hesta schreef:ik heb een vraagje. Mijn focus gaat in mijn beleving steeds zwaarde lopen zeker als ik dat vergelijk met mijn andere fietsen. Er zitten al nieuwe wielen in en kleinere tandwielen. Zou dit kunnen liggen aan de lagers van de hollowtech of loop hollowtech zwaarder? De andere fietsen hadden (hebben) andere crankzets.
hang de fiets op.
1) Geef de wielen een zwengel en kijk hoe ze stoppen. Zie je ze remmen of gaan ze steeds langzamer en langzaaammeeerrrr draaien om op het laatst nog een beetje heen en weer te draaien?
2) Trek de ketting van het voortandwiel en probeer of de cranks willlen draaien. Met goede lagers willen ze draaien, met rotte lagers zie je gewoon dat de rem er op zit
3) wat voor banden zitten er op? Een fijne lichtlopende band of een 'oerdegelijke met 25 soorten antilektechnologie'of een vreselijke noppenband kan een dramatisch verschil maken
En vergeet niet, het is nu winter. De windsnelheid boven de grond is veel hoger zolang er nog geen begroeiing is, de koude en natte lucht is dichter, koude banden lopen zwaarder, een natte weg loopt zwaarder, meer kleding is een groter weerstandsoppervlak en dat helpt allemaal niet om hard te gaan