Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

x

x

x
wakkeropdefiets schreef:ik zou natuurlijk een andere cassette mee kunnen nemen en voor de pyreneen de cassette wisselen.
Ik rijdt gewoon altijd met mijn bergcassette (met 34) en is bij mij nog wel een 7-speed, dus je hoeft niet te wachten. Bovendien zul je er al lang vóór de Pyreneeën plezier van hebben.
Leon

x

x
wakkeropdefiets schreef:****Hoezo niet? Een beetje pelgrimmer gaat toch te voet?*****.
Maar niet langs asfaltwegen en met zo'n loodzwaar geval bij zich.
Leon

x

x
wakkeropdefiets schreef:Hoi.
Ik was vandaag bij de fietsenmaker.
Ze hadden bij mij een cassette 28 eropgezet in september.
Hij zegt dat 28 gangbaar is en ik bij 34 ook een andere derieur moet hebben.
hij vind hem erg groot voor mijn fiets en een beetje onzinnig.
Kan iemand het verhaal over tandwielen technisch uitleggen?
Wat is wijsheid?
ik heb een batavus sportfiets met 21 versnellingen 3x7
Gangbaar is een leuke term, maar de hoeveelheid spullen die jij meeneemt in combinatie met de tocht is beslist niet gangbaar. Met een 34 erbij krijg je als het ware een extra versnelling erbij.
De stoerste fietsers zijn nadien de beste klanten van de fysiotherapeut.
Leesvoer
http://nl.wikipedia.org/wiki/Versnellingsmechaniek
http://www.m-gineering.nl/dertech.htm
Leon
Als je een groter achtertandwiel gebruikt fiets je bij een gelijk aantal trapomwentelingen per minuut minder ver. Maar je hoeft minder kracht te zetten. Dat is precies wat je nodig hebt om te compenseren voor het klimmen. Jouw fietsenmaker heeft er echt geen verstand van: 28 is ongeschikt voor vakantiegebruik buiten Nederland. Voor klimmen met flink wat bagage heb je het echt het lichtste verzet nodig dat mogelijk is, en dat is de Shimano cassette HG 50 7K met 13-34 tandjes. Ik weet natuurlijk niet wat er nu voor een deraileur bij je op zit, maar ik kan me niet voorstellen dat het iets anders is dan een doodnormale mtb derailleur, en dat gaat prima met 13-34. Wat voor typenaam en/of letters staan er op je derailleur? Heb je een plaatje? Zo'n 7sp cassette kost misschien 35 euro, en een ketting 15 euro. Het is de moeite waard zelf te leren hoe je een cassette vervangt. Het is makkelijk en spaart aardig geld uit.
Wim
Wim schreef:Ik weet natuurlijk niet wat er nu voor een deraileur bij je op zit, maar ik kan me niet voorstellen dat het iets anders is dan een doodnormale mtb derailleur, en dat gaat prima met 13-34.
Ik kan het me wel voorstellen, want mijn LX-derailleur (ook 7 speed) protesteert wel een beetje tegen de 34 dmv ratelen. Maar het gaat wel en zo vaak heb ik de 34 ook weer niet nodig.
Leon
Een nieuwe derailleur van redelijke kwaliteit kost een paar tientjes. Behalve aan de achterkant kun je je verzet ook aan de voorkant lichter maken, al zal dat vaak duurder uitpakken. Veel hybrides hebben 48-38-28 tandjes op het crankstel zitten, maar 42-32-22 bestaat ook en scheelt flink. Tel dus maar eens wat er op zit. Veel goedkopere crankstellen hebben geen verwisselbare bladen en dan zit je gelijk aan een heel nieuw crankstel vast (maar misschien was het toch wel toe aan vervanging). Kun je de voortandwielen wel apart vervangen, dan is het vaak goed mogelijk een kleiner binnenste kettingblad te monteren (bijvoorbeeld 24 in plaats van 28). Zo'n stalen blad kost misschien 10 euro. Het vereist wel wat meer handigheid dan een cassette vervangen. De les is hier dus dat als je cassettes of voortandwielen vervangt als ze toch (bijna) versleten zijn, het je niets extra kost om een lichter verzet te krijgen. Het had geholpen als je fietsenmaker wist wat je nodig hebt.
Wim

x

x

x

x

x

x