Additionally, paste this code immediately after the opening tag: taped or untaped - Forum Wereldfietser

taped or untaped

Ga binnenkort de Exped Vela 1 bestellen. Deze kun je krijgen met getapede naden en ongetapede naden.

Wat is het verschil? en zoja waarom?
grtz
Taped is waterdicht, untaped moet je seamsealen voordat ie waterdicht is. Ik weet nier meer precies hoe het zit, maar de untaped hebben geloof ik een siliconen coating waar geen tape op houdt.

http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... php?t=7427
Een polyurethane coating op polyester doek kan getaped worden, een silicone elastomeer coating van een nylon doek niet. Dan moet de naad zelf dus al waterdicht zijn, en dat is duurder om te maken. Nylon met siliconen elastomeer schijnt langer mee te gaan.
Wim
Waarom leveren de tentenbouwers niet gelijk een waterdichte tent? Door al dit soort info over wel of niet afgetapede naadjes kun je toch geen keus meer maken, pff.... twijfel is een goed marketingprodukt :)

denk dat de Vela 1 of de Vela 1 extreme wel niet zoveel zullen verschillen.... en dan uit onwetendheid maar gelijk de duurste variant bestellen.
Het is niet zo ingewikkeld: PU gecoat polyester met getapete naden is gewoon goedkoper. De topmerken als Helsport en Hilleberg gebruiken allemaal Siliconen elastomeer gecoat nylon, en dus zonder getapete naden, maar fancy stikwerk.
Wim
aarom leveren de tentenbouwers niet gelijk een waterdichte tent? Door al dit soort info over wel of niet afgetapede naadjes kun je toch geen keus meer maken, pff.... twijfel is een goed marketingprodukt
Bij de betere tenten gaat het stiksel door vier lagen stof (dubbele kapnaad) en is het van zwelgaren gemaakt. Zo worden de stikgaatjes vanzelf dichtgehouden als het nat is. Misschien moet je na verloop van tijd hier en daar wat seamseal smeren, maar bij mijn tent blijkt dit erg duurzaam.

Snel en goedkoop een tent in elkaar flanzen betekent dat naderhand de naden nog waterdicht gemaakt moeten worden.

Mijn ervaring is dat tape en PU coatings sneller loslaten dan je wil en zou verwachten. Een siliconen coating blijft veel beter zitten, kan echter minder goed tegen schuren. Daarom zijn grondzeilen doorgaans toch PU gecoat.

Sjors