Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Nicholas Amazon - ervaringen - Forum Wereldfietser

Van Nicholas Amazon - ervaringen

Beste fietsvrienden,

Mijn vrouw en ik zijn sinds een aantal jaren besmet met het vakantiefietsvirus. We hebben een aantal mooie tochten gemaakt binnen Europa waarbij we fietsen met voor- en achterdrager waarop de nodige tassen en tentje vervoerd worden.

Deze tochten hebben we gemaakt op fietsen, die we al hadden voordat het virus had toegeslagen (Koga Terralight, Canondale Street5); fietsen die niet specifiek als vakantiefietsen zijn bedoeld maar die altijd wel goed zijn bevallen. Ze zijn nu aan vervanging toe: de zoektocht naar iets professionelers kan beginnen.

Wat wij belangrijk aan de fiets vinden is dat naast de functionele eigenschappen (spec.s) de fiets er ook goed uitziet, wetende dat dit erg subjectief is.

Verder zijn we behoorlijk gecharmeerd geraakt van de belt-drive. We hebben de riem-discussie op het forum met grote interesse gelezen. Voor ons wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen: we fietsen niet dagenlang door sneeuw en ijs en ook niet kilometers lang door de blubber in de bush-bush.

De volgende fietsen kwamen door de eerste selectieronde:
- Santos TM28" met Rohloff en riem
- Koga Signature met Rohloff
- IdWorkx ER

Echter, een interesant alternatief diende zich later aan: de Van Nicholas.

Onlangs een testrit op een Van Nicholas Pioneer gemaakt om de riemaandrijving in combinatie met Rohloff te ervaren. Wat fiets dat goed zeg!

Echter de Pioneer (26") is in mijn ogen een beetje overkill voor Europaritten alhoewel we een stukje onverhard erg leuk vinden. De fietsenmaker vertelde, dat de Van Nicholas Amazon (28") om te bouwen is tot vakantiefiets:
- Alu voorvork ipv Carbon
- Tubus voor- en achterdrager
- Son/ Edellux naafdynamo/koplamp
- Magura HS33 hydr. remmen
- Banden zijn begrensd tot 37mm breedte.

