Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Planet X Kaffenback - Forum Wereldfietser

Planet X Kaffenback

Door een vriend van mij, die mijn wens kent om een racefiets op te bouwen waarmee je ook op pad kan, werd ik geattendeerd op de Planet X Kaffenback.
Afbeelding
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRPXK/plane ... back-frame

Het lijkt mij een aardig frame.
- racy met genoeg ruimte voor bredere banden (tot 32 mm)
- oogjes voor een achterdragertje
- staal
- redelijk klassiek ogend

Ik zou het dan op bouwen met
- Shimano 105 hendels (model 5700, lekker leeg stuur)
- Tripple cranckstel, maar liever een supercompact denk ik,
- mini v-brakes,
- stevige wielen met 28 mm banden

In eerste instantie zal de fiets vooral ingezet worden als 'racefiets' voor weekendtochtjes. Op termijn als lichte reisfiets...

Het is een gok, ik kan geen proefrit maken. Wat zouden eventuele nadelen kunnen zijn van dit model?

(de naam Kaffenback is geïnspireerd op het fenomeen Caferacer....)

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Door een vriend van mij, die mijn wens kent om een racefiets op te bouwen waarmee je ook op pad kan, werd ik geattendeerd op de Planet X Kaffenback.
Afbeelding
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRPXK/plane ... back-frame

Het lijkt mij een aardig frame.
- racy met genoeg ruimte voor bredere banden (tot 32 mm)
- oogjes voor een achterdragertje
- staal
- redelijk klassiek ogend

Ik zou het dan op bouwen met
- Shimano 105 hendels (model 5700, lekker leeg stuur)
- Tripple cranckstel, maar liever een supercompact denk ik,
- mini v-brakes,
- stevige wielen met 28 mm banden

In eerste instantie zal de fiets vooral ingezet worden als 'racefiets' voor weekendtochtjes. Op termijn als lichte reisfiets...

Het is een gok, ik kan geen proefrit maken. Wat zouden eventuele nadelen kunnen zijn van dit model?

(de naam Kaffenback is geïnspireerd op het fenomeen Caferacer....)

Groeten
Eric
Ik heb hier een ouwe blauwe (het cursus sleutel gebakje) die ik nooit echt heb durven verkopen *) omdat er voor en achter idioot weinig ruimte in het frame zit.
Latere voorvorken waren wat langer geloof ik, maar of ze achter ook de boel aangepast hebben? Het blijven engelsen ;)
Hoi Marten,

Zo zie je maar weer, ik had dat inderdaad echt over het hoofd gezien. Ik heb ze gelijk een mailtje gestuurd of ze voor mij de chainstay lenght willen doorgeven.

Een vriend van mij heeft inderdaad ook een blauwe staan. Ik heb kan daar ook eens gaan meten / mijn randonneur er naast zetten.

In ieder geval bedankt voor je opmerking!

Groeten
Eric
Stel ik begin aan zo'n project, dan wil ik de afmontage dusdanig maken dat ik er ook met bagage de bergen mee in kan. Kom ik dan met onderstaande combi weg? (technisch gezien, fysiek heb ik aan 34-26 genoeg, of ik monteer stiekem toch 44-32-22..)

- Shimano 105 - 5700 shifters - remgrepen (trippel), mooi leeg stuur
- SLX Cranckstel trippel 48-36-26
- Shimano cassette CS-HG81-10 11 - 34 tands (i.c.m. bovenstaand cranckstel en een frequentie van 80 een snelheidsbereik van 7,5 km/u t/m 45 km/u)*
- bijv: Shimano SLX achterderailleur
- Shimano 105 voorderailleur
- Remmen V-brakes incl. STI converter

Groeten,
Eric

*http://www.gear-calculator.com/#KB=26,3 ... =2130&SL=2
- Shimano 105 - 5700 shifters - remgrepen (trippel), mooi leeg stuur
- SLX Cranckstel trippel 48-36-26
- Shimano cassette CS-HG81-10 11 - 34 tands (i.c.m. bovenstaand cranckstel en een frequentie van 80 een snelheidsbereik van 7,5 km/u t/m 45 km/u)*
- bijv: Shimano SLX achterderailleur
- Shimano 105 voorderailleur
- Remmen V-brakes incl. STI converter
Als je toch losse onderdelen gaat kopen, zou ik voor een 74/110mm crank (Sugino XD?) op vierkante as kiezen.

Bij een triple met kleiner-dan-standaard racebladen kan een mtb-voorderailleur soms wijzer zijn.

STI-adapters zou ik niet voor gaan: kabels maken nodeloze krappe bochten en de adapters zijn gevoelig voor vuil. Alternatief is niet te smalle canti's of een frame dat geschikt is voor 57mm remmen. Een Surly Pacer/Salsa Casseroll is misschien ook wat voor jou?

