Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Hi,

de laatste fiets heb ik inelkaar gestoken met doorlopende buitenkabels, luxe jagwire L3, en wel met 2x 2,1 m versnellings kabel en een goede 2,5 m remkabel. Dat was eigenlijk genoeg.

Maar geen idee waar je woont/sleutelt. heb zelf alle tools voorhanden, zou je der wel mee kunnen helpen om je frame te prepareren.

Mocht je frame niet beschikken over handige nokken om je buitenkabels door te laten lopen zijn en klemmetjes te koop om Hydraulische rem kabels op een v frame te monteren goed te gebruiken. Wel een klein stukje tape rond de bakels doen om er voor te zorgen dat ze lekker strak zitten.

Succes

Bas
De binnenzijde van het kader zou tegen roest behandeld worden met lijnzaadolie. Zou gemakkelijk moeten zijn.
Zondag nog gedaan toen ik toch bezig was het balhoofd uit elkaar te halen en van nieuw vet te voorzien.

In mijn geval: klein scheutje door een remkabelgat in de bovenbuis naar binnen gieten. Beetje heen een weer bewegen zodat het op zoveel mogelijk plekken in het frame komt. Overtollige lijnolie loopt er vanzelf weer bij de gaatjes voor de achterpadden uit als je het frame bij de balhoofdsbuis vasthoudt.

Weet niet of het nog veel roest gaat voorkomen, maar baadt het niet... enz.

Lees in deze draad over SON coax kabel. Ik heb wel fatsoenlijke stekkertjes en krimpkous, maar waar haal je fatsoenlijke kabel? Eerder bij een elektro zaak dan fietsenmaker?

Heb net vorige week alles voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt binnengekregen, maar niet aan stroomkabel gedacht...

Sjors
Sjors schreef: Lees in deze draad over SON coax kabel. Ik heb wel fatsoenlijke stekkertjes en krimpkous, maar waar haal je fatsoenlijke kabel? Eerder bij een elektro zaak dan fietsenmaker?
Son coax is een Spezialanfertigung voor Schmidt en buiten Schmidt-Importeur- fietsenmaker niet te krijgen
Sjors schreef:Lees in deze draad over SON coax kabel. Ik heb wel fatsoenlijke stekkertjes en krimpkous, maar waar haal je fatsoenlijke kabel? Eerder bij een elektro zaak dan fietsenmaker?
Verkopen ze ook bij Bike-Components, maar als je alleen die kabel nodig hebt zijn de verzendkosten wel vervelend natuurlijk...
Heeft iemand ervaring met de merkloze verlichtingskabel die ze daar ook verkopen?

Bas, bedankt voor het aanbod! Maar ik woon in België, regio Gent, dus BoZ (Bergen op Zoom?) en Tilburg zijn niet direct om de hoek helaas...

Gunter, 't is het frame waar ik nog 8 weken op moet wachten. Mijn maat is uitverkocht en dan verwachten ze een grote levering van Surly. Er is gelukkig geen haast bij, kan dus nog wat langer twijfelen over wat ik precies nodig heb ;)
Had je soms last van modder, ijs of ... in je buitenkabels dat je nu besloot doorlopende kabels te gebruiken? Op mijn omgebouwde MTB heb ik daar zelden of nooit last van, maar daar lopen de kabels dan ook langs de bovenbuis ipv langs onder zoals op de LHT...
Vorige week is mijn frame hier aangekomen en ik heb ondertussen alles in elkaar gestoken :) (tussen het studeren voor examens door...)

De gebruikte onderdelen staan in de eerste post, op een bout, moertje en enkele spacers na die het voorlicht vasthouden.

De spatborden moet ik wel nog mooi zetten, zal daar waarschijnlijk de stangen iets voor moeten inkorten maar daar heb ik nu geen tijd voor wegens examens...

Enfin, de foto's:

Alle onderdelen op tafel uitgespreid:
Afbeelding

Het frame: Surly Long Haul Trucker, 26 inch, 62 cm, "blacktacular":
Afbeelding
Het frame werd geleverd inclusief de moertjes voor de bidons (6 stuks) en de cable guide onder de trapas.

