Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork vraag - Forum Wereldfietser

Voorvork vraag

Ik wil jahwalla zijn topic niet kapen vandaar dat ik een niet topic aanmaak.

Ik heb een verende voorvork RST 802. Dit is voor een normaal stuur. En niet voor een Ahead systeem stuur. Nu laat mijn verf los van mijn huidige vork en zou ik graag een andere monteren. Alleen ben ik totaal niet thuis in voorvorken.

Wat heb ik nodig? Ik lees dingen over voorvork met draad? Maar ik weet dus niet wat dat betekend?

Kan iemand mij kort uitleggen waar ik op moet letten?

Ik wil een vork die past ;) Maakt niet uit of hij geveerd is.

Zou deze passen? http://www.rose.nl/artikel/atb-gabel-28700-c
En hoe weet ik welke vorkbuislengte ik nodig heb? En wat is dat eigenlijk?
En is deze vork geschikt voor normaal stuur en niet voor Ahead systemen?

Je leest wel dat ik er niet heel veel verstand van heb. Sorry daarvoor.
Ik heb er ook geen verstand van maar als je een foto post van je huidige voorvork dan zijn er hier vast wel mensen die dan kunnen zien of alles gaat passen.
Helaas is die nog niet gedemonteerd. En dat wilde ik ook eigenlijk pas doen als ik een andere heb. Heb wel een foto van de fiets

Afbeelding

Kan verder ook geen info vinden over de vork die erin zit. Dat is een RST 802, geveerd
Tja, er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Je hebt zeg 2 systemen, traditioneel met draad en een nieuwerwetsch systeem genaamd A-head.
Bij een traditioneel systeem heb je een stuurbuis met schroefdraad waarbij je de bovenste conus vastschroeft op de stuurbuis en deze word dan geborgt door een borgmoer. Hierbij gebruik je dan een losse stand die er in word geschoven waar je stuur aan vast zit.
Ahead werkt wat anders, hierbij wordt het lager gesteld met de voorbouw, de stuurbuis loopt een eind door het frame waarbij er geen draad zit op deze buis, het lager word afgesteld en opgesloten door de stuurpen die weer naar beneden wordt gedrukt door een expender (bij een carbonnen stuurbuis) of dmv een "starnut" met een topcap.

Het voordeel van een traditioneel systeem is dat je hierbij wat makkelijker kunt varieren met de hoogte van je stuur. Bij een a-head systeem zit je vast aan de lengte van je stuurbuis en de hoogte waar je hem ooit hebt afgezaagd.

Ook moet je weten dat er een aantal verschillende standaarden zijn, oa 1" (ouderwetsch) 1 1/8ste en 1,25 inch, maar ook combi's als bv E2.

Als je een vork aanschaft dien je dus een systeem te kiezen, de juiste maat van stuurbuis te kiezen, en zeker goed te kijken naar de lengtes van je oude vork.

Zie zeker ook het leerzame stuk van Marten

Bas
Dat stuk van Marten gaat over balhoofdstellen. En minder over het hoe en wat van voorvorken. Ik heb dus het traditioneel systeem met schroefdraad.

Ik moet dus zoeken naar een vork met schroefdraad. Verder denk ik dat ik 1 1/8 heb.

En wat is die vorkbuislengte? Is dat het stuk wat in je frame verdwijnt? Of is dat de lengte van de vorkpoten?
Idd, je hebt een traditioneel systeem. Je moet de lengte voor de stuurbuis hebben (dus het deel in je frame) want die moet je afzagen, je hoogte van de vorkpoten, van de vork-conus tot aan de padden, en de veerweg (zal 65mm zijn?).
Als je deze lengtes hebt kun je een andere vork gaan zoeken, evt geveerd dan wel een starre die aangepast is voor een vork met vering. Als je nl de lengte tussen de padden en de vork-conus aanpast veranderd ook de hoek die de balhoofdsbuis maakt tov het horizontale vlak, dit heeft behoorlijk invloed op het stuurgedrag.

Bas
Vork conus snap ik.
Maar padden???
Wendy1 schreef:Vork conus snap ik.
Maar padden???
ehm tja, je hebt bijvoorbeeld de knoflookpad, de.... Maar hier bedoel je dus die dingen waar je je wiel in klemt, populair noem je die drop-outs, maar bv baan-padden, daar kan een wiel echt niet uitvallen.

Maar de belangrijke maat is dus van de padden naar de vork-conus en de sprong van de vork, dit gecombineerd met de veerweg die je zoekt (63mm), de lengte, maat en type balhoofdstel leverd dan de juiste vork op,

je kunt ook kiezen voor een ander soort vering, bv ''headshock'' ipv vering in de vorkpoten.

Succes. Bas
Wendy1 schreef:Helaas is die nog niet gedemonteerd. En dat wilde ik ook eigenlijk pas doen als ik een andere heb. Heb wel een foto van de fiets

Afbeelding

Kan verder ook geen info vinden over de vork die erin zit. Dat is een RST 802, geveerd
Meet de lengte van de buitenbalhoofdbuis zonder de lagers, dus gewoon het blauw geverfde stuk. STel de lengte is 200mm, dan heb je een voorvork nodig met een binnenbalhoofdbuis van 240mm . Als de binnenbalhoofdbuis van de vork te lang is kan je er 2-3cm afzagen voordat je niet meer voldoende draad overhoudt

De lengte van de vorkbenen (gemeten hart wiel- onderkant onderste balhoofdlager) moet overeenkomen met wat je nu hebt, maar iets korter mag ook wel, de vork veert per slot nu ook iets in. Zal wel op 430-450mm uitkomen oid. Die maat geeft Rose niet op, ik denk dat die Rose vork korter is
Sprong (de buiging in de vork) geven ze ook niet op, dat +/- 5mm gelijk houden zou ook leuk zijn
Ik heb de voorvork van rose gekocht ter vervanging van de originele vork van mijn koga. Sprong is ongeveer 5 cm (vrijwel gelijk aan de originele vork).
De afwerking is wat ruw tov de originele vork en de vorkpoten zijn aanzienlijk slanker. Qua rijgedrag heb ik echter nauwelijks verschil gemerkt, stevig lijkt ze ook wel te zijn.
Oke thanks voor de antwoorden.. Hier kan ik iets mee :D
Ik ga op zoek naar een goede passende vork
Eventueel zou je de geometrie nog kunnen corrigeren door er voor een 50 of 60 mm band op te doen. Correct me if i'm wrong.