De meest eenvoudige manier om van Parijs naar Nederland te reizen per trein met fiets is via Lille in Noord-Frankrijk en Antwerpen (zoals ook al eerder werd aangegeven). Om vanuit Parijs naar Lille te gaan kan je opteren voor regionale treinen (gratis fietsvervoer), maar er zijn ook sommige TGV's die fietsen vervoeren (maar niet die tussen Parijs en Brussel). Nota bene: Lille-Europe en Lille-Flandres liggen slechts 300 meter van elkaar, het maakt dus eigenlijk weinig uit in welk station je toekomt. Om uit te zoeken welke TGV's fietstransport toelaten kan je best de trajectplanner op de website van de SNCF uitproberen. De TGV's waarop fietsvervoer mogelijk is staan aangeduid met een symbool. Let wel, een fiets meenemen op de TGV kost 10 EUR, en de fietsreservatie moet op hetzelfde moment worden uitgevoerd als wanneer het vervoersbewijs wordt aangekocht (aan het loket, via telefoon of bij een erkend reisagentschap van de SNCF). Op je vervoersbewijs staat aangeduid op welke plaats je moet gaan zitten, en in principe bevinden de plaatsen voor de fietsen zich vlakbij. Meer info hierover kan je vinden op http://www.velo.sncf.com/.
Eens je in Lille bent moet je je naar het station Lille-Flandres begeven in het geval dat je je daar nog niet bevindt. Neem van hieruit de IC-trein naar Antwerpen (Anvers in het Frans). Als je nog geen treinkaartje hebt kan je dat hier in het station kopen. De fietskaart moet je echter op de trein bij de conducteur kopen. Begeef je dan naar het perron en meld je voor het instappen aan bij de conducteur. Meestal is dit een Vlaming, dus kan dat in het Nederlands Hij/zij zal je dan een fietsticket verkopen (ik vermoed een internationaal fietsticket) en zal de fiets inladen in de bagageruimte. Bij aankomst in Antwerpen haalt de conducteur de fiets dan weer van de trein.
En vanuit Antwerpen vermoed ik dat je wel weet wat je moet doen...
Eens je in Lille bent moet je je naar het station Lille-Flandres begeven in het geval dat je je daar nog niet bevindt. Neem van hieruit de IC-trein naar Antwerpen (Anvers in het Frans). Als je nog geen treinkaartje hebt kan je dat hier in het station kopen. De fietskaart moet je echter op de trein bij de conducteur kopen. Begeef je dan naar het perron en meld je voor het instappen aan bij de conducteur. Meestal is dit een Vlaming, dus kan dat in het Nederlands Hij/zij zal je dan een fietsticket verkopen (ik vermoed een internationaal fietsticket) en zal de fiets inladen in de bagageruimte. Bij aankomst in Antwerpen haalt de conducteur de fiets dan weer van de trein.
En vanuit Antwerpen vermoed ik dat je wel weet wat je moet doen...