Onze vraag is: zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Van Nicholas Amazon; meer specifiek als vakantiefiets?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Jeroen en Debbie
De Amazon is een mooie fiets. Je moet er alleen niet te veel gewicht op willen stouwen. 15 kg is denk ik al aan de hoge kant.
Over het materiaal titanium niets anders dan lof. Het is het geld zeker waard. Het dempt de trillingen beter als andere materialen zonder last te hebben van na-vibraties.
Het voordeel daar weer van is dat je geen dikke banden nodig hebt om de schokken op te vangen. Voor asfalt kan je dus mooie snelle bandjes monteren.
Het enige is denk ik het pakgewicht, als dat te hoog is zou ik een sterkere fiets nemen. En mocht je ooit problemen hebben met die riem, dan kan je dat altijd nog achteraf laten ombouwen. :wink:
Zelf zou ik ook voor mijn eigen kampeertochten in Europa niets anders meer willen dan een fiets met 50 mm brede 26 inch banden. Dat is gewoon veel comfortabeler en geeft veel meer greep op slecht wegdek. Je hebt ook een enorme keus aan banden, van snelle 50 mm Kojaks tot stoere 50 mm Marathon Extremes voor het steviger off road werk, en met nog een heleboel daartussenin. Verder wilde ik ook geen logge levenloos stijve fiets, en dat hoeft ook niet. Het is gewoon een kwestie van een fiets zoeken die wel voldoende stijf en sterk is, maar niet overdreven stug. Ik heb daarom een fiets met een stalen maatframe met luxe tamelijk dunwandige buizen. Een maatbouwer kan dat precies op jouw lichaams- en bagage gewicht afstemmen.
Maar dit is allemaal heel erg een kwestie van smaak. Ik hou van het soepele gevoel en het strakke slanke aanzien van klassieke stalen fietsen met racestuur (titanium zou ook mogen van mij, alu niet), en klassiek ogende onderdelen als van Nitto, maar heb dat aangevuld met de verworvenheden van moderne tourfietsen: 26 inch banden, Rohloff en SON naven, en hydraulische remmen. Het is maar een idee.
Wim
Wim schreef:Het is maar een idee.Wim
Wel erg off-topic Wim.
Ik zie dat er op http://www.vakantiefietser.nl een test van een Van Nicholas te vinden is, al heb ik geen idee wat "in het luchtledige lassen" is (waarschijnlijk TIG) en denk ik dat Eric met "Organisch" rijden netjes bedoelt dat de fiets niet al te stijf is.
Leon
Leon schreef: Ik zie dat er op http://www.vakantiefietser.nl een test van een Van Nicholas te vinden is, al heb ik geen idee wat "in het luchtledige lassen" is (waarschijnlijk TIG)
De laszone van Ti mag tijdens het lassen absoluut niet met zuurstof in aanraking komen
Theoretisch zou je in een vacuum kunnen lassen, maar het fijngevoelig bewegen van je armen wordt dan wel heel ingewikkeld. In de praktijk leg je de onderdelen in een couveuze die gevuld is met argon, of vul je het frame met argon terwijl je ook aan de buitenkant er een argonwolk omheen spoelt.
In zoverre niet off topic dat ik pleit voor 26 inch banden, gecombineerd met een lichter frame. De keus is helaas vaak licht frame en 28 inch wielen of 26 inch wielen en een tractor frame.
Wim
Wim schreef:De keus is helaas vaak licht frame en 28 inch wielen
Wat is hier helaas aan? Dat is toch prachtig als je een fiets wilt voor een snelle asfalt-vakantie.
Het is omdat ik een alles kunnende fiets wilde hebben voor lange duur dat ik zelf een Pioneer heb gekocht. Maar anders had ik zeker gekozen voor de Amazon.
Let er wel op dat er een groot vershil in geometrie is tussen de Pioneer en de Amazon.

Gerd
Pracht van een fiets, die Amazon, maar niet bedoeld om de vergelijking te doorstaan met een pakezel als de Pioneer.

Ik zou de Amazon eerder vergelijken met een racefiets en die wil je niet zwaar bepakken. Twee achtertassen en een stuurtas, als je daar je vakantie mee kunt doen en het totaalgewicht rond max 15kg kunt houden dan zou je het kunnen overwegen. Als ik het zo inschat (maar heb er ook geen verstand van hoor) dan denk ik dat er wel stevigere 28inch vakantiefietsen zijn, die je wel tot de nok kunt vullen met bagage.

Persoonlijk hou ik dan ook liever van een superstijf tractorframe en een paar stevige stijve wielenen comfortabele banden, dan voel je tenminste dat je fietst :wink: .
Ik heb én een Koga Signature (28inch) én een Van Nicholas Amazon.

De Koga Signature kocht ik 2,5 jaar geleden als vakantiefiets. Ik had toen al 20 jaar een klassieke Koga Randonneur, maar in de nasleep van een hernia-operatie kwam ik erachter dat ik een kleiner frame nodig had. Meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om deftige verlichting (B&M IQ Fly) en naafdynamo (SON 28) te nemen op kloeke velgen (Exal 21mm). Banden Marathon Racer 35mm vind ik al goed genoeg, maar er is plaats voor heel wat breder. Heel tevreden ook van het Dalistuur. Oorspronkelijk een verende zadelpen (Airwings 360) maar na een valpartij was die beschadigd, de 'voorlopige' vervanging door een goedkope 8€ kostende no name zadelpen gaat ondertussen al meer dan een jaar mee, en het ziet er niet naar uit ik nog behoefte heb aan een nieuwe verende zadelpen. De Signature rijdt echt meer dan comfortabel genoeg, ook voor mijn geteisterde rug, ook over Belgische fietspaden :twisted: . Allicht heeft comfort te maken met hoe hard je je banden oppompt, maar ik vermoed ook dat de geometrie van de fiets hierin een rol speelt.
Deze Koga heeft ondertussen een dikke 13.000km op de teller, waaronder uiteraard bepakte fietsvakanties, maar ook sedert vorig jaar heel wat BRM brevetten tot 400km (voorlopig). Het is bij het geleidelijk opvoeren van dergelijke non-stop-afstanden dat ik op de beperkingen van een model als de Signature ben gebotst. Ja, hij is comfortabel op reis, blijft zeer stabiel onder flinke belasting (ook bij afdalingen à 50+ km/u), en hij weegt 14,5kg wat voor een reisfiets niet veel is. Maar als je in gezelschap van randonneurs (in de zin van long distance cycling) vertoeft, is dat toch zwaar. Ook banden en velgen zijn dan te dik en te zwaar. En in plaats van een easy-going Dalistuur wilde ik weer een racebocht.

Dus kocht ik onlangs een Van Nicholas Amazon (met het oog op nog langere brevetten, 600 bijvoorbeeld, en alstgodbelieft, een retourtje Parijs Brest op het einde van deze zomer :wink: ) . Mijn Amazon weegt prompt 4kg minder. Nog steeds Marathon Racer, maar 30mm, en op Mavic Open Pro velgen (15mm). Sondelux naafdynamo + Son Edelux lamp (B&M 4D senso achteraan, op batterij). Tubus Fly drager. Nitto Noodle stuurbocht. Spatbordjes. Geometrie is ook voelbaar 'sneller' dan de Koga (o.a. wielbasis bijna 4cm korter).
Jammer genoeg heb ik nog maar enkele honderden kilometers gereden op de Amazon. Eerste indruk is heel aangenaam (snel, soepel, comfortabel), maar dat is allicht ook gekleurd door de vergelijking met de Koga, en de eerste echte test wordt de eerste BRM200 van volgende zaterdag.

Hoe graag ik ook op de Amazon rij, ik zou hem niet voor een kampeervakantie gebruiken, daarvoor blijft voor mij de Signature de favoriet.
Beste mensen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Ondertussen heb ik contact gehad met Jan-Willem Sintnicolaas.

Hij geeft aan dat de Amazon geschikt is als Europa vakantiefiets binnen de bagage gewichtsklasse van max 15-20 kg.

De Pioneer is DE fiets voor het ruigere werk inclusief de nodige comfort door de balloonbanden.

Het gevoel blijft knagen, dat de Amazon een geweldige fiets is voor woon-werkverkeer , fietstochten in Nederland en ( kortere) fietsvakanties met minder bagage..... Maar twijfel blijft of de fiets echt geschikt is om via de bergpassen naar Zuid-Spanje te fietsen met 4 fietstassen en tentje. Maar hij ziet er zo geweldig uit......

We denken er nog even over na. :|

Groeten Jeroen
Ik heb ondertussen zelf nog eens zitten nadenken over mijn statement dat ik de Amazon niet zou gebruiken voor een kampeervakantie. Laat ik mijzelf even relativeren :wink: . Natuurlijk zou ik de Amazon niet voor een kampeervakantie gebruiken in de setup die ik nu heb, en die toch nog merkelijk dichter bij de standaard setup ligt dan hetgeen jij er graag van wil maken.

