Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Truvativ kettingblad, moet ik een alu of stalen nemen? - Forum Wereldfietser

Truvativ kettingblad, moet ik een alu of stalen nemen?

Na ca. 7.500km is mijn 42t Truvativ (alu) blad redelijk versleten. Persoonlijk vind ik dat dit blad redelijk snel versleten is. Op mijn vorige fiets gingen mijn XT bladen ca. 10.000km mee. Ik had verwacht dat een single speed blad langer mee zou gaan.

Heeft iemand ervaring met de stalen 42t Truvativ bladen? Gaan deze meer Km's mee?
Waarom niet gewoon iets goeds als Specialites TA? Truvativ staat nu niet als echte kwaliteit bekend.
Wim
Wellicht is TA een beetje over-kill als single speed? Deze maken ze ook van aluminium. Staal slijt minder en is veel goedkoper. Gewoon een shimano stalen blad erop monteren. Tenzij gewicht meespeelt.

De ketting is ook erg van invloed op de slijtage van het voorblad !
rvdh schreef:Wellicht is TA een beetje over-kill als single speed? Deze maken ze ook van aluminium. Staal slijt minder en is veel goedkoper. Gewoon een shimano stalen blad erop monteren. Tenzij gewicht meespeelt.
Staal is niet per definitie slijtvaster. Sommige stalen bladen slijten stukken sneller dan goede aluminium versies, dat is althans mijn proefondervindelijke ervaring.
Leon
En de mijne ook. Goedkoop Shimano of Suntour staal heeft mij niet mogen bekoren, en Truvativ nauwelijks meer. Er zijn echter ook wel goede stalen bladen, zoals ik denk die van Surly en sjscycles.
Wim
Er zijn echter ook wel goede stalen bladen, zoals ik denk die van Surly en sjscycles.
Op mijn singlespeed pekel/winterfiets zit een Surly blad. Nog niet lang genoeg om te zeggen of het echt super duurzaam is, maar het het lijkt erop dat ik er wel even plezier van ga hebben.

Wat vooral opvalt zijn de grote tanden, die ervoor zorgen dat de ketting er niet zomaar afvalt (en daarom moet je dus ook niet willen schakelen met zo'n blad).

Sjors
Bedankt voor de adviezen. Ik ga hier eens naar kijken.