Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woodgas stove - zelf vuurtje maken - Forum Wereldfietser

woodgas stove - zelf vuurtje maken

http://www.youtube.com/watch?v=YfrBdp11 ... E11205E480

Ik was op zoek naar een goed vuurtje om mee te nemen naar Rusland. Omdat ik las dat je beter op hout kan koken, omdat benzine soms moeilijk te krijgen is. Kwam ik bij een woodgas-stove terecht. Bovenstaand filmpje toont hoe je zelf een vuurtje kan maken. Leuk om zelf in elkaar te steken op een winterse avond, en uit te testen deze zomer.

Veel knutselplezier,
Dan
Moeilijk te verstaan, leuk idee. Begrijp alleen niet goed wat er met dat 3e blik gebeurt. En je pannen worden wel heel zwart zo. Ik gooi er gewoon benzine van de auto-pompstation in (in een benzine brander bedoel ik) die zijn toch overal. Zie hem graag eens in gebruik tijdens WF weekend.

Heb zelf ooit een esbitbrandertje gekocht met van die blokjes (officiële brandertje was absurd duur voor aluminium klein dingetje). Al snel nam ik die niet meer mee maar wat anders. In een ananasblikje, die kleintjes (1/4 liter?), maakte ik gaatjes (leuk motiefje). Daar legde ik dan een blokje in, daarboven op een emaille beker van een halve liter (weet niet of die ook in NL te koop zijn, wel lekker pan en beker in één). Als deksel had ik een dubbelgevouwen stuk alufolie, steeds opieuw gebruikt. Je kan er niet op koken alleen water op heet maken. Toch hele bergtrektochten met alleen dit dingetje gemaakt. Van die instant noodles maaltijden, instant aardappelpuree, couscous zou ook kunnen, cup a soup, chocolade melk vult ook... En verder had ik eten wat je niet hoefde te koken.

Niet echt voor een fietsvakantie dus...
Wanneer je toch een benzinebrander overweegt kies er dan een die zo ongeveer alles aankan. Toen ik tien jaar terug een trekking in Rusland maakte hadden we twee MSR whisperlites bij ons die om de haverklap hopeloos verstopt zaten dankzij de slechte kwaliteit benzine daar.
Even verduidelijken. Een woodgas-stove zorgt ervoor dat het hout op een hogere temperatuur wordt verbrand (pyrolyse) waardoor het hout wordt vergast en een volledigere verbranding plaatsvindt. Dus minder roet dan bij een gewoon kampvuur en hogere temperatuur. Als je woodgas-stove intypt op youtube vindt je meerdere links. Het ene ontwerp is al beter dan het andere. Maar als je onafhankelijk wil zijn van tankstations en er is veel brandhout, dan is het wellicht een te overwegen optie.
Het ding doet natuurlijk niets anders dan elke goede houtkachel:
A. Lucht toevoeren van beneden, niet te weinig maar ook niet te veel.*
B. De warmte niet te veel laten uitstralen naar opzij, maar juist binnen houden in een beperkte ruimte.*
C. De rookgassen naar boven laten ontsnappen, daarbij niet teveel belemmeren.
Leon
*: daarom werkt een vuurkorf zo belabberd.
Dit draadje heb je ook al bekeken neem ik aan:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... er#p122000
Leon schreef:Het ding doet natuurlijk niets anders dan elke goede houtkachel:
A. Lucht toevoeren van beneden, niet te weinig maar ook niet te veel.*
B. De warmte niet te veel laten uitstralen naar opzij, maar juist binnen houden in een beperkte ruimte.*
C. De rookgassen naar boven laten ontsnappen, daarbij niet teveel belemmeren.
Leon
*: daarom werkt een vuurkorf zo belabberd.
D. Naverbranding van de rookgassen. En dat doet een houtkachel niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas#U ... d_furnaces

.tsooJ