Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Menen (België) --> Athene (Griekenland) - Forum Wereldfietser

Menen (België) --> Athene (Griekenland)

Ik ben bezig met de voorbereiding van een fietstocht voor het goede doel (Make-A-Wish), vertrekkende vanuit mijn woonplaats Menen naar Athene. Dit is een tocht van om en bij de 3600 km, af te leggen in 31 dagen ... of minder :lol:

Reisroute :
België dwarsen om onder GH Luxemburg te passeren richting Strasbourg.
Volgens het GPS-programma zal ik vervolgens Liechtenstein passeren en een klein stukje Oostenrijk dwarsen. Dan gaat er stukje af van de laars van Italië, om via Slovenië Kroatië te bereiken. Hier volg ik de kustlijn van Kroatië, om dan via Montenegro Albanië te bereiken. Hier rij ik met mijn gat toegenepen zo snel mogelijk door om (hopelijk) heelhuids Griekenland te bereiken.

Nu had ik graag van andere Europa- of wereldfietsers vernomen, welke regio's ik in de bovenstaande landen moet vermijden qua verkeer, onveilig kamperen etc...

De site is in opbouw, kijk gerust maar eens op http://www.menen-athene.be

Bedankt alvast voor de info... of voor de steun?

Yannic
Hoi Yannic,

Ik heb in Slovenie gefietst - heel erg leuk om te fietsen. Ik zou zeker de Vrsic-pas en de Soca-vallei aandoen op je route. Zie bijvoorbeeld mijn website:
http://www.lonelycyclist.rtij.nl/Nlalps.htm#5

Daarnaast heb ik ook in de zuidelijke helft van Albanie gefietst. Ik heb helemaal geen onveilige situaties meegemaakt en heb alleen maar hele vriendelijke, leuke mensen ontmoet. Overigens zijn dagafstanden van meer dan 100 kilometer niet eenvoudig in Albanie. Om in de stemming te komen:
http://www.lonelycyclist.rtij.nl/Nlalbania.htm
Beste Bunnik,

Alvast bedankt voor de reactie. De Vrsic heb ik dit jaar al gedaan, deze ken ik ondertussen. De lekkere 'Jota-soep' (zuurkool met worst) heb ik boven in de chalet ook geproefd en goedgekeurd.

Wat me een beetje zorgen baart is uw uitspraak over Albanië, alszou ik moeilijk 100 km per dag doen. Waarom? Kronkelwegen, bergen, slechte paden?

Om op tijd aan te komen in Athene moet ik gemiddeld 120 km/dag doen... Oftewel moet ik wat reservetijd zien te sprokkelen...
De wegen waren in 2007 veelal onverhard en taai (maar wel heel leuk) om te bereizen. Sommige wegen waren overigens wel goed. Misschien moet je doorgaande routes (van/naar Tirana) nemen als je in tijdnood komt maar dat zou wel zonde zijn want juist deze onverharde wegen zijn enorm sfeervol! Ik zou hoe dan ook rekening houden met lagere dagafstanden dan in de overige gebieden van je reis.
Yannick, op je webpagina las ik dat je via Bosnië en Herzegovina wilt gaan fietsen, nu heb ik daar de afgelopen jaren ook wat rondgefietst en als ik zie welk doel je jezelf en het goede doel stelt vraag ik me af of je de dagelijkse afstand gaat halen. (Een snel uitgezette route in mapsource komt uit op 780 km van Ljubljana naar Dubrovnik over Bihac, Jajce, Konjic en Gacko) Begrijp me niet verkeerd, het is een prachtig land om in te fietsen, weinig verkeer en over het algemeen goede wegen, waar je wel rekening mee moet houden is dat het er bijna nergens vlak is. Nu is de kustweg door Kroatië ook in geen geval vlak, ik denk echter dat je hier als je eenmaal in een lekker ritme zit een grotere afstand kan afleggen dan dat je in BiH kan, al speelt de tijd wanneer je gaat natuurlijk ook mee; in het hoogseizoen zou ik persoonlijk ook voor BiH kiezen; al was het alleen maar om niet teveel last te hebben van al die andere toeristen met camper of caravan langs de magistrale.

