Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe controleert een reisverzekering of je te lang wegbent? - Forum Wereldfietser

hoe controleert een reisverzekering of je te lang wegbent?

Onze reisverzekering (ohra) dekt voor 365 dagen achter elkaar.
Ik vroeg mij af, als je nou langer dan een jaar achter elkaar wegbent, hoe komt een reisverzekering daar dan achter? Controleren ze dit? Hoe dan?
Janneke schreef:Onze reisverzekering (ohra) dekt voor 365 dagen achter elkaar.
Ik vroeg mij af, als je nou langer dan een jaar achter elkaar wegbent, hoe komt een reisverzekering daar dan achter? Controleren ze dit? Hoe dan?
Niet. Op dag 366 ben je niet meer verzekerd dus je problemen zijn dan de jouwe.
Of bedoel je dat niet?
Leon
Oppassen in schrikkeljaren :wink:
Op dag 366 begint gewoon weer een nieuw jaar ( Behalve wanneer het een schrikkeljaar is dan begint het nieuwe jaar op dag 367 8) ) met een nieuwe termijn van je reisverzekering dus ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem kan opleveren.
Op zich moeilijk te controleren denk ik, als je vanuit huis weg fietst. Maar als een mooie website bijhoudt waarin je verteld over je afscheid, en het begin van de reis, dan is de fraude eerder te constateren. Of als gevraagd wordt naar vliegtickets...

En zij zijn natuurlijjk ook niet van gisteren....dus als ze je ergens uit Chili moeten laten ophalen,....kan het best wel uit om eens te googelen en naar afscheidsfeestjes of websites te zoeken....
Dus als je ons mee wilt laten genieten van je avonturen...denk dan hier even aan....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt....
Op het schadeformulier van Ohra staat dat jij zo nodig alle gegevens moet verschaffen om het recht op uitkering vast te stellen.
Dus als Ohra bij een schadeclaim informeert of je langer dan een jaar weg bent geweest, moet jij bewijzen dat dat niet zo is.
Zo werkt dat in de verzekeringswereld.
Je moet toch aangeven vanaf welke datum je de verzekering in wilt laten gaan? Nou, dan is het simpel...vanaf die dag ben je verzekerd. Je kan dan best langer dan 365 dagen op reis zijn, maar daarna ben je dus niet meer verzekerd.
audrey schreef:Je kan dan best langer dan 365 dagen op reis zijn, maar daarna ben je dus niet meer verzekerd.
of je neemt gewoon een verzekering ergens anders van 2 jaar, bijv. hier. 8)
Misschien wel door het WF forum te volgen... :roll:
Michael W schreef:
audrey schreef:Je kan dan best langer dan 365 dagen op reis zijn, maar daarna ben je dus niet meer verzekerd.
of je neemt gewoon een verzekering ergens anders van 2 jaar, bijv. hier. 8)
Je kan ook even de verzekeringmaatschappij opbellen zodra je weet dat je reis langer duurt dan 365 dagen. Ze zullen hem zonder problemen voor je verlengen.
Even voor de duidelijkheid, het is gewoon een doorlopende reisverzekering, wij zijn dus nu ook altijd al verzekerd, ook al reizen we niet het hele jaar. In de voorwaarden staat dat je bij die verzekering van Ohra niet langer dan een jaar aaneengesloten op reis mag zijn. We hebben helaas al 3 keer tijdens vakantiereisjes gebruik moeten maken van de verzekering, maar nooit hebben we extra informatie hoeven te geven, dus vandaar dat ik me afvraag hoe en of ze dat wel controleren....

En de voorkeur is voor zo'n verzekering omdat deze zoveel goedkoper is dan een speciaal voor reizigers opgestelde verzekering...
Als er een aanleiding voor is, dan kan het zijn dat er naar wordt gevraagd. Bij 99 van de 100 verzekerde zal er sprake zijn van een zwart-op-wit bewijs waaruit blijkt wanneer je bent vertrokken. Als je dan 15 maanden later nog met je rugzak in Australie in het ziekenhuis beland en men vraagt je ticket op....

Er is ook een reden waarom zo'n verzekering een stuk goedkoper is natuurlijk.
Johojo schreef:
Er is ook een reden waarom zo'n verzekering een stuk goedkoper is natuurlijk.
Daar ben ik het niet met je eens. Wij hebben onwijs goede ervaringen met Ohra en onze doorlopende reisverzekering. Een speciaal voor reizigers opgestelde verzekering is vaak echt stukken duurder, terwijl de kans dat er iets gebeurt niet zozeer groter is en de vergoedingen ook niet zozeer uitgebreider. Het wordt een ander verhaal als je je basis zorgverzekering op wilt zeggen, dan heb je natuurlijk een verzekering nodig die zowel een reis als ziektekostenverzekering is. Omdat wij niet zeker weten hoelang we op reis gaan, willen wij niet onze basis verzekering opzeggen.

