Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo aarden - Forum Wereldfietser

naafdynamo aarden

http://www.kemo-electronic.de/en/Contro ... ini-B-.php
Hoe kan ik mijn fiets-usb lader aansluiten op mijn naafdynamo?
uit het apparaatje komen 4 kabeltjes: 1 usb kabeltje, 1 voor de lamp, 1 voor het frame en 1 voor de dynamo. vanaf mijn naafdynamo vertrekken 2 kabels in plaats van 1, bij een klassieke dynamo. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Bedankt,
Jetse
Jetse schreef:http://www.kemo-electronic.de/en/Contro ... ini-B-.php
uit het apparaatje komen 4 kabeltjes: 1 usb kabeltje, 1 voor de lamp, 1 voor het frame en 1 voor de dynamo. vanaf mijn naafdynamo vertrekken 2 kabels in plaats van 1, bij een klassieke dynamo. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Bedankt,
Jetse

Op de plastic stekkers van shimano dynamo's staat het aarde symbool (zo'n bos streepjes) en als je het wiel uit de fiets haalt kun je ook wel zien welke lip contact maakt met de as (uit mijn hoofd de zilveren)

Een son dynamo heeft geen massaaansluiting, maar als de koplamp met een metalen beugel aan het frame zit is het syteem vanaf de lampvoet geaard. De aardedraad is de buitenmantel van de coax (bij de stekers zwart geisoleerd. de spanningsdraad is bruin-doorzichtig
m-gineering schreef:
Jetse schreef:http://www.kemo-electronic.de/en/Contro ... ini-B-.php
Bedankt,
Jetse

Op de plastic stekkers van shimano dynamo's staat het aarde symbool (zo'n bos streepjes) en als je het wiel uit de fiets haalt kun je ook wel zien welke lip contact maakt met de as (uit mijn hoofd de zilveren)

Een son dynamo heeft geen massaaansluiting, maar als de koplamp met een metalen beugel aan het frame zit is het syteem vanaf de lampvoet geaard. De aardedraad is de buitenmantel van de coax (bij de stekers zwart geisoleerd. de spanningsdraad is bruin-doorzichtig
Oké, bedankt ;)
Jetse weet jij wat deze lader kost? Op de site kan ik geen prijs vinden.
Bedankt,
Mark
Het is sowieso onwaarschijnlijk dat het je gaat lukken hier te bestellen: ze verkopen alleen aan grootafnemers: http://www.kemo-electronic.de/en/index.php . Prijzen alleen zichtbaar na inloggen.
arnob schreef:Het is sowieso onwaarschijnlijk dat het je gaat lukken hier te bestellen: ze verkopen alleen aan grootafnemers: http://www.kemo-electronic.de/en/index.php . Prijzen alleen zichtbaar na inloggen.
ik heb het al. ik had het besteld via ebay voor ongeveer 26 euro
Heb er net ook een besteld in de UK. Ben erg benieuwd.
Mark P schreef:Heb er net ook een besteld in de UK. Ben erg benieuwd.
aansluiting op naafdynamo werkt perfect.
Voordelen en nadelen van de op een rijtje:
Voordelen:
-zeer licht en compact
-schakelaar tussen usb en licht is handig, zodat je niet onnodig veel weerstand hebt, wanneer je het apparaatje niet gebruikt
- toestelletje is volledig water-dicht
Nadelen:
- Kan moeilijk afgehaald worden, tenzij je zelf fiches op de draadjes soldeert. Ik heb het toestelletje gewoon goed vastgemaakt, waardoor het deel is geworden van mijn fiets. Ik heb het aan de achterkant van mijn fietslicht gemonteerd. Grotendeels uit het zicht, en makkelijk bereikbaar tijdens het fietsen.
- Stopt met laden wanneer je stopt met fietsen

Al bij al, vergeleken met de andere toestellen op de markt, een gemakkelijk dingetje, voor weinig geld.
Jetse schreef: Nadelen:
- Kan moeilijk afgehaald worden, tenzij je zelf fiches op de draadjes soldeert. Ik heb het toestelletje gewoon goed vastgemaakt, waardoor het deel is geworden van mijn fiets. Ik heb het aan de achterkant van mijn fietslicht gemonteerd. Grotendeels uit het zicht, en makkelijk bereikbaar tijdens het fietsen.
vergeleken met de andere toestellen op de markt, een gemakkelijk dingetje, voor weinig geld.
Ik heb hem nog niet binnen, maar ik zit te denken een B+M Trailermatic kabel onderbreker (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2538) te gaan gebruiken. Op deze manier kan ik het hele apparaatje + wat ik op wil laden in mijn stuurtas doen.
Mark P schreef:
Ik heb hem nog niet binnen, maar ik zit te denken een B+M Trailermatic kabel onderbreker (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2538) te gaan gebruiken. Op deze manier kan ik het hele apparaatje + wat ik op wil laden in mijn stuurtas doen.
Afbeelding

Met een sondynamo kun je de lader ook voorzien van piggyback stekkers, Die krimp je aan de aansluitdraden van de lader en steek je op de dynamo. De koplamp zet je terug op de vrije lip. Dan kun je tegelijk laden en licht gebruiken, en de lader na de trip weer verwijderen is ook niet ingewikkeld
Hoi Marten,
Bedankt voor de tip. Kan jij deze leveren?
Mark P schreef:Hoi Marten,
Bedankt voor de tip. Kan jij deze leveren?
Het is een artikel uit het Son assortiment:
72142 Kombi Flachsteckhülse, unisoliert, 4,8 x 0,8 mm,
Jetse schreef:
Mark P schreef:Heb er net ook een besteld in de UK. Ben erg benieuwd.
aansluiting op naafdynamo werkt perfect.
Voordelen:
-zeer licht en compact
-schakelaar tussen usb en licht is handig, zodat je niet onnodig veel weerstand hebt, wanneer je het apparaatje niet gebruikt
- toestelletje is volledig water-dicht
Nadelen:

Al bij al, vergeleken met de andere toestellen op de markt, een gemakkelijk dingetje, voor weinig geld.
Gister heb ik hem ook binnen gekregen, het is inderdaad een mooi klein apparaatje.

Zelf heb ik nog wel een minpuntje kunnen ontdekken. De draden die naar de dynamo en aarde moeten zijn behoorlijk kort (ca. 20 cm). Die ga ik eerst dus maar even verlengen.

Verder vraag me alleen af hoe lang de USB connector meegaat als je hem permanent aan je fiets bevestigd. Het lijkt mij dat onder de invloed van het weer de contactpunten gaan corroderen. Ik denk dat ik hem niet permanent monteer. Ik ben bezig met een constructie van klitteband en de "Kombi Flachsteckhülse". Als ik klaar ben dan post ik wel wat foto's.
Hier het uiteindelijke resultaat, een afneembare usb lader van 66 gram (gewicht inclusief verlengde kabels en klittenband voor de bevestiging op het stuur) voor EUR 36,62:
Afbeelding

Afbeelding
Jetse schreef: aansluiting op naafdynamo werkt perfect.
Nadelen:

hoe gaat dat met je apparatuur? vind die dat wel leuk dat 't laden steeds stopt en opnieuw begint?
TravelDuck schreef:
Jetse schreef: aansluiting op naafdynamo werkt perfect.
Nadelen:

hoe gaat dat met je apparatuur? vind die dat wel leuk dat 't laden steeds stopt en opnieuw begint?
Nog geen problemen gehad