door
Wim » wo 16 feb, 2011 12:31
Een nieuwe derailleur van redelijke kwaliteit kost een paar tientjes. Behalve aan de achterkant kun je je verzet ook aan de voorkant lichter maken, al zal dat vaak duurder uitpakken. Veel hybrides hebben 48-38-28 tandjes op het crankstel zitten, maar 42-32-22 bestaat ook en scheelt flink. Tel dus maar eens wat er op zit. Veel goedkopere crankstellen hebben geen verwisselbare bladen en dan zit je gelijk aan een heel nieuw crankstel vast (maar misschien was het toch wel toe aan vervanging). Kun je de voortandwielen wel apart vervangen, dan is het vaak goed mogelijk een kleiner binnenste kettingblad te monteren (bijvoorbeeld 24 in plaats van 28). Zo'n stalen blad kost misschien 10 euro. Het vereist wel wat meer handigheid dan een cassette vervangen. De les is hier dus dat als je cassettes of voortandwielen vervangt als ze toch (bijna) versleten zijn, het je niets extra kost om een lichter verzet te krijgen. Het had geholpen als je fietsenmaker wist wat je nodig hebt.
Wim