Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar te overnachten op het Chinese platteland? - Forum Wereldfietser

Waar te overnachten op het Chinese platteland?

Hoe meer we ons in China verdiepen, hoe leuker het wordt. Maar..., hoe zit het met overnachtingsmogelijkheden op het Chinese platteland? Uit Vietnam en Cambodja weten we dat er eigenlijk altijd wel een (zij het soms nogal scharrig) onderkomen is te vinden is. De tent hebben we daar niet gemist. Lukt dat ook in China (route Guilin - Xi'an)?

groet, Gerben Mensink
Wij zijn vanuit Xi'an richting het Westen gefietst en de 'dorpen' op de kaart zijn soms uit de kluiten geschoten steden en daar hebben we altijd wel een hotel kunnen vinden.

We vonden het tot voor Xiahe toch nog te druk om onze tent neer te zetten.

Je moet soms wel even zoeken, niet elk hotel mag toeristen binnen laten, maar als je eenmaal in het centrum van zo'n stad(je) bent, is er altijd genoeg te vinden.

De prijs lag zo rond de 15 euro en dan had je echt een goed hotel, eigenlijk gewoon heel erg luxe vonden we.

We hadden je graag meer over het land verteld, maar dat is helaas in rook op gegaan, dus ook wij gaan nog een keertje terug!
Wij zijn in oktober-november in een week of drie van Zhaoqing naar Guilin gefietst, en onze ervaring was dat er in elk iets groter dorp wel een hotel is. We hebben nooit problemen gehad om ergens te slapen en zijn als buitenlanders nergens geweigerd. Wat als dorp op de kaart staat, is zoals Ellen al stelt vaak een uit de kluiten gewassen provinciestad.
De kwaliteit van de hotels was verrassend goed, altijd een eigen badkamer, een goed matras, tv, gratis wifi (!) en schoon, en dat voor gemiddeld € 10 tot hoogstens € 15!
Wel is het soms lastig een hotel te lokaliseren omdat de karakters op het gebouw nogal eens verschillen; verder is het niet altijd meteen duidelijk is of je een bordeel binnengaat dat ook als hotel fungeert of een hotel dat ook als bordeel fungeert (vrijwel alle hotels verhuren ook kamers per uur, zeker op het platteland). Het eerste heb je liever niet want dat is erg onrustig.
We hadden twee kaartjes bij ons met in het Chinees de tekst: "Heeft u een tweepersoonskamer met bad? en "Wat kost de kamer?" Dat werkte fantastisch bij de giechelmeisjes van de receptie, meestal spreken ze echt geen woord Engels, en als je een tekst in een taalgidsje laat zien gaan ze daarin bladeren en ben je zo een kwartier verder.
Binnenkort staat het verslag op de website met daarbij de route.
Oké, dat zal dus wel gaan lukken. Handige tip van die kaartjes Peter! Ik zal sowieso jou site even in de gaten houden. Ben benieuwd naar jou reisverslag.

groet, Gerben
Beste Gerben,

Alle dorpjes of kleine steden hebben wel een hotel of iets dat er voor doorgaat over het algemeen schoon inclusief badkamer maar nooit ontbijt. Prijs (peil begin 2010) tussen 4 en 6 euro. Het is niet ongebruikelijk af te dingen op de prijs eenmaal afgesproken houden zij zich daaraan. Vinden van een hotel als je een stad binnenfiets is soms moeilijk door de verschillende aanduidingen die gebruikt worden, vragen bij taxi en buschauffeurs levert het snelste resultaat. Veel plezier.

Paul Snoeij
In september en oktober 2010 fietste ik van Chengdu via Lijiang naar Kunming, wat mij op viel in de bergachtige gebieden, waar veel vrachtwagens reden:
"Veel vrachtwagenschauffeurs maken gebruik van guesthouses in bergachtige gebieden. Deze overnachtingsaccommodaties liggen in de buurt van bergpassen en je herkent ze als er een vrachtwagen voor de deur staat. De prijzen voor een eenvoudige kamer varieren tussen de 20 en 50 yuan." Dit stukje tekst heb ik ook op de FietsVakantieWiki gezet.