Na het knutselen, alles in elkaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als er iemand graag foto's ziet van details van de fiets zeg je het maar, dan zet ik die ook in dit draadje.

Nog eens bedankt voor alle hulp/tips die jullie mij gegeven hebben! Ik heb hier veel bijgeleerd :)
gefeliciteerd Lasse, ziet er heel goed uit. Ik krijg mijn frame maandag.

Zal ook wat foto's plaatsen. De mijne is blauw 60 cm 28 inch. Heb het zelfde zadel en stuurpen gekocht. De mijne is alleen 300 mm.

Ik had nog een vraag: ik zie dat je aan je drager iets hebt geplakt,. Wat is dat? is dat tegen beschadigingen.

Mario
Bedankt Mario! Ik ben benieuwd naar hoe uw blauw exemplaar er uit zal zien. Veel plezier met het in elkaar steken alvast! Dat ging trouwens zeer gemakkelijk, alles past gewoon :)

Op de bagagedrager heb ik kapotte binnenband gedraaid, zowat overal waar de fietstassen het rek raken. Inderdaad tegen beschadigingen. Reden is dat mijn fietstassen daar bij iedere bult tegen sloegen en de verf zeer snel verwijderd werd en het rekje na enkele maanden al begon te roesten... (Tubus Cargo vs Ortlieb Backroller Classic) Dankzij de binnenband is het nu ook veel stiller op minder goeie wegen en kan de tas simpelweg minder bewegen aangezien de haak onderaan minder bewegingsvrijheid over heeft.

Ook het spatbord is trouwens niet zo lief tegen de Tubus Cargo (krast zich er vrolijk een weg door) dus ook daar zijn 2 kleine stukjes binnenband gewikkeld.
Mooie fiets geworden Lasse!
Erg strakke fiets en helemaal naar eigen wens gemonteerd; je mag tevreden zijn met het resultaat!

Zelf heb ik twee flinke dubbele stroken duct tape horizontaal onder de haken van de achtertassen gemonteerd vanwege dezelfde reden; werkt ook prima!
Ondertussen ook 's nachts uitgetest, de verlichting is ideaal om mee te rijden op onverlichte paden 8)

En ook op de weegschaal gestaan: fiets komt uit op ca 15kg.
Tof man!. Fietsje bouwen in de achtertuin. 't ziet er echt superstrak uit zo.

Ik vroeg me af waarom je voor een stuur zonder knik en zonder barends hebt gekozen. Is dat gewichtsbesparing, een achterliggende filosofie of omdat je het zo gewend bent van een mountainbike en het lekker vind rijden.

Ik heb een tweedehands fiets met een hornbar gekocht waarbij het stuk waar de remmen op zitten ook recht is maar ik mis de knik toch behoorlijk.

Gefeliciteerd en de groeten uit Rotterdam,

Merlijn.
Hallo Merlijn, bedankt! :)
Een recht stuur vind ik inderdaad wel lekker rijden, ben ik gewend vanop m'n mountainbike. Op m'n mtb heb ik ook barends en ik zal er uiteindelijk ook wel installeren op m'n nieuwe fiets, maar ik twijfel nog welke ik moet kiezen... Ergonomische of normale? Er is in ieder geval geen haast bij, dus ik rijd voorlopig zo rond. Eens zien hoe rap ik ze begin te missen ;)
Ik kan me ook wel voorstellen ooit het rechte stuur te vervangen door een gebogen stuur. Zo wordt dat frame ook soms opgebouwd dus wie weet, op een mooie zomerdag misschien eens...
Lasse,

hoe veel spacers heb jij op je stuurpen geplaatst. Ik zie dat jij een vaste stuurpen hebt en geen verstelbare.

Naar je fietst kijkend heb jij wel technich inzicht.

Mijn frame wordt vanavond afgeleverd.

