Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juli 2011 - Noorwegen - Forum Wereldfietser

Juli 2011 - Noorwegen

Hallo Allemaal,

Graag kom ik in contact met iemand die het leuk vind om van het zomer (juli) door Noorwegen wil fietsen. Ik heb het wilde plan opgevat om over de Hardangervidda te fietsen en daarbij ook de Rallarvegen mee te pakken. Onderweg in het wild kamperen en misschien nog wat wandeltochten tussendoor maken omdat niet alles te fiets is waarschijnlijk.

Ik ben 28 en nog niet heel erg ervaren met fietstochten dus ik wil het niet al te zwaar maken. Heb wel een redelijke wandelconditie dus dat moet wel goed gaan.

Mocht je ook enthousiast zijn of een ander wild plan hebben dan hoor ik het graag.
Volgens mij kun je niet over de Hardangervidda fietsen, maar als je over de Rallarvegen fietst, fiets je naast de Hardangervidda en dat is net zo mooi. Alleen doe je het dan op de fiets. Prachtig, je zult er geen spijt van krijgen. Succes
Heb nog evt een kaart van midden noorwegen voor je in de aanbieding:
http://www.dezwerver.nl/kaarten/wegenka ... frey_1032/

voor 10,- incl porto (binnen NL).

ongebruikt,
had 'm perongeluk dubbel besteld.
TravelDuck schreef:...
Bedankt voor je aanbod maar ik heb net een vergelijkbare kaart bij de bever gekocht, dus helaas.
havasche schreef:...
Je bevestigd mijn vermoeden dat daar niet echt overheen te fietsen valt, bedankt.
Dan maar een rondje eromheen of van Oslo naar Bergen, dat is ook mooi denk ik.
Bij Rjukan heb je wel de krossobanen. Dat is een lift waarmee je, inclusief fiets, een stuk omhoog wordt gebracht waarna je een stuk over de hardangervidda kan fietsen naar de Kalhovd touristhutte om daar via dezelfde weg terug te gaan, of af te dalen via het dal richting Marem.
google maps route voorbeeld

Wij hebben hier een rondje van gemaakt vanaf een camping in Miland. Op deze manier hebben wij een dag (zonder bepakking) op de hardangervidda gefietst, en het is aan te bevelen!
In 1997 over weg nr. 50 vanaf het fjord bij Odda oostwaarts gereden. Boven op het plateau via een b weg naar het nationaal park gereden van Hardangervidda en daar gekampeerd. De volgende dag een wandeltocht gemaakt van 32 km. Erg mooi. Vervolgens naar Geilo gefietst. Dit jaar weer van plan om een tocht in Noorwegen te maken. Oslo - Lofoten is het plan (of een plan) met uiteraard de mooie stukken erin en af en teo een wandeltocht.
Groeten,
Rutger
scheeltje schreef: Wij hebben hier een rondje van gemaakt vanaf een camping in Miland. Op deze manier hebben wij een dag (zonder bepakking) op de hardangervidda gefietst, en het is aan te bevelen!
Gaaf! Dit helpt mij enorm in het uitstippelen van begaanbare paden en om zo een route te bepalen en via GPS te fietsen. Heel erg bedankt.
leon.r schreef:
scheeltje schreef: Wij hebben hier een rondje van gemaakt vanaf een camping in Miland. Op deze manier hebben wij een dag (zonder bepakking) op de hardangervidda gefietst, en het is aan te bevelen!
Gaaf! Dit helpt mij enorm in het uitstippelen van begaanbare paden en om zo een route te bepalen en via GPS te fietsen. Heel erg bedankt.
Ik zou me wel houden aan de paden die op google maps zichtbaar zijn als witte wegen, daarvan is zeker dat ze befietsbaar zijn. (Daar mogen ook auto's rijden tegen betaling, maar wij kwamen maar een handjevol auto's tegen op de 60 km hardangervidda)

In eerste instantie hadden wij bedacht met de krossobanen omhoog te gaan met bepakking omhoog te gaan en bij Kalhovd van de grotere wegen af te wijken richting het noord oosten. Maar door het tijdstip dat we aankwamen bij de krossobanen hebben we het als dagtochtje gefietst. Bovenop de hardangervidda kwamen we er achter dat sommige paadjes die wij hadden gekozen (op de topokaart als stippelpad/wandelpad/tractorweg) niet te fietsen waren geweest.

Als je vragen hebt of onze GPS route wilt stuur maar een pb.
Hier een link naar de site van de Noorse Syklistenes Landsforegning waarop Noorse fietsroutes staan. Op de kaart staan alle (?) uitgezette routes. Naast de kaart staat twee tabbladen waarop je een keuze kunt maken uit de route die je aangegeven wil zien op de kaart. De kaart is heel sterk te vergroten. Ook staan er de wegen op die niet befietst mogen worden omdat er bv. tunnels inliggen waar je niet doorheen mag als fietser.
De link is kart.syklistene.no

De beschrijving is in het Noors en er is geen mogelijkheid om de Engels versie aan te klikken. En een kromme vertaling van Google kun je ook niet krijgen. Maar met een beetje moeite kom je er wel uit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Havasche
havasche schreef: De beschrijving is in het Noors en er is geen mogelijkheid om de Engels versie aan te klikken. En een kromme vertaling van Google kun je ook niet krijgen. Maar met een beetje moeite kom je er wel uit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Havasche
Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan. Dat Noors kom ik wel uit, ik ben me aan het verdiepen in Zweeds en Noors is dan ook redelijk te begrijpen.
Ook de tunnels zijn handig om te weten want je kan vaak niet "even" omfietsen. En ik denk dat ik al een mooi rondje om de Hardangervidda kan maken zo met alle tips die ik hier gekregen heb.