Over een afstand van 50 km kom je vaak al grote steden tegen, zeker als je niet in het westen van China fietst. Gewoon rondvragen bij Chinezen, gebruik translate.google op je mobiele telefoon en je komt een heel eind. Op het platteland en in afgelegen gebieden zal je altijd wel een slaapplaats tegen betaling (20 t/m 50 yuan) vinden. In het oosten van China is het leven al een stukje duurder, het welvarende deel van China.

the-lonely-push-biker
:?: Wat is een push-bike? :?:
HansvanderVeeke schreef::?: Wat is een push-bike? :?:
Gewoon een fiets, volgens mij. Dat 'push' voorvoegsel staat waarschijnlijk voor de druk die je zelf op pedalen uit moet oefenen om vooruit te komen. De toevoeging dient ter onderscheiding van de andere bikes zoals de motorbike. Maar ik kan me vergissen.
Gedurende mijn fietsreis in Nieuw Zeeland noemden de Nieuwzeelanders mijn fiets pushbike om onderscheid te maken tussen een fiets en motor. Met handgebaren maakten ze een "push"-beweging (trappende fietser), zodat ze begrepen dat ik door hun land fietste. De engelse term bicycle gebruikten ze overigens heel weinig in Nieuw Zeeland.

Soms overkomt het je als fietsreiziger dat je volbepakte fiets naar boven kunt duwen (E: to push). Ik gebruik het woord push in mijn fietsersnaam "The-lonely-push-biker" als een woordspeling op het duwen van de fiets en de nieuwzeelandse naam voor fiets pushbike. Biker verwijst naar "rider of a bicycle" of "rider of a motorcycle", om duidelijk onderscheid te maken tussen fietser en motorrijder, heb ik het woordje push voor biker gezet.

In afgelegen gebieden van China moest ik mijn fiets naar boven duwen. De wegen in de bergachtige gebieden waren slecht en ik had last van hoogteziekte op 2800 meter hoogte.

the-lonely-push-biker
Er is vrijwel altijd accomodatie te vinden in stadjes vanaf het type zhen (karakter 镇 op chinese kaarten). Ik zou er niet op vertrouwen om in kleinere stadjes iets te vinden, soms is er wel iets, maar dat is slechts sporadisch en meestal van mindere kwaliteit. Al is dat voor sommigen net een argument om daar te gaan overnachten.

De administratieve indeling van de chinese steden:
乡 (xiang): dorp. In dunner bevolkte gebieden soms ook hoofdplaats van meerdere xiang, maar dan nog stelt dit niet veel voor.
镇 (zhen): stad. Hoofdplaats van meerdere xiang.
县 (xian): middelgrote stad, hoofdplaats van meerdere zhen
市 (shi): hoofdplaats van een deel van een provincie en meerdere xian.

De administratieve status van een dorp of stad staat meestal goed aangegeven op de Chinese kaarten (andere kleurtjes en grootte van bolletjes).

镇 zhen vind je meestal om de 20-40km. Dus geen probleem voor accomodatie.

In nieuwere hotels (ook in kleine stadjes en ook goedkopere hotels) is er meestal zo een UTP contactdoos op de kamer voor internet. Vaak hebben hotels ook een computer ter beschikking op de kamer (maar moet je naar vragen).

En altijd onderhandelen over de prijs. De geafficieerde prijs is meestal de hoogste prijs waarvoor het hotel ooit een kamer heeft verkocht (dwz in de golden weeks, na spring festival, 1 mei en 1 oktober, wanneer alle chinezen vakantie hebben en op reis gaan). De normale prijs is daar meestal een fractie van.
Handige indeling. Helaas worden de Chinese karakters op mijn beeldscherm als emotieloze vierkantjes weergegeven.
Dan moet je waarschijnlijk iets installeren op je windows. Zoek eens "chinese language support windows".
Handige link wat betreft de namen van een plaats in Pinyin (China) en Wade-GILES (Taiwan) schrift:

http://www.applet-magic.com/chinaland.htm

The-lonely-push-biker
wij hebben 3 maanden door china gefietst.
beijing- xian
guilin-kunming-hanoi(vietnam)
altijd konden wij ergens overnachten, van goedkoop en smerig tot luxe van 2,- tot 15,- euro (2006)
bij mensen thuis gaat volgens mij nooit omdat dit niet is toegestaan.
Je zult maar de armoede zien op het platteland.

onze weblog op http://www.frankfrumau.nl/fietsen/mongo ... etnam.html

Wij vonden het een geweldige ervaring fietsen op het platteland van china.
veel plezier!