Mario
Mario, op de stuurpen (die niet afgezaagd is) zitten 5 spacers:
2*20mm + 2*5mm + 1*2mm
De stem neemt 40mm hoogte in, het stuk balhoofd 13mm.
Jekan de nodige hoogte spacers snel uitrekenen met de data van jouw maat frame en de hoogte die ingenomen wordt door stem en headset, heb ik ook gedaan op voorhand om toch zeker te zijn dat ik er genoeg bestelde.

Veel technisch inzicht komt er niet bij aan te pas hoor, 't is echt zeer eenvoudig allemaal. Gewoon een puzzel op de juiste manier in elkaar steken eigenlijk. :)
Toen gisteravond de man het frame kwam afleveren vertelde hij mij dat vier spacers eigenlijk te veel is en dat je dan te veel recht op zit. Als ik de fiets heb opgebouwd moest ik maar eens langskomen voor de juiste zit en het aantal spacers. Hij moest dat doen door de pen op de juiste lengte af te zagen.

Ik heb ook nog even jouw fiets laten zien. Hij vertelde toen dat jij een 26 inch frame hebt, wat weer anders is. Ik zie ook dat jouw balhoofd groter is dan de mijne.

Aan de onderkant van mijn braketpot zit een stikker met de tekst:"made in Taiwan".

Ik heb net even gekeken, maar ik heb vier spacers, die allemaal de zelfde lengte hebben. 1 cm, 4 cm in totaal dus.

Mario
Een tijdje experimenteren met verschillende hoogtes van het stuur kan zeker geen kwaad. Bij mij krijg ik het stuur ongeveer op de hoogte van het zadel. Sommige mensen hebben het liever hoger, andere lager... Zeer persoonlijk, dus ik zou de pen niet te snel laten afsnijden. Ook racesturen worden vaak op zadelhoogte geïnstalleerd om te touren.

Wat ze er bij Rivendell van zeggen:
Sizing
Most riders are most comfortable when the handlebar is a few centimeters higher than the saddle. Some like it four or five inches higher. Some like the look of the bar lower than the saddle, but few riders over 35 like a low bar once they've ridden a higher one.

To achieve that bar height, it helps to start with a bike that's the largest practical size you can ride. We suggest you get the size that allows you to put the handlebar at least 2cm higher than the saddle. That works great for most people. You can always lower the bar if you find it's too high, but it's rare when that happens.
Lasse schreef:Een tijdje experimenteren met verschillende hoogtes van het stuur kan zeker geen kwaad. Bij mij krijg ik het stuur ongeveer op de hoogte van het zadel. Sommige mensen hebben het liever hoger, andere lager... Zeer persoonlijk, dus ik zou de pen niet te snel laten afsnijden. Ook racesturen worden vaak op zadelhoogte geïnstalleerd om te touren.

Wat ze er bij Rivendell van zeggen:
Sizingsnip
Bij alle Amerikaanse maatadviezen moet je er wel rekening mee houden dat die - grof generaliserend - gebaseerd zijn op een populatie die vergeleken met de Nederlandse 10 cm korter is maar wel een wat ruimere buikomvang meetorst :D
Ik vraag mij alleen af, is het echt noodzakelijk op de vorkbuis later op maat te laten afsnijden. Ik kan er toch ook mee blijven rijden.

Mario
In het draadje van " post eens een foto van je vakantiefiets" zit volgens mij een foto van iemand die niet heeft afgezaagd. Alleen is dat 'draadje' intussen een draad van 52 pagina's en is mijn geheugen van dubieuze betrouwbaarheid....

Merlijn
Nu lees ik meer fora over mountainbike en racefietsen. Deze zagen de vork wel af op maat om zo het gewicht naar beneden te krijgen van de hele fiets. Maar dat is voor een vakantiefiets niet echt nodig denk ik.

Je hoeft dus de vorkbuis niet op maat af te zagen. Je zit dan alleen met een spacerring boven je stuurstem. Wat sommige geen mooi gezicht vinden.