Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fork Surly 1*1 100mm - Forum Wereldfietser

Fork Surly 1*1 100mm

Hallo,

Ik stelde laatst een vraag over een voorvork en ben dankzij de reacties iets wijzer geworden.

Ondertussen heb ik gemerkt dat om een verende voorvork te vervangen je een vrij lange vaste vork nodig hebt om te voorkomen dat je stuur een stuk lager komt.

Die zijn er niet echt veel merk ik. :?:

Een lange die ik wel vond is de Surly 100 mm 1*1 Van Cro-mostaal
Deze dus http://www.alternativebicycles.fr/fourc ... 736-a.html

Ik wil de vork gebruiken voor reizen met bagage. Kan iemand zeggen of dit type geschikt is ? Dit omdat de meeste toerfietsen naar voren gebogen vorken hebben, en deze Surly is vrij recht. Ik vraag me af of dat comfortabel rijdt.?

Alvast bedankt,

Peter




http://www.alternativebicycles.fr/fourc ... 736-a.html
Peteragain schreef:Hallo,

Ik stelde laatst een vraag over een voorvork en ben dankzij de reacties iets wijzer geworden.

Ondertussen heb ik gemerkt dat om een verende voorvork te vervangen je een vrij lange vaste vork nodig hebt om te voorkomen dat je stuur een stuk lager komt.

Die zijn er niet echt veel merk ik. :?:

Een lange die ik wel vond is de Surly 100 mm 1*1 Van Cro-mostaal
Deze dus http://www.alternativebicycles.fr/fourc ... 736-a.html

Ik wil de vork gebruiken voor reizen met bagage. Kan iemand zeggen of dit type geschikt is ? Dit omdat de meeste toerfietsen naar voren gebogen vorken hebben, en deze Surly is vrij recht. Ik vraag me af of dat comfortabel rijdt.?

Alvast bedankt,

Peter
Het is een lange vork en er kan een schijfrem op. Dan kun je er van uitgaan dat de de vork erg stijf moet zijn, anders zou je met remmen de scheden kunnen omkrullen.

Een vork met slankere en geconificeerde vorkscheden die niet schijfremproof is zal meer gladstrijken, bv een (wel wat duurdere vork) van Thorn
Afbeelding
Bedankt Marten,

Heb de sjs even bekeken en een mailtje gestuurd.

Heb ook een adres gevonden in Belgie : http://www.frame-works.eu/ waar ze waar ze vorken op maat maken. Ik woon zelf niet meer in NL.

Een alternatief is misschien een gewone, 28" trekking fork, maar ik heb zo geen adapters gezien om de vbrakes te veranderen van een 26 wiel naar een 28 vork.
Wel andersom maar dat helpt niet echt.
Als een vork aan de korte kant is, laten we zeggen 3 cm,
Is het dan mogelijk is om een "spacer" , (Uiteraard een degelijk stalen stukje buis van drie centimeter dat perfect om de fork past )eerst op de vork te doen, daarna de kogellagers om vervolgens de vork in de balhoofdsbuis te schuiven?

Op die manier heb je in feite de 'axle to crown' afstand verhoogd, en de stuurhoogte blijft hetzelfde.

Zou dit zonder problemen kunnen?
Peteragain schreef:Als een vork aan de korte kant is, laten we zeggen 3 cm,
Is het dan mogelijk is om een "spacer" , (Uiteraard een degelijk stalen stukje buis van drie centimeter dat perfect om de fork past )eerst op de vork te doen, daarna de kogellagers om vervolgens de vork in de balhoofdsbuis te schuiven?

Op die manier heb je in feite de 'axle to crown' afstand verhoogd, en de stuurhoogte blijft hetzelfde.

Zou dit zonder problemen kunnen?
de verdikking van de lagerzitting op de vork is maar 6-8mm hoog, met een vulbus zou het lager dus niet meer op de buis klemmen. Kun je de bus wel op de binnebalhoofdbuis lassen en weer op maat draaien, maar dan zit de verdikking in de binnenbalhoofdbuis onder de nu zwaarst belaste doorsnede

Er zijn wel balhoofdstellen met iets meer inbouwhoogte dan standaard maar 30mm zal niet blijven zitten
Bedankt voor de uitleg. Ik zie van dat improviseren maar af dus, ik zat ook al te twijfelen over dat punt, wat jij ' de zwaarst belaste doorsnede' noemt.
Ook heb ik niet voldoende gereedschap om fijn te knutselen.

Tja, ik zal nog even wachten op dat bedrijfje in Belgie, als dat niet te duur wordt.
Bij hen kun je trouwens wel een mooie bocht onderaan erin laten zetten, wat natuurlijk iets eleganter staat,

Anders wordt het alsnog de lange rechte Surly.

In beide gevallen een stevig vorkje, die vrijwel zeker niet kapot gaan hoop ik.
Met een beetje geluk rijdt het nog fijn ook: het is uiteindelijk Cro-mo staal, wat heerlijk elastisch is. :D
Peteragain schreef: Met een beetje geluk rijdt het nog fijn ook: het is uiteindelijk Cro-mo staal, wat heerlijk elastisch is. :D
lees hoofdstuk 1 van materials 101 nog eens aandachtig door :roll:
Heb 101 nog even nagekeken, maar ik moet toegeven dat formules als :
Where C = 3.2E-20 J/bond and a=0.38 nm. enz. enz. Mijn pet teboven gaan.

Ik denk dat ik eerst met deze nog onbekende, onslijtbare vork een paar jaar fiets, en dan misschien een stalen frame koop, knock on wood.

Bedankt voor de raad. Leuke bagagedrager trouwens in jouw fotoalbum op site http://www.m-gineering.nl/mindex.htm , die grijze racefiets met houten spatborden.