Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht : fiets ! - Forum Wereldfietser

gezocht : fiets !

Ik zoek een fiets om 4 weken door nederland belgie en de ardennen te toeren
wat raden jullie aan ? evt 2e hands
heb een budget van 1200
Fietsen die netjes binnen dat budget vallen en op dit forum zeer vaak worden aangeraden: VSF T400 XT en Surly Long Haul Trucker (LHT). Zijn beide geschikt om rond de wereld te rijden, beetje Ardennen zal dus geen probleem zijn.
Als je even de zoekfunctie gebruikt, vindt je legio topics met een zeer gelijkaardige vraag ;)
Ik heb mijn tweede fiets na wat langer zoeken op marktplaats gevonden. Er zijn legio mensen die - waar jij wil beginnen met fietsen - helaas moeten stoppen.

Met je budget is er ook geld over voor WATERdichte fietstassen, voor een mooie tent en alle andere zaken die je voor een eerste fietsreis nodig hebt.

Zoek - onder meer op dit forum - en je zult vinden. En; laat weten waar je op uitgekomen bent. Altijd leuk om te lezen waar je voor gegaan bent en waarom. (En hoe het je bevalt natuurlijk)

Succes, gr Hans

(P.S. en als je wat meer specifiek over Belgie gaat vragen zullen er vast meer antwoorden komen)
thanx voor de tips,
valt echter niet mee, ik ben 1.93 m dus heb een grote maat nodig
ik heb 5 racefietsen staan van rond de maat 62 (nee die ga ik niet verbouwen, zijn voor de wedstrijden :D :D :D )

mischien toch budget verhogen naar 1500 ?
Die Surly is anders ook beschikbaar in 62cm hoor en die VSF T400 heeft in de 57cm maat eigenlijk een zelfde horizontale bovenbuislengte als de Surly...
Ik heb even naar je site gekeken. Je bent groot, stevig en vast heel sterk. Dat betekent dat je ook veel zult kunnen slopen. Ondanks je lengte zou ik dan denken aan 26 inch wielen (die zijn sterker dan 28 inch) en liever handgebouwd dan een fabriekswiel. Misschien is het een idee om te beginnen met een Thorn Sherpa frame en dat door m-gineering te laten opbouwen met extra degelijke onderdelen. Je woont nog een beetje in de buurt ook. Als je begint met de T400 of de LHT dan moet je erop rekenen na verloop van tijd een nieuw handgebouwd achterwiel te laten maken (wat nu ook weer geen ramp is). De T400 is meer een atb achtige tractor fiets met recht stuur, terwijl de LHT een wat klassiekere en ook iets lichtere fiets is. Het is maar wat je lekkerder vindt, en wat je ermee wilt doen.
Wim
wiegertje schreef:Ik zoek een fiets om 4 weken door nederland belgie en de ardennen te toeren
wat raden jullie aan ? evt 2e hands
heb een budget van 1200
Even off-topic:
Voor een triathleet (zo te zien wil je de triathlon almere doen) lijkt me een lange fietsvakantie zo'n beetje de meest geschikte duurtraining die er is. Minimaal 200km per hele dag (hoeft niet achterelkaar natuurlijk), 4 weken lang, 1/5 rust, ideale training..... ik zou dan alleen meteen de gelegenheid ter hand nemen om vanuit Zuid-Spanje naar Nederland te fietsen :). Wel een ligstuurtje op je vakantiefiets monteren natuurlijk.
Misschien is het zinvol ook voor de vakantiefiets te kiezen voor een racestuur, en de zit sterk vergelijkbaar te maken met je racefietsen. Dus eerder een goed afgestelde LHT of Sherpa dan een T400. Dan draagt het nog wat bij aan je training. Van klimmen met bagage in de Ardennen word je heel sterk.
Wim
thanx voor de tips ! :)

Maar heb een racefiets staan ( batavus challenge ) die is echt stevig gebouwd.
als ik daar nou pakjesdragers opzet en andere wielen zou dat ideaal zijn ? of moet er dan meer verbouwd worden ?
( anders offer ik gewoon een fietsje op )

Zal ook eens 27e in de rai kijken op de beurs, misschien staat daar wat leuks te koop
Wil je veel bagage meenemen?
Wim
handgespaakt wielsetje (36sp of zelfs 40sp met minimaal 25mm banden) van bv. zoran van bikexperto dan zit je al goed..... vervolgens een keuze maken voor of een trailer (Bob, extrawheel, etc) of een dragertje met tassen (old man mountain sherpa, tubus fly).

Als je het heel licht houdt en van hotel naar hotel fietst dan zou een zadeltas, plus stuurtas, plus een lichte rugzak (incl. inhoud max 5-6kg) al heel goed kunnen volstaan.

Ik denk dat ik liever mijn geld zou besteden aan het uptunen van je batavus en daarmee investeren in goede wielen/banden en goede accessoires (gps, kleding, lichtgewicht tentje of bivakzak) dan veel geld besteden aan een 6e fiets :).

lopen hier verschillende topics over het ombouwen van racefiets naar reisfiets, even zoekfunctie gebruiken dus....

echt, de gehele dag fietsen in D1/D2 met hier en daar een klim in D3 en lange dagen buiten zijn (ook als het regent) is de beste training die je maar kunt wensen voor die hele triathlon.... Mijn tijdritten na 2 maanden fietsreizen gingen echt super, en je ziet ook nog eens wat van de wereld.
wiegertje schreef:thanx voor de tips ! :)

Maar heb een racefiets staan ( batavus challenge ) die is echt stevig gebouwd.
als ik daar nou pakjesdragers opzet en andere wielen zou dat ideaal zijn ? of moet er dan meer verbouwd worden ?
( anders offer ik gewoon een fietsje op )

Zal ook eens 27e in de rai kijken op de beurs, misschien staat daar wat leuks te koop
Als je weinig meeneemt is dit een nuttige discussie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=14048
Wim
nou ik ben niet echt van plan om hotels te nemen
neem wel tentje mee, alleen als het een paar dagen heel slecht weer is kan ik een bed&breakfast aandoen. maar zal de aangegeven topics eens doorlezen :D