Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen en treinen in Azie - Forum Wereldfietser

fietsen en treinen in Azie

Wij, twee ouders en een zoon van 4, hebben het idee om naar Singapore te vliegen en dan van daar met fiets en trein terug te gaan naar Nederland (via Vietnam, China en transsiberieexpress). We hebben in Europa al in veel uithoeken gefietst en getreind en hebben dus wat dat betreft genoeg ervaring. Azie is nieuw voor ons, daarom leek ons een combi van trein (en bus) en fietsen een goed plan, da kunnen we ons beperken tot een paar mooie routes. We twijfelen over de combinatie fiets en trein. Hieronder volgen onze afwegingen.

Optie 1 is een aantal weken te fietsen in Maleisie en Thailand, dan per fiets en trein door tot Hongkong en dan de fietsen ergens terug sturen en verder te gaan als backpackers.

Optie 2 is om een opvouwbare fietsen te kopen (bijvoorbeeld bikefriday) en dan de fietsen het hele traject mee te nemen. Nadeel is dat we al goede fietsen hebben en dat je in de trein loopt te zeulen met bagage en fietsen en een aanhangfiets (die niet opvouwbaar is).

Optie 3 is de fietsen thuis te laten en ter plekke fietsen te huren. Maar ja, dat lukt waarschijnlijk wel voor ons, maar niet voor onze zoon.

Iemand ideeen voor onze reis? Of is het uberhaupt te ambitieus? En welke gebieden raden jullie ons aan om onderweg aan te doen?

groet,
Claar
Fietsen huren zou ik altijd afraden. Het kost vaak veel, de fietsen zijn nooit wat je verwacht en in de praktijk moet je altijd een rondje maken om de fietsen weer in te kunnen leveren bij de verhuurder.
Ik heb alleen ervaring met fietsvervoer in Thailand en dat is tamelijk probleemloos.
Fietsen als pakket terugsturen is relatief duur. Daar is meer over geschreven op dit forum.
Een vouwfiets met een aanhangfiets en dan ook nog bagage. Ik zie dat nog niet helemaal voor mij...
Ik zou de voorkeur hebben voor één van deze twee mogelijkheden:
-eigen fietsen de hele reis meenemen
-kopen en verkopen of misschien meenemen en verkopen.
Voor deze opties zou je ook nog kunnen proberen of andere wereldfietsers geïnteresseerd zijn in je fiets en dan een afspraak maken voor de overdracht ergens onderweg.
Ik ben het eigelijk wel eens met Jan z,n antwoord.
Je kan altijd beter te samen met je fietsen terug reizen, goedkoper, geen gedoe met mogelijke inklaring in NL.
Je kan mischien je fietsen tijdelijk opslaan op, of nabij het vliegveld, waarvan je weer naar huis vertrekt .
Wel een leuke reis trouwens

succes Dirk
Wat mij tot nu toe weerhoudt van de al jaren op mijn verlanglijstje staande reis met de Transsiberië-expres is het feit dat je je fiets niet mee mag nemen (en alle onderbrekingen vantevoren moet opgeven).

Gerd
Wat is het probleem met terugsturen? In Europa hebben we meerdere keren onze fietsen teruggestuurd. Een keer met de gewone post en een keer met DHL. Is dat in Azie lastiger?

groet,
Claar
Leuk plan,
Heb geen antwoord op jullie fietsopstuurvragen, geen idee of dat gemakkelijk gaat ergens in China.
Wij hebben zelf ook aziefietsplannen met onze dan 4 jarige zoon. Wij willen vanaf juli 5 maanden gaan fietsen. Plan is nu heen vliegen op Kuala Lumpur en terug van Bangkok. Lekker rustig aan doen en als we ergens lekker zitten ook wat langer blijven. Als we Maleisie en Thailand eerder zat zijn, willen we wellicht nog naar Cambodja en Vietnam.
China met een jong kind fietsen zou ik zelf nog niet doen, ik heb het idee dat je in bovengenoemde landen wat eerder bij engels sprekende, goede medische zorg zit dan in China en ik vond China ook wat lastiger qua communicatie. Het is al weer een poosje geleden dat we in China zijn geweest, dus ik weet niet hoe reeel dit nu is. Transsiberie lijkt me geweldig met een kind van 4.

Hoe lang hebben jullie de tijd en wanneer willen jullie gaan? Ben wel benieuwd naar jullie overige plannen!

groetjes

Els
Eerlijk ?
Mij lijkt het alsof je 2 reizen in 1 wilt stoppen.
Terwijl dat niet écht een belemmering hoeft te zijn, en terwijl een combinatie van fiets & openbaar vervoer op weinig plaatsen zo eenvoudig is als in z/o-azië, creëert het toch een hele rompslomp om op die manier 'overland' huiswaarts te keren. Zeker wanneer het merendeel van de totale afstand met openbaar vervoer zal afgelegd worden.

Zelf zou ik dus kiezen voor of een reis als backpacker, of een fietsreis (waarbij ik natuurlijk gelijk voor een fietsreis in Azië zou keizen, en als tijd/'goesting' en/of centen op zijn terug huiswaarts vliegen van waar je dan ook belandt bent).

Zijn kids van 4 ook niet gelukkiger op hun fietsje als op een Cambodiaanse of Chinese bus ?
Ik ben het met Koenie eens. Met een kind van vier kun je maar korte afstanden er fiets afleggen, lijkt me, dus je zult vanaf Singapore een paar duizend kilometer met het openbaar vervoer moeten doen. Dat blijft gewoon een enorme rompslomp met de fietsen en al die tassen.
Dan krijg je ook telkens weer de vraag welk stuk je wilt gaan fietsen en welk stuk niet, en dat zou sneller tot spanningen kunnen leiden omdat een duidelijk doel ontbreekt.
Verder is mijn ervaring dat je juist in gebieden die op het eerste gezicht niet zo interessant zijn, de leukste ervaringen kunt hebben omdat daar nauwelijks toeristen komen.
Terugsturen van de fietsen vanuit Azië is kostbaar, met DHL kost dat algauw een paar honderd euro per fiets en dan moet je misschien ook nog allerlei douaneformaliteiten regelen, ook al is het je eigen fiets (invoer van buiten de EU).
Ik heb die treinreis afgelopen zomer in omgekeerde volgorde gemaakt (Nederland-Singapore). Maar dan zonder fiets (met fiets zou ik dat graag ergens in de komende jaren nog eens doen).
Ik denk dat het meenemen van een fiets van Singapore tot Peking wel kan, we hebben althans mensen met fietsen in die treinen gezien.
Bij de Transsiberie / Transmantsjoerije weet ik niet of het mogelijk is (wellicht eens informeren bij de treinreiswinkel in leiden).
Erg mooi om te fietsen is het stuk door Vietnam, ook het traject KL-Bangkok lijkt me geschikt. Daar is ook genoeg accomodatie beschikbaar voor als de dagafstanden wat kleiner zijn.
Voor een indruk van die treinreis staan er een hoop foto's, hier te vinden op mijn site.