Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BITD - Forum Wereldfietser

BITD

Afbeelding

Ik zocht wat info over oude peugeots, toen kwam ik o.a. deze tegen, erg mooi. Bouwjaar 1958! Voor dergelijke fietsen wordt tegenwoordig grof geld neergelegd in de VS. (zoek eens op Rene Herse, Alex Singer)
Alle Peugeot catalogi vanaf 1929 zijn hier te bekijken:

http://www.peugeotshow.com/
pedalman schreef:
Ik zocht wat info over oude peugeots, toen kwam ik o.a. deze tegen, erg mooi. Bouwjaar 1958! Voor dergelijke fietsen wordt tegenwoordig grof geld neergelegd in de VS. (zoek eens op Rene Herse, Alex Singer)

Niet zo kort door de bocht

Herse en Singer zijn sjieke Parijse met de hand gemaakte fietsen, met veel met de hand gemaakte onderdelen. Nieuw waren die ook al duur en begerenswaardig.

Peugeotjes is rampestampwerk dat per 100000 in schuurtjes staat/stond te verrotten, dus met uitzondering van de fietsen met racehistorie (Thevenet etc) gaan die nu ook niet veel opbrengen
Ik heb zelf nog een vrijwel ongebruikt 10 speed instapmodel uit het begin van de jaren ´70 staan. Helaas kan ik het model en jaar toch niet thuisbrengen. Op het oog is er wel stijlverwandschap met de constructeur fietsen van Singer en Herse, maar in werkelijkheid is die van mij gewoon vrij matige massaproductie.
Wim
Wim schreef:Ik heb zelf nog een vrijwel ongebruikt 10 speed instapmodel uit het begin van de jaren ´70 staan. Helaas kan ik het model en jaar toch niet thuisbrengen. Op het oog is er wel stijlverwandschap met de constructeur fietsen van Singer en Herse, maar in werkelijkheid is die van mij gewoon vrij matige massaproductie.
Wim
Als je op Oscar (zie boven) z'n site niks kunt vinden wat er op lijkt zijn hier nog meer links: http://www.velo-retro.com/links.html
Euhhh...en wat mag de afkorting van de titel zijn?

BITD
Google is je vriend. :)

BITD=Back In The Days (vrij vertaald: vroeger)

Overigens voor een zeer klein bedrag een ouwe Peugeot "Gentleman Racer" op de kop getikt. Niet onaardig, die lugs bijv; zo zie je zie niet meer.
Marten: eat your heart out! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Fiets is nog de in originele staat. Ik ga hem helemaal reviseren, eindresultaat zal ik tzt posten.
Je moet wat in de winter!
pedalman schreef: voor een zeer klein bedrag een ouwe Peugeot "Gentleman Racer" op de kop getikt. Niet onaardig, die lugs bijv; zo zie je zie niet meer.
Marten: eat your heart out! :wink:

Afbeelding
You asked for it ;) Op deze foto kun je prima zien dat de punt van de lug niet vastgesoldeerd zit :D
:lol: :lol:
De Peugeot-racer is af, was een erg leuk projectje. Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het leek of de lug op een eerdere foto niet goed gesoldeerd was: achteraf bleek dat nog een restje van dat Commandant-poetspul, niks aan de hand dus.
Geprobeerd is de fiets zoveel mogelijk origineel (1977) te houden. Ik heb wel o.a. de wielen opnieuw gespaakt en de kabels vervangen. Het stuurlintje is van katoen,ook dat is nog steeds verkrijgbaar. De Lyotard-pedalen heb ik vervangen door KKT's; de originele waren te verroest om nog gebruikt te worden.
Zadelpen heb ik speciaal laten afdraaien op de onmogelijke Franse maat van 25,7(!). Ik had nl. nog een oud 27,2 pennetje liggen uit dezelfde periode, origineel zat er zo'n fugly kaarsmodel pennetje op.
Zadel is een Ideale, had ik ook nog liggen en is eveneens periode-correct.
De Mafac middenoptrekremmen werken verrassend goed.

Al met al een fijn karretje! Hij ziet er weer uit alsof ie vorige week uit de winkel kwam rollen. Ik ben van plan om hiermee de Retro Ronde van Vlaanderen te rijden. Ik ben nu alleen nog op zoek naar een wollen koersbroek en dito trui. (liefst Peugeot uiteraard)

Last but not least: de 'before' foto:

Afbeelding
pedalman schreef:Fietsje is af.
mag je wel zeggen ;)

Het stuurlintje is van katoen,ook dat is nog steeds verkrijgbaar.
[reklame]zwart, rood, oranje, wit, blauw, groen, geel en grijs ;)

De Mafac middenoptrekremmen werken verrassend goed.

Koolstop heeft er ook weer blokjes voor

Al met al een fijn karretje! Hij ziet er weer uit alsof ie vorige week uit de winkel kwam rollen. Ik ben van plan om hiermee de Retro Ronde van Vlaanderen te rijden. Ik ben nu alleen nog op zoek naar een wollen koersbroek

Ik zou er stiekum een moderne zeem inzetten

en dito trui. (liefst Peugeot uiteraard)

Hoop dat het parcours een beetje vlak is, zo'n 46 binnenblad valt tegen ;)
:D Na deze ravitaillering helpt een 39t binnenblad ook niet meer.

(Sfeerbeeld uit de Ronde)

Afbeelding
pedalman schreef::D Na deze ravitaillering helpt een 39t binnenblad ook niet meer.

(Sfeerbeeld uit de Ronde)
Ik ga dan ook voor de mijne een 38-er maken :D ;)
m-gineering schreef:
De ronde van Vlaanderen is nu niet bepaald vlak te noemen hé :p
Jetse schreef:
m-gineering schreef:
De ronde van Vlaanderen is nu niet bepaald vlak te noemen hé :p
# Rondehellingen: Oude Kwaremont , Stokstraat , Taaienberg , Nokereberg
# Kasseistroken: Huisepontweg , Doorn

:D :D