28-day tourist visa in a day or two in Kunming.

Dat ziet er dus niet al te goed uit... :(
JorisG schreef:We hadden gedacht om vanaf Bangkok of Hanoi naar Chengdu te vliegen, daar het papierwerk voor Tibet in orde te brengen en de trein naar Lhasa te boeken. J&L
Op het nieuws heeft de Chinese regering gezegd dat de grens van Tibet nu helemaal verboden is voor buitenlanders. Je komt er niet in. Potdicht.
geen kookspullen, geen tent, een deel (warme) kleren weg ... dat worden haast lege tassen :D
Onze twee heerlijk warme donzen slaapzakken zijn vermoedelijk ook helemaal overbodig...

bedankt voor jullie reacties! ;)

J&L