Sjors
De belangrijkste vraag lijkt me hoe breed de banden kunnen zijn, met spatbord. Je zou denken redelijk breed, gezien de cantinokken, maar je weet inderdaad maar nooit.
Wim
Wim schreef:De belangrijkste vraag lijkt me hoe breed de banden kunnen zijn, met spatbord. Je zou denken redelijk breed, gezien de cantinokken, maar je weet inderdaad maar nooit.
Wim
Die van mij is een jeweetinderdaadmaarnooit uitvoering. Op de voorvork kun je in plaats van canti's ook 47mm remmen monteren ;) Achter zat een 32mm marathon klem tegen de zitbuis
m-gineering schreef:Achter zat een 32mm marathon klem tegen de zitbuis
Inderdaad, een fotootje en wat meetwerk verder, een Kaffenback wordt het niet. Achtervork komt op zo'n 41-42 cm. Dat ga ik niet redden met mijn maatje 43-44....
Sjors schreef: Als je toch losse onderdelen gaat kopen, zou ik voor een 74/110mm crank (Sugino XD?) op vierkante as kiezen.
Vanwege de lagering? Of een andere reden..
Sjors schreef: Bij een triple met kleiner-dan-standaard racebladen kan een mtb-voorderailleur soms wijzer zijn.
Ik dacht dat een race-sti niet combineerde met een MTB-voorderailleur....
Sjors schreef: STI-adapters zou ik niet voor gaan: kabels maken nodeloze krappe bochten en de adapters zijn gevoelig voor vuil. Alternatief is niet te smalle canti's of een frame dat geschikt is voor 57mm remmen. Een Surly Pacer/Salsa Casseroll is misschien ook wat voor jou?

Sjors
Bedankt voor je reactie, ik twijfel inderdaad over die remmen. Die Surley en Salsa ga ik eens bekijken. Die Surley heb ik op Bikemotion bekeken en die zag er inderdaad leuk uit.
Vanwege de lagering? Of een andere reden..
Dat is inderdaad de belangrijkste reden, die zou een stuk langer mee moeten gaan. Verder is de verbinding op een vierkante as gewoon een heel goede constructie, zeker in vergelijk met aluminium cranks die om een as worden geklemd worden met twee inbusboutjes.
(weet niet precies hoe die crank die jij voorstelde met de as wordt verbonden)
Ik vind de meeste cranks op vierkante as ook veel fraaier, zeker in combinatie met een stalen frame. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk!
Ik dacht dat een race-sti niet combineerde met een MTB-voorderailleur....
Juist ja, dat is ook nog zo'n thema, dat hoeft idd niet per se goed te gaan. Voor een fiets als waar jij naar op zoek bent lijkt mij een 'shimergo' set up ideaal: 10s Campa shifters gecombineerd met een Shimano 8s cassette. Maar moderne STI shifters schakelen wel erg lekker, en nu Shimano ook de kabels onder het lint laat lopen, ziet het er ook nog een stuk strakker uit.
Bedankt voor je reactie, ik twijfel inderdaad over die remmen. Die Surley en Salsa ga ik eens bekijken. Die Surley heb ik op Bikemotion bekeken en die zag er inderdaad leuk uit.
De Bob Jackson en Thorn audax frames zijn dan wellicht ook het overwegen waard.

Sjors
Bedankt voor je reacties. Die tip van de cranks ga ik zeker meenemen, in een stalen frame lijken die buitenboordlagers inderdaad niet.. Maar het zal het nu wel weer even duren. Ik heb een goede fiets, maar met die Kaffenback had ik zoiets van, ik koop dat frame, heb het voor € 200 thuis en ga dan op mijn gemakje (ebay in de gaten houden) het spul opbouwen.

Ik heb niks met / van campa. En die nieuwe 105 shifters vind ik erg mooi. Rijd hier ook iemand rond met race sti shifters en een race-voorderrailleur op een MTB cranckstel?

En er zijn eigenlijk best wel veel mooie stalen frames. Ik heb alleen al 3 fietsen en als ik tegen een mooie aanbieding aanloop dan kan ik het wel voor mezelf verantwoorden, en tot die tijd blijf ik lekker op mijn rando en racertje rondpeddelen..

Gr
Eric
Bob Jackson

Afbeelding

Balhoofdstel: Chris King No-threadset 1"
Stuur en Zadelpen: Oval Concepts (stuurbreedte 44cm c-c)
Stuurlint: Fizik Microtex
Zadel: Brooks Swift black
Stuurpen: Chris Kelly Stem (staal) 110mm 1" ahead
Crankstel: FSA Gossamer CT 50-34t 175mm met SKF bracketas
Remmen: Cane Creek Cantilever
Wielset: DT Onyx zwart/DT Champion zilver/Exal zwart
Banden: Schwalbe Kojak 700x35c
STI: Shimano Ultegra 6600 Ice Grey 10-speed
Derailleurs: Shimano Ultegra 6600 Ice Grey
Cassette + ketting: Shimano Ultegra 10-speed 12-25t
Mooie fiets! Stel je zou een achterdragertje monteren, zitten je remmen dan niet in de weg?
De remkabel zit niet in de weg. Anders heeft Tubus daar speciale klemmen voor als je de oogjes niet hebt.

http://www.vlerickfietsen.be/bagagetransport/tubus.html