Peter
Dag Yannick,

Ik ben vorig jaar van Poperinge naar Athene gefietst. We vertrokken wel op 2 juli en kwamen aan op 23 augustus. We reden 4030 km/
Onze reisroute vind je terug op www.dromenvanreizen.be.

We kozen wel niet voor de kortste weg maar misschien vind je toch inspiratie op onze site.
Het stuk dat we fietsten door Montenegro en het noorden van Griekenland was heel mooi.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Sabien
Hier rij ik met mijn gat toegenepen zo snel mogelijk door om (hopelijk) heelhuids Griekenland te bereiken.
Allee.... ik begin in Mei aan mijne koers vanuit Sofia en wil ook Griekenland en Albanie aandoen. Om vervolgens door Noord Italie dwars door Frankrijk in Cherbourg te geraken. Als het mee zit neem ik een ferry naar UK om daar naar Schotland te fietsen.

Albanie is een land waar ik me juist erg op verheug en waar ik zo veel mogelijk van wil zien en met de mensen in contact komen, ik hou erg van dat soort landen. Ik weet inmiddels dat het veel klimmen zal worden en ik pas me daar op aan, kamperen doe ik waar het uitkomt, in de velden of bij particulieren. Ik fiets zoveel mogelijk door het binnenland omdat dat minder of geen verkeer geeft. Langs de kust is het vaak erg druk, ook is daar vaak alles veel duurder en minder interessant.

Maak je geen zorgen dat je niet heelhuids door Albanie zult geraken, overal zijn de mensen erg vriendelijk, vaak hoe armer des te meer ze voor je willen betekenen.
Wel een beetje op je spullen passen.

Allee... ge zult het erg plezant vinden. :D

Henk, kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Hey Henk,
Qua vriendelijkheid heb ik geen twijfels, dit schijnt inderdaad wel zo te zijn. Wat het passen op de spullen betreft, dat is wat anders. Op de fietsbeurs te Retie met iemand gesproken die er ook gefietst heeft en die beweerde toch dat je (vooral in de steden) moet opletten van de jongeren... die pikken gewoon alles wat maar een beetje los zit aan de fiets. Neen, "met m'n gat toegenepen...' is meer als grap bedoeld omdat Albanië niet zo'n beste reputatie heeft. Ik maak me niet echt zorgen. :D
Ik zie nu pas je site!... Super wat je van plan bent Yannic.

Je lijkt me nou niet bepaald een man die snel bang is voor het onbekende :D
dat gaat vast goed komen, gewoon je nuchter verstand gebruiken en zo min mogelijk los aan je fiets hangen
Bovendien fiets je op een Avaghon!! Ook ik ben rijksambtenaar en heb 2 dochters alleen ons bouwjaar verschilt enigzins :( Ik fiets zoveel mogelijk overdag door steden in dit soort landen. Ook in Kazachstan was het soms uitkijken geblazen. Als je wild kampeerd heb je het voordeel dat je lang kunt doorfietsen, ik zoek in de avond een mooie plek en schuif mijn fiets tussen de struiken, maak mijn potje eten en zet mijn tentje tegen het donker worden op als ik zeker ben dat niemand me gezien heeft. Soms camoufleer ik de hele boel, heb al eens gehad dat ze op 2 meter langs me liepen maar me niet gezien hebben. :wink:

We hebben zo'n beetje de zelfde route alleen ik draai meer naar het westen en wil door Venetie, vandaar door naar Parijs en Cherbourg, daarna verder door de UK.

Ik wens je heel veel plezier Yannic.

Groeten, Henk Kamphuis

kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl