Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf schakelt alleen nog maar omhoog (dus zwaarder) - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf schakelt alleen nog maar omhoog (dus zwaarder)

Vanmorgen kon ik na ca. 45 minuten niet meer omlaag (dus lichter) schakelen met mijn Rohloff met externe schakelbox.

Ik heb hem in 11 laten staan en ben maar doorgefietst, het was koud (-4 C) en donker. Het lijkt er ook op dat de indicator van de shifter tussen 2 versnellingen in staat ipv op het getal zelf.

Ik denk niet dat er vocht oid in de box of kabels zit en ik stal 's nachts in een verwarmde inpandige schuur).

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Mark P schreef: Ik denk niet dat er vocht oid in de box of kabels zit en ik stal 's nachts in een verwarmde inpandige schuur).
?
Dan denk ik dus direct dat het wel vocht in de kabels is.

Als je de box losschroeft kun je trouwens met een klein ringsleuteltje de naaf in de gewenste stand parkeren. Hoe de nummertjes op de greep uitlijnen is louter een kwestie van hoe je de kabelstelschroeven op de box ingesteld hebt, dat is verder niet belangrijk
Update: ik heb net nog even gekeken. Het probleem was nog het zelfde. Mijn fiets staat op mijn werk ook in een verwarmde ruimte en zal na 3 uur wel ontdooit zijn :wink:

Ik heb even aan de kabeltjes die de schakelbox ingaan gewiebeld en nu schakelt hij weer prima. Ik weet niet of het normaal is, maar ik kan de kabel / mantel (vooral de onderste) een aantal millimeter uit de box trekken. Ik pak ze dan beet bij het ronde stukje dat tegen de box aanzit.
m-gineering schreef: Als je de box losschroeft kun je trouwens met een klein ringsleuteltje de naaf in de gewenste stand parkeren.
Dit weet ik, ik heb het sleuteltje in mijn zadeltas zitten, maar ik moest nog maar 1 brug over en langs 3 stoplichten vanochtend en had geen zin om het in het donker te gaan klooien. Gewoon met snelheid de brug op en op de pedalen gaan staan werkt ook :wink:
m-gineering schreef: Dan denk ik dus direct dat het wel vocht in de kabels is.
Marten, bij nader inzien denk ik toch dat je conclusie juist is. Vanochtend was het kouder (-7 C)dan gister en na ca. 20 minuten hetzelfde euvel, sterker nog de draaigreep ging niet meer naar voor of naar achter. 2 uur later ben ik weer even gaan kijken en ik kan weer draaien. Ik heb de box open geschroefd, maar hier kan ik geen vocht in ontdekken. Er zit ook geen vuil of iets dergelijks in.

In de handleiding lees ik het volgende op pagina 7:
"De Rohloff schakelkabels zijn van roestvrij staal en lopen door een kunststof liner. De kabels mogen nooit gesmeerd worden. De roestvrij staal - kunststof combinatie is onderhoudsvrij."

Marten, weet jij wat kan ik doen aan het vocht/vorst probleem?

Bedankt!
Mark
Mark P schreef:
m-gineering schreef: Dan denk ik dus direct dat het wel vocht in de kabels is.
Marten, bij nader inzien denk ik toch dat je conclusie juist is. Vanochtend was het kouder (-7 C)dan gister en na ca. 20 minuten hetzelfde euvel, sterker nog de draaigreep ging niet meer naar voor of naar achter. 2 uur later ben ik weer even gaan kijken en ik kan weer draaien. Ik heb de box open geschroefd, maar hier kan ik geen vocht in ontdekken. Er zit ook geen vuil of iets dergelijks in.

In de handleiding lees ik het volgende op pagina 7:
"De Rohloff schakelkabels zijn van roestvrij staal en lopen door een kunststof liner. De kabels mogen nooit gesmeerd worden. De roestvrij staal - kunststof combinatie is onderhoudsvrij."

Marten, weet jij wat kan ik doen aan het vocht/vorst probleem?

Bedankt!
Mark
Zoals je merkt is het onderhoudsvrij ook gelogen :D

Niet smeren is misschien optimaal voor zomer en zand, van mij (en bv Shimano) mag je de kabel best invetten. Maar dat zal wel niet goed lukken zonder de binnenkabel los te nemen, en die krijg je niet terug zonder het einde recht af te knippen. En dan is hij te kort ;)

Ik zou eerst maar eens los gaan met teflonspray of WD40 en dat er doorheenwerken
Zo, Ik heb morgen wat te doen :wink:

Bedankt voor het meedenken!