Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe shifters voor 20 jr oude vittorio 3 x 7 sp. - Forum Wereldfietser

nieuwe shifters voor 20 jr oude vittorio 3 x 7 sp.

Hallo,

ik rijd nog altijd met veel plezier op mijn ~20 jr oude Vittorio randonneur (reynolds 500) met race stuur. De fiets heeft
- 3 x 7 deore DX onderdelen.
- 500EX remgrepen
- sansin 40 sp wielen
Maar de fiets heeft ook onhandige verstellers op de stuurpen, zodat als je uit het zadel komt om een berg op te fietsen, je even met je knie tegen de handel tikt en naar een zwaarder verzet schakelt.....

Ik zou graag naar ge-integreerde rem/schakelgrepen gaan. Wat raden jullie aan?
ik vond dit linkje hier op het forum.
http://bikesarethesolution.wordpress.co ... onversion/

Kan ik 7 sp vervangen door 8 sp? En met deze veloce shifters aan de gang?
Zijn de oplossingen die genoemd worden in de link optimaal?
welk cassette en ketting, shimano?

Bij voorbaat dank voor advies! Joop
joop71 schreef:Hallo,

ik rijd nog altijd met veel plezier op mijn ~20 jr oude Vittorio randonneur (reynolds 500) met race stuur.
Kan ik 7 sp vervangen door 8 sp? En met deze veloce shifters aan de gang?
Zijn de oplossingen die genoemd worden in de link optimaal?
welk cassette en ketting, shimano?
Heb je wel een cassette, en geen freewheel? Bij het freewheel is rotzooien met de spacing lastig, en als het freewheel al aan de buitentolerantie voor 7sp breedte zit, wordt het verhaal met 8sp schakelstapjes wel lastig

Bij een 7sp cassette kun je de tussenringen vervangen
ik ben bang dat het inderdaad een (sachs maillard) freewheel is.
ik kon wel de kombinaties vd tandwielen zelf samenstellen.
Misschien ben je hier iets mee?
Ik begrijp dat je een racebocht hebt, en dat je probleem vooral de shifters is. De simpelste oplossing is andere frictieshifters (downtube of bar end). Als je richting geintegreerde shifters wilt zit je al snel vast aan een forse ombouw met bijbehorende kosten (ander 130 of 135 mm - ? - breed achterwiel met cassettenaaf, dure shifters, vermoedelijk andere derailleur).
Wim
7 speed sti is inderdaad een mooi idee. Wat ik niet weet is of de afstand tussen de sprockets bij 7 speed freewheel hetzelfde is als bij 7sp cassettes.
Wim
Wim schreef:7 speed sti is inderdaad een mooi idee. Wat ik niet weet is of de afstand tussen de sprockets bij 7 speed freewheel hetzelfde is als bij 7sp cassettes.
Wim
komt wel redelijk overeen.

Als je pech hebt kun je er altijd nog een 8sp freewheel opzetten met een 8sp ketting, op de laatste 30€ zal het ook wel niet aankomen
Mijn voorkeur zou ge-integreerde rem/schakelgrepen zijn, inderdaad.
Ik heb ook naar de ouderwetse cross-commandeurs voor onderaan de racebocht gekeken, maar die zijn net zo duur!

er bestaan geen freewheel -> cassette (8sp) conversie mogelijkheden?
Nee dat betekent een andere naaf, en dus een ander wiel. Als je wiel toch (bijna) versleten is, is dit natuurlijk geen echt probleem.
Wim
Met mijn wielen ben ik nog heel tevreden, die wil ik niet vervangen.
Heb net snel even een foto gemaakt van de huidige 14-32 7sp freewheel.

http://picasaweb.google.com/11612361155 ... 5910750402
Ruimte voor 8 sp lijkt er wel te zijn.

Ik vind goedkope 8 sp freewheels op internet, van rond de €15,- maar dat is waarschijnlijk slecht spul? Welke merken raden jullie aan, bestaan ze ook (nog) van Sachs?

In principe moet ik dus met wat afregelen de veloce 3 x 10 shifters kunnen gebruiken voor mijn 3 x 8 met deore DX derailleurs?
Ik zag ergens dat deze shifters niet met cantilever remmen gekombineerd kunnen worden, maar de eerder genoemde link suggereert het tegendeel. Heeft iemand ervaring?
joop71 schreef:Met mijn wielen ben ik nog heel tevreden, die wil ik niet vervangen.
Heb net snel even een foto gemaakt van de huidige 14-32 7sp freewheel.

http://picasaweb.google.com/11612361155 ... 5910750402
Ruimte voor 8 sp lijkt er wel te zijn.

Ik vind goedkope 8 sp freewheels op internet, van rond de €15,- maar dat is waarschijnlijk slecht spul? Welke merken raden jullie aan, bestaan ze ook (nog) van Sachs?

