Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe shifters voor 20 jr oude vittorio 3 x 7 sp. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe shifters voor 20 jr oude vittorio 3 x 7 sp.

joop71 schreef:Operatie Shimergo Geslaagd!
Grappig dat de hele fiets beter aan voelt door de veel stijvere stuurpen en 't ergonomischere bredere racestuur. (44cm ritchey logic pro)
Bravo, ga zo door

Maar als ik nog wat opbouwende kritiek mag hebben:
voorzie de afgeknipte binnenkabels van een hoedje
zet de drager en de spatbordstangn niet samen vast, als je twee ogen hebt. Rammelt nl veel minder snel los
Zaag het teveel van de spatbordstangen af, al die uitsteeksels nemen je nog wel een keer te grazen en de plastik dopjes blijven nooit zitten
oke, bedankt voor de tips. De spatbordjes was inderdaad een haastklus, die zitten normaal in het andere oogje.
De kabel-uiteinden heb ik wel gesoldeerd, dus die zullen niet gaan ontrafelen.

Er is trouwens wel een klein probleemje, de 8V sunrace freewheel is 4 mm dikker dan mijn oude 7V sachs. De buitenste (13t) tandwiel komt nu bij het wiel insteken tegen de framebuis vlak naast het pad. als tie eensmaal zit past het wel.
De conversie 7V -> 8V op deze sansin naaf past dus niet helemaal ideaal.
Ik zit er aan te denken gewoon de tanden van de 13 af te slijpen,
(ik fiets toch bijna nooi 52 x 13 op deze fiets) Dan kan ik wel mijn 8V houden die compatibel is met de ergoshifters.
joop71 schreef: Er is trouwens wel een klein probleemje, de 8V sunrace freewheel is 4 mm dikker dan mijn oude 7V sachs. De buitenste (13t) tandwiel komt nu bij het wiel insteken tegen de framebuis vlak naast het pad. als tie eensmaal zit past het wel.
De conversie 7V -> 8V op deze sansin naaf past dus niet helemaal ideaal.
Ik zit er aan te denken gewoon de tanden van de 13 af te slijpen,
(ik fiets toch bijna nooi 52 x 13 op deze fiets) Dan kan ik wel mijn 8V houden die compatibel is met de ergoshifters.
Kun je niet rechts een dun ringetje extra op de as schroeven. Of een ringetje van links naar rechts verhuizen en de velg iets bijcentreren
Begrijp ik het goed dat die 7s. DX achterderailleur 8 freewheel kransjes kan schakelen?

8 speed is toch ondanks smallere tussenringen in totaal breder dan 7 speed? (en ik dacht een 7s. derailleur dan ook niet verder van links naar rechts kan bewegen dan breedte van 7 kransjes + tussenringen) Of maakt het nog verschil of we het gaat om een freewheel of cassette?

Had de illusie dat ik het mix 'n matchen een beetje door begon te krijgen, maar jouw combi is weer nieuw voor me ;)

Sjors
Sjors schreef:Begrijp ik het goed dat die 7s. DX achterderailleur 8 freewheel kransjes kan schakelen?

8 speed is toch ondanks smallere tussenringen in totaal breder dan 7 speed? (en ik dacht een 7s. derailleur dan ook niet verder van links naar rechts kan bewegen dan breedte van 7 kransjes + tussenringen) Of maakt het nog verschil of we het gaat om een freewheel of cassette?

Had de illusie dat ik het mix 'n matchen een beetje door begon te krijgen, maar jouw combi is weer nieuw voor me ;)

Sjors
Die derailleur kan een stuk verder als de pure breedte van de cassette, daarom zitten er stelschroeven op. Dat is om te beginnen nodig omdat niet iedere pad even dik is. Een 9 of 10 sp derailleur is geometrisch hetzelfde, alleen zijn de geleidewieltjes vaak wat dunner

En het kan nog veel gekker, er waren 7 sp shifters met een loze klik waarmee je standaard al 8 speed kon schakelen, maar dat is een ander verhaal ;)