Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogteziekte, medicatie noodzakelijk? - Forum Wereldfietser

Hoogteziekte, medicatie noodzakelijk?

Goedendag lezers,

Wij gaan vanaf half februari een maand fietsen in Yunnan - China. Nou vroegen wij ons af of het gebruik van een medicijn, zoals bv diamox, tegen hoogteziekte raadzaam is. De fietsroute loopt van 2000 naar 3300 meter en weer terug, met een eventueel omweggetje naar 3700 m. Onze huisdokter kon ons niet vertellen of Diamox ook geschikt is voor behandeling indien de symptomen al aanwezig zijn, hij kent het alleen als preventief medicijn en kon ook geen juiste dosering achterhalen. Kan iemand ons misschien verder helpen? Eventeuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Groeten,
Freddy en Daniella

Hmm, wij zijn geen huisartsen, maar volgens mij is de enige remedie afdalen! Het slikken van medicijnen lijkt me gewoon niet verstandig, want je lichaam geeft niet voor niets een signaal af...

Langzaam steigen, overnachten lager dan je die dag bent geweest en als het niet gaat, zsm afdalen!

Wij zijn al eens op een hoogte van bijna 5000 meter geweest en behalve kortademig hebben we er gelukkig geen last van!

Succes in ieder geval!

El & El
Hoi,
Ik zou kunnen zeggen dat 3700 meter nog zo hoog niet is, maar sommige mensen kunnen vanaf 2500 meter al last krijgen.
Juist in het nieuwste nummer van De Wereldfietser staat een uitstekend stuk over hoogteziekte en medicijnen daartegen. Een antwoord van een paar regels kan ik er niet uit opmaken, een ongenuanceerd stukje intikken lijkt me ook niet verstandig. Ik zou het stuk kunnen scannen, maar het is natuurlijk net zo handig als je lid wordt, dan krijg je dat blad alsnog :D
Leon

Hallo medefietsers,

Alvast bedankt voor jullie reacties, wij zijn niet van plan om op voorhand enige medicatie tegen hoogteziekte te slikken. We zijn ook lid van de Wereldfietser en in de laatste uitgave staat een artikel waarin werd geopperd om b.v. Diamox mee te nemen als voorzorg en bij behandeling van verschijnselen van hoogteziekte. Mijn huisarts kent Diamox alleen als preventief medicijn, vandaar onze vraag of het ook als behandeling gebruikt kan worden,

Groeten Daniella en Freddy

Hallo,

Ik heb uitstekende ervaringen met Diamox als medicijn tegen hoogteziekte. In 2003 hebben mijn vriendin en ik in Bolivia gefietst. Gelijk bij aankomst in La Paz op 4000 meter hoogte kreeg ik last van hoogteziekte. Ik heb een paar dagen Diamox geslikt en voelde me beslist beter na het slikken ervan. Ik heb 1 dag op bed gelegen en de volgende dagen zijn we rustig wat gaan rondwandelen. Na een week acclimatiseren zijn we op de fiets gestapt en hebben we nergens last meer van gehad, ook niet op 5000 meter hoogte.

Tijdens mijn drie vorige reizen op hoogtes van meer dan 4500 meter (Ladakh 1997, Peru 1999 en Tibet 1999) heb ik alleen in Peru ook last gehad van de hoogte. Ook daar was de plotselinge aankomst op hoogte de oorzaak. De lokale cocathee deed wonderen en ook toen was ik na 1 dag grotendeels hersteld.

Een hoogte van 3700 meter zal in de meeste gevallen geen problemen opleveren, zeker niet als je er geleidelijk naar toe fietst. Laat je vooral niet te veel afschrikken en luister goed naar je eigen lichaam.

Mocht je Diamox willen meenemen, ik heb nog wat liggen thuis (binnen de houdbaarheidsdatum ja) en ik zal het de komende tijd niet nodig hebben met onze kleine van drie maanden oud.

Groeten,
Dennis (mzungu@freeler.nl)

Zie ook de speciale site over hoogteziekte. Deze komt uit de koker van de medisch commissie van de Koninklijke Nederalndse Klim- en Bergsport Vereniging. Die hebben iets met hoogte.

http://www.hoogteziekte.info/

Sjirk
hoi Freddy,

hoe verloopt jullie reis nu? wij zijn ook onderweg in dit gebied en vragen ons af hoe je je route zo kunt plannen dat je niet te snel stijgt. Heb jij goede kaarten/ een site kunnen vinden?

groet!

Fietsfreak
fietsfreak schreef:hoi Freddy,

hoe verloopt jullie reis nu?......
Gezien de datum van de oorspronkelijke post denk ik dat ze al terug zijn.....Al weet je het natuurlijk nooit met die wereldfietsers...