Ik vind het prima als je contact wil voor je reisvoorbereiding. Mijn reisverslag staat overigens al elders op het forum
(zie deze link).
Lhasa - Kathmandu blijft maar het de verbeelding spreken geloof ik. Op zich is het ook een aardige tocht, maar het blijft niet te vergelijken met die andere Himalaya doorsteek (Manali - Leh in Ladakh, Indiase himalaya).
Belangrijkste "nadelen" van Lhasa - Kathmandu vind ik:
- de standaardroute voor alle toeristen, en dat merk je aan de dagelijkse karavaan jeeps en de bevolking, die nou niet bepaald verrast is door de zoveelste toerist of fietser en met wie je moeilijk kunt communiceren.
- mooi maar eentonig landschap (grijs/bruine heuvels op een hoogvlakte). Het geeft lang niet de variatie die je misschien zou verwachten.
- de echte Himalayatoppen zie je maar heel af en toe vanuit de verte (de blik op de 8000ers Cho Oyu en de Xixapangma zijn trouwens wel de moeite waard).
- in tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn de hoogteverschillen vrij klein, je fietst immers over een hoogvlakte van 4000m en de hoogste pas is 5200m.
Voor een echte bergfietservaring in de Himalaya moet je wat mij betreft in Ladakh zijn. Maar vooral de Andes biedt oneindig veel meer mogelijkheden. Daar heb je letterlijk honderden mogelijke doorsteken, en in de hele Himalaya zijn toch echt maar drie toegankelijke noord-zuid routes.
Qua cultuur is het natuurlijk wel een hele interessante reis.
Dennis