Ik denk dat ik Ohra zelf het verhaal maar voorleg. Misschien is het ook wel mogelijk dan het eerste jaar de ene reisverzekring te nemen, en het jaar erna een andere. :-)
Precies, speel open kaart en leg het vast. Zelf ben ik ook wel langer dan een jaar weg geweest voor mijn werk, en daar zijn we met Ohra steeds uitgekomen. Een reisverzekering is overigens niet altijd de beste route. Je gewone ziektekostenverzekering kan ook werken. Helaas zitten daar doordat daar nu overheidsbemoeienis mee is ook allerlei haken en ogen aan. Maar hoe dan ook, je bent zeker niet de enige. Expats genoeg die via een Nederlandse verzekering gedekt zijn.
Wim
Dag wim,

Net inderdaad even met Ohra gebeld. Zij zeiden dat je dan in principe altijd even terug moest komen voordat je weer een jaar wegkon. MAAR: als je een plan hebt, jij open kaart speelt etc. dan kunnen ze daar een uitzondering op maken. (misschien helpt het als je al lange tijd daar verzekerd bent, en veel verzekeringen daar hebt lopen :-)

Gr!
Janneke schreef:
Johojo schreef:
Er is ook een reden waarom zo'n verzekering een stuk goedkoper is natuurlijk.
Daar ben ik het niet met je eens. Wij hebben onwijs goede ervaringen met Ohra en onze doorlopende reisverzekering. Een speciaal voor reizigers opgestelde verzekering is vaak echt stukken duurder, terwijl de kans dat er iets gebeurt niet zozeer groter is en de vergoedingen ook niet zozeer uitgebreider.
Wat ben je niet met me eens? Dacht je dat ik een verband veronderstelde tussen prijs en kwaliteit? Neehoor, integendeel. Ik vind het juist goed om te horen dat je goede ervaringen hebt met Ohra (en vind het ook niet erg dat je dat hier komt vertellen :wink: )

Ik doelde op het verband tussen risico (in de zin van tijd dat je op reis bent) en prijs. Als iemand 13 maanden gaat backpacken dan is de kans veel groter dat je een claim krijgt dan wanneer iemand de gebruikelijke 3 week naar Frankrijk gaat met de sleurhut en 2x per jaar een weekje/langweekend weggaat.

gr. Johojo
@johoho: Ja ok, dat is waar. Toch kan je met normale reisverzkeringen vaak wel langere tijd weg zonder dat dit ten koste gaat van de prijs en de kwaliteit. Ik heb wel eens vrienden gehad die gingen backpacken voor 6 maanden en bij hun reisverzekering niet konden verzekeren voor die periode dus toen maar een duur pakket van Joho hadden uitgekozen. Dan ben je echt een dief van je eigen portemonnee ;-)
Janneke schreef:Dag wim,
Net inderdaad even met Ohra gebeld. Zij zeiden dat je dan in principe altijd even terug moest komen voordat je weer een jaar wegkon. MAAR: als je een plan hebt, jij open kaart speelt etc. dan kunnen ze daar een uitzondering op maken. (misschien helpt het als je al lange tijd daar verzekerd bent, en veel verzekeringen daar hebt lopen :-)
Gr!
Dat klinkt positief. Zorg natuurlijjk wel dat je de uitzondering al van tevoren op schrift hebt.
Leon
Dat deden voor mij wel.
Wim
Bestudeer eerst eens de beruchte kleine lettertjes van je verzekeringspolis. Daarin staan de voorwaarden waaronder een verzekering wel of niet geldt. Ik heb bij mijn verzekeraar (VGZ) voor het afsluiten van de verzekering geïnformeerd en daar zei men uitdrukkelijk dat het niet uitmaakte hoe lang ik in het buitenland zat: doorlopend was doorlopend.
Inmiddels loopt hij al een hele tijd, realiseer ik me nu...
Reken echter niet op coulance achteraf als je een probleem krijgt. Verzekeraars zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen, maar gewoon winstjagers.
Ik heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen en vraag me af wat de vraagsteller met deze vraag wil bereiken.
Je bent bezig met een avontuur. Wel nu, ga het avontuur aan en je komt er vanzelf achter óf zorg er gewoon voor dat je zaakjes goed geregeld zijn.
mvg
Jan Schoutsen