Maar als je dat allemaal vervangt door wat steviger spul (en dat kan ook effectief op een Amazon - de achteras kan ook trekkingwielen aan, kan V-brakes hebben en schijfremmen voor wie zin heeft), dan ziet het er helemaal anders uit. Blijft enkel het frame over, daarzonder zou het geen Amazon meer zijn :lol: . Je hebt waarschijnlijk iets minder ruimte tussen trappende voeten en achtertassen dan op echte reisfietsen, maar ook dat hoeft geen showstopper te zijn. Belangrijker is van te weten hoe de fiets zich gedraagt onder bagagebelasting, bv en bij voorkeur in een afdaling. Dat ga ik je niet kunnen vertellen, met mijn Amazon setup ga ik nooit meer dan 10-12kg meenemen. Je zou eens kunnen polsen op de fora van bikeradar.com, er zullen al rapper Engelsen zijn die met dit soort randonneurs gaan trekken dan bij ons in de Lage Landen, en het merk VN is daar populairder dan bv. in Vlaanderen.
Ik heb geen ervaring met de Van-nicholaas. Het lijkt mij ook een top fietsje.
Probeer gewoon minder bagage meenemen. Dat heeft alleen maar voordelen, zeker in de bergen.
Koop expres kleine fietstassen. Dan past er eenvoudig niet (te) veel in.
Ik gebruik zelf de radical design voortassen als achtertassen en verder een klein stuurtasje van hen. (nu allemaal niet meer leverbaar, helaas).
Kook-spul gaat niet mee. Dat scheelt veel.

Dit is wat extreem: http://ultralightcycling.blogspot.com/
Beste fietsvrienden,

Even een update:
Ik was door Van Nicholas in de gelegenheid gesteld om een proefrit te maken op een Amazon bij Van Nicholas te Numansdorp. Dit heb ik afgelopen vrijdag gedaan. Proefrit was erg goed bevallen. Ook door hen goed te woord gestaan. Wel interessant om eens in de keuken van een (kleine) fietsfabrikant te kijken. Helemaal als techneut....

De kogel is door de kerk: afgelopen zaterdag bij Goossens Borculo een Van Nicholas Amazon met Beltdrive besteld!

De fiets wordt behoorlijk aangepast om hem geschikt te maken als 'Europacruiser':
- Alu voorvork ipv carbon
- Tubus Duo voordrager incl. standaard
- Tubus Logo achterdrager
- Son naafdynamo + Edelux koplamp/ B&M Topline S achterlicht.
- 622x37 Schwalbe Dureme banden
- Brooks B17 zadel

Levertijd is 5 tot 6 weken. Het aftellen kan beginnen.....

Zodra ik hem heb zal ik een paar foto's posten.

Interessant nieuwtje: op de FWB met Robbert Rutgrink van Santos gesproken: Santos introduceert eind dit jaar een Travel-light fiets; een vakantiefiets met een gelikt design (ala Trekking light) waarop ook balloonbanden gemonteerd kunnen worden. Begin 2012 zal deze ook met belt-drive beschikbaar komen. Hierop wachten we voor de vervangende fiets van Debbie.

Nogmaal dank voor alle reacties!

Jeroen
Gefeliciteerd met het doorhakken van de knoop. Als ik je omschrijving zo lees dan zul je er geen spijt van krijgen. Duurzaamheid is ook erg afhankelijk hoe je de fiets in zijn algemeenheid behandelt: rustig remmen, rustig optrekken, stil op de fiets zitten, asfalt nemen, regelmatig onderhouden, etc.....

Wel natuurlijk even tzt een fotootje plaatsen, dan kunnen we maximaal meegenieten :).
Job1972 schreef:Beste fietsvrienden,

Even een update:
Ik was door Van Nicholas in de gelegenheid gesteld om een proefrit te maken op een Amazon bij Van Nicholas te Numansdorp. Dit heb ik afgelopen vrijdag gedaan. Proefrit was erg goed bevallen. Ook door hen goed te woord gestaan. Wel interessant om eens in de keuken van een (kleine) fietsfabrikant te kijken. Helemaal als techneut....

De kogel is door de kerk: afgelopen zaterdag bij Goossens Borculo een Van Nicholas Amazon met Beltdrive besteld!

De fiets wordt behoorlijk aangepast om hem geschikt te maken als 'Europacruiser':
- Alu voorvork ipv carbon
- Tubus Duo voordrager incl. standaard
- Tubus Logo achterdrager
- Son naafdynamo + Edelux koplamp/ B&M Topline S achterlicht.
- 622x37 Schwalbe Dureme banden
- Brooks B17 zadel

Levertijd is 5 tot 6 weken. Het aftellen kan beginnen.....

Zodra ik hem heb zal ik een paar foto's posten.

Interessant nieuwtje: op de FWB met Robbert Rutgrink van Santos gesproken: Santos introduceert eind dit jaar een Travel-light fiets; een vakantiefiets met een gelikt design (ala Trekking light) waarop ook balloonbanden gemonteerd kunnen worden. Begin 2012 zal deze ook met belt-drive beschikbaar komen. Hierop wachten we voor de vervangende fiets van Debbie.

Nogmaal dank voor alle reacties!

Jeroen
Proficiat (letterlijk : dat het vooruit moge gaan :) ) met de nieuwe tweewieler. Ik ben benieuwd naar je belevenissen op een Amazon die toch enigszins afwijkt van de standaard setup. Maar Amazon werd in een review van een paar jaar geleden wel beschreven als een "versatile all-rounder".

Wat mijn eigen setup betreft, die heb ik de 2 voorbije zaterdagen extensief getest op twee 200km brevetten, met dikwijls schandalig pokdalig wegdek in Waals-Brabant en Namen, en mijn indruk klopt helemaal met wat ik eerder in de boekskes had gelezen :
What really stood out was the frame's rear end suppleness over longer rides or on rougher tarmac typical to quieter backroads, which is a real back saver at the end of a long day.
Met betrekking tot een meer beladen toestand, doet deze foto je misschien al watertanden :
Afbeelding

Volgende tekst uit een Engelse review, helpt je een klare kijk te houden op de zaak en de aard van het beestje dat je gaat mogen temmen : "To some extent, the Van Nicholas (Amazon) handles more like a road bike than a tourer. It's a light bike and takes some getting used to when loaded, because this inevitably lightens the feel of the front end even more - a bar bag helped to slow things down. (...)
While the elliptical top-tube helps lateral stiffness, there's a very slight wallow in the frame towards the upper end of the weight scale. It's not enough to be a worry though - supreme comfort makes up for it. With a road triple, I was expecting to be overgeared on those infamous Cornish rollercoasters. Yet even with baggage, the bike rides fast and the 50t ring proved surprisingly handy, while the 27t at the back helped winching up the other side, even if I was out of the saddle more than I'm used to being when touring. Braking was a little chattery at slow speeds, but it was still confidence-inspiring on fast descents."


Goede vaart gewenst!
Wat zijn de ervaringen met de kortere liggende achtervork (chainstay) ?
Problemen met hiel - tassen - contact ?

Ik zag ook nog de Sabbath Silk Route (denk een wat steviger frame, zou tot 35kg bagage kunnen torsen): lijkt me misschien een interssanter touring frame dan de amazon die inderdaad meer een Audax is.
Wat mij verbaast is dat je op deze lichte fiets nu juist wel ook een voordrager monteert. Dat lijkt me niet goed te sporen met het idee van licht en snel.
Wim
Wim schreef:Wat mij verbaast is dat je op deze lichte fiets nu juist wel ook een voordrager monteert. Dat lijkt me niet goed te sporen met het idee van licht en snel.
Wim
Hallo Wim,

Ik heb nooit aangegeven dat de fiets licht en snel moet zijn!

Ik laat een andere voorvork monteren om hem geschikt voor een lowrider te maken.

Er moet wel 15-20 kg bagage mee verdeeld over 4 tassen en een kleine bagagerol (licht-gewicht tentje).

Let wel, we nemen heus niet zoveel bagage mee als op bovenstaande foto!

Jeroen
Ja maar je koopt wel een fiets van het licht en snel soort. Voor 15 kg heb je geen voordrager nodig. Vergeet niet dat een voordrager en voortassen leeg al 2-2.5 kg wegen.
Wim