Sachs bestaat niet meer, is allemaal overgenomen door Sram en die zijn druk bezig de europeese productie naar het goedkope oosten te verhuizen

Je hebt Shimano en Sunrace freewheels, Sunrace is voor zijn geld meestal een stuk netter

In principe moet ik dus met wat afregelen de veloce 3 x 10 shifters kunnen gebruiken voor mijn 3 x 8 met deore DX derailleurs?
Ik zag ergens dat deze shifters niet met cantilever remmen gekombineerd kunnen worden, maar de eerder genoemde link suggereert het tegendeel. Heeft iemand ervaring?
Canti's is nooit een probleem, V-brakes leveren wel een probleem op
joop71 schreef:Met mijn wielen ben ik nog heel tevreden, die wil ik niet vervangen.
Hoe staat het met de velgslijtage? De overgang van fijn rijdende fiets naar een wrak is bij velgslijtage nogal abrupt namelijk. Een overweging bij investering is wellicht een idee.
Leon
Sora sti ben ik niet zo kapot van, erg onnauwkeurig. Gaat misschien ook snel stuk? Ziet er iig beetje gammel uit.
Tweedehands 7s sti is moeilijk in goede staat te vinden.

Je kunt ook (de oude) 9 speed Campa shifters aan je 7s pignon/cassette koppelen.

Zie ook deze post:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=13918

En http://www.ctc.org.uk/ (zoeken op shimergo).

Als je de juiste nokjes hebt op je frame kan je de buiscommandeurs ook daar schroeven.
(waar ze horen :wink: )

Sjors
Volgens mij is het tijd voor een rigoureuze update van je fiets. Dan kan je weer 20 jaar voort. Nieuw achterwiel 9 of 10 speed Shimano cassette. Geïntegreerde verstellers in je remgrepen. 10 speed gaat nog wel 20 jaar mee en je kan allerlei combinaties m.b.t. verzetten verzinnen.

Kost wat, maar dan hoef je over een paar jaar niet weer investeringen te doen omdat 7 speed slecht te verkrijgen blijkt.

Je vittorio is het waard!
Dit nu lijkt me niet zo'n goed plan. De beste investering is bij deze dingen toch altijd om je geld in je zak te houden en alleen versleten spul te vervangen. Geintegreerde shifters zijn sowieso niet zo'n goed plan op een vakantiefiets vanwege de minder grote betrouwbaarheid vergeleken met downtube of cross verstellers. En meer versnellingen dan 3x7 zijn gewoon nergens voor nodig. Een twintig jaar oude fiets is toch wel oud, ook als het een Vittorio is. Ook die frames gaan ooit een keer kapot, om van de afmontage maar niet te spreken. Lekker doorfietsen, en als deze echt gestorven is een mooi nieuw maatframe met racebocht en Rohloff naaf laten bouwen.
Wim
Juist, dit ben ik helemaal met Wim eens.

Ik heb een vergelijkbare fiets, en daar hik ik nu ook tegen wat zaken aan. Ik ga niet die hele fiets upgraden met een nieuwe groep, maar met reserve spullen die ik heb liggen wil ik hem zo lang mogelijk rollend houden en vooral blijven gebruiken.

Slijtdelen (banden, tandwielen, ketting, kabels, blokjes) is natuurlijk een ander verhaal, daar krijg je bij iedere fiets mee te maken.

Ik vind het leuk om te sleutelen en bij een oude fiets begin ik daar toch wat makkelijker aan dan bij mijn glimmend nieuwe koersfiets, waar ik bovendien veel makkelijker wat stuk draai.

Ik heb net twee oude Deore (7s) voorzien van nieuwe kogels en vet, volgende klus is zelf daar twee wielen omheen te vlechten.

Toch verheug ik me nu alweer op een nieuwe fiets;) Tegelijkertijd denk ik dat ik mijn huidige niet zomaar weg zal doen...

Sjors
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb zojuist voor € 15 een sunrace 8v freewheel besteld en ook een 7-8 sp ketting, die moeten toch vervangen.
Voor € 75 vond ik het oudere model veloce 10v shifters+ kabels (wel nieuw). Dus ik kan voor € 100,- mijn fiets upgraden. Ik vind het zelf een koopje. Met deze shifters kan ik altijd nog naar een nieuwer wiel met 10v cassette.

Overigens, de enige zaken die ooit vervangen zijn aan deze fiets zijn 'n paar keer een freewheel en ketting geweest en natuurlijk banden. 1 x is de achteras gebroken, daar zit nu een campagnolo tandem-as in.
Die 1600,-guldens in 1990 is een hele goede investering geweest...
Lekker fietsen weer, en hou dit oudje in ere.
Wim
Operatie Shimergo Geslaagd!
Grappig dat de hele fiets beter aan voelt door de veel stijvere stuurpen en 't ergonomischere bredere racestuur. (44cm ritchey logic pro)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding