Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervoer van fiets in bus op IJsland - Forum Wereldfietser

Vervoer van fiets in bus op IJsland

Hallo,

We waren ons aan het oriënteren op een route door IJsland. We gaan daar in juli naar toe. Waarschijnlijk komen we tijd te kort om de ronde te fietsen die we in gedachten hebben. Daarom zou een stuk smokkelen met de bus (over de soms saaie ringweg 1) handig zijn.

Wie heeft ervaring met vervoer van fietser en fiets over langere stukken van de ringweg? Wat kost zoiets nou, is er altijd plek?

Willem

P.S.
Ik wilde eigenlijk naar Tadzjikistan gaan, maar het wordt in Noord-Afghanistan en de grensstrook met Tadzjikistan steeds onveiliger :? . Vandaar dat we na 2007 voor de tweede keer naar het extreem veilige IJsland gaan.
Dag Willem,

Wij waren afgelopen zomer op IJsland en hebben een stuk met de bus gedaan. Niet op de ring overigens. Bij ons was het gewoon een kwestie van op tijd bij de bus zijn en melden dat we de fiets mee wilden nemen. Was geen probleem.

groet, Gerben Mensink
Hi Willem,

Geen enkel probleem, vriendelijke en behulpzame chauffeurs. In de grote plaatsen opstappen bij een busstation of halte. Vaak kun je vantevoren een kaartje voor de fiets kopen. Buiten de plaatsen: op tijd je hand opsteken, en de bus stopt overal.
Soms moet je je stuur draaien of je zadel verwijderen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Gee
Willem,

Je kan je fiets prima meenemen. Ik was in 2005 in Landmannalaugar gestrand. Na een helle tocht en veel slepen aangekomen had ik de moed niet meer om terug te fietsen.

Daarna kwam ik vast te zitten in Hverigerdi. Door teveel tegenwind kon ik niet meer Reykjavik terug komen, dat was op de drukke weg veel te gevaarlijk door sterke windstoten. Daar hoefde ik voor mijn fiets niet te betalen.

Ik vond de hele rondweg eigenlijk erg de moeite waard. Misschien alleen een stukje in het noorden was iets minder.

Voor een verslag zie:
http://luddo.freehostia.com/ijsland/ijsland.htm
Bedankt voor de reacties.

Fijn dat ze zo flexibel zijn met bussen. Hopelijk is er voldoende plek voor de fiets, want in juli is het 't drukst. Maar dat zal wel loslopen.

Ringweg kan idd mooi zijn, maar in het zuidwesten en noordoosten wel wat saai. Wij willen zoveel mogelijk binnenland pakken.

Ik heb inmiddels ook door dat de kroon nog maar de helft waard is van de kroon die we in 2007 op IJsland gebruikten. Bustickets zijn niet meer duur.

Het gaat helemaal goed komen.
De chauffeurs zijn inderdaad vriendelijk en behulpzaam. Desondanks is onze ervaring dat de fietsen meer te lijden hebben van zo'n busrit dan van het fietsen over al die onverharde wasbordwegen, zand, stof en regen bijelkaar. Soms gaan ze achterop, op een soort fietsenrek, waar met enige mazzel en stuk tuinslang omheen zit ter bescherming van je lak. Soms gaan ze gewoon bovenop elkaar onder in het ruim. Dus overweeg of je wat mee kunt nemen om je fiets te beschermen tijdens de busrit.

groet, Gerben