Hallo,
Ik heb vrij recent via marktplaats een Koga Miyata Traveller aangeschaft om fietstochten/vakantie's mee te gaan maken. Voordat ik er tochten mee ga maken wil ik de fiets opknappen (vooral ook om wat meer verstand te krijgen van hoe de fiets in elkaar zit en omdat ik het leuk vind). Wat ik in ieder geval als eerste wil aanpakken zijn een vijftal 'lakbeschadigingen' die op het frame zitten.
Lakbeschadigingen
Op sommige van die plekken is tgv beschadiging zowel de laklaag als de zwarte coating / laag (weet niet precies wat het is) daaronder weg waardoor het aluminium bloot ligt en dat wil ik graag wegwerken. Het gaat me overigens niet zozeer om het uiterlijk. Ik heb het internet en dit forum wat doorzocht (ik kom helaas vooral topics tegen over het voorkómen ervan; hoewel ik het er mee eens ben dat dit een betere optie is ) en ben een paar optie's tegengekomen:
- Lakstift: Dit zou weinig bescherming bieden maar het ziet er vast wel gelikt (gelakt ) uit.
- Poedercoaten: kosten liggen niet in verhouding met de aanschafprijs van de fiets.
- Aluminium (silicium) plamuur aanbrengen, dan lakken; dit kwam ik tegen op een auto(schade)forum.
- Etsende primer toepassen (om oxide laag weg te halen), dan lakken; misschien is dit wel hetzelfde spul als boven/onderstaande, geen idee.
- Zinkchromaat grondverf toepassen, dan lakken.
- Niets doen: in hoeverre is het uberhaupt nodig om dit soort beschadigingen weg te werken; verder afbladeren?
Ik hoor graag of het naar jullie mening aan te bevelen is om het weg te werken en of er mensen zijn die hun ervaring willen delen. Wat is de beste methode: ontvetten, opschuren (?) primer/plamuurlaag aanbrengen, lakken?
Nakijken fiets
Verder vroeg ik me af wat (globaal gezien) nuttige zaken zijn om na te kijken bij een tweedehands fiets, de fiets is uiteraard al bij aankoop geinspecteerd op scheuren, bijgeluiden, tandwielen/ketting (moet tzt wel een keer vervangen worden). Is het verstandig om de fiets zo veel mogelijk te demonteren en alle onderdelen te controleren, schoon te maken of is dat alleen nuttig voor bepaalde onderdelen.
Overige afbeeldingen fiets (zie post verderop)
Balhoofdstel
Binnenkabels
Versnellingen
Ik heb vrij recent via marktplaats een Koga Miyata Traveller aangeschaft om fietstochten/vakantie's mee te gaan maken. Voordat ik er tochten mee ga maken wil ik de fiets opknappen (vooral ook om wat meer verstand te krijgen van hoe de fiets in elkaar zit en omdat ik het leuk vind). Wat ik in ieder geval als eerste wil aanpakken zijn een vijftal 'lakbeschadigingen' die op het frame zitten.
Lakbeschadigingen
Op sommige van die plekken is tgv beschadiging zowel de laklaag als de zwarte coating / laag (weet niet precies wat het is) daaronder weg waardoor het aluminium bloot ligt en dat wil ik graag wegwerken. Het gaat me overigens niet zozeer om het uiterlijk. Ik heb het internet en dit forum wat doorzocht (ik kom helaas vooral topics tegen over het voorkómen ervan; hoewel ik het er mee eens ben dat dit een betere optie is ) en ben een paar optie's tegengekomen:
- Lakstift: Dit zou weinig bescherming bieden maar het ziet er vast wel gelikt (gelakt ) uit.
- Poedercoaten: kosten liggen niet in verhouding met de aanschafprijs van de fiets.
- Aluminium (silicium) plamuur aanbrengen, dan lakken; dit kwam ik tegen op een auto(schade)forum.
- Etsende primer toepassen (om oxide laag weg te halen), dan lakken; misschien is dit wel hetzelfde spul als boven/onderstaande, geen idee.
- Zinkchromaat grondverf toepassen, dan lakken.
- Niets doen: in hoeverre is het uberhaupt nodig om dit soort beschadigingen weg te werken; verder afbladeren?
Ik hoor graag of het naar jullie mening aan te bevelen is om het weg te werken en of er mensen zijn die hun ervaring willen delen. Wat is de beste methode: ontvetten, opschuren (?) primer/plamuurlaag aanbrengen, lakken?
Nakijken fiets
Verder vroeg ik me af wat (globaal gezien) nuttige zaken zijn om na te kijken bij een tweedehands fiets, de fiets is uiteraard al bij aankoop geinspecteerd op scheuren, bijgeluiden, tandwielen/ketting (moet tzt wel een keer vervangen worden). Is het verstandig om de fiets zo veel mogelijk te demonteren en alle onderdelen te controleren, schoon te maken of is dat alleen nuttig voor bepaalde onderdelen.
Overige afbeeldingen fiets (zie post verderop)
Balhoofdstel
Binnenkabels
Versnellingen