Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maat binnenbanden vraag - Forum Wereldfietser

Maat binnenbanden vraag

Hoi,

Stomme vraag :roll:

Ik heb een buitenband maat 40-622 / 700-40C. Nu had ik van de week een lekke band. En om niet moeilijk te doen heb ik een nieuwe binnen band eromheen gelegd.
Maat binnenband : 28 X 1 5/8 X 1 3/8.

Aangezien ik de dag erna merkte dat ik niet helemaal netjes reed heb ik gekeken of de buitenband niet ergens wijkt. Maar dat is niet zo. Vervolgens heb ik gekeken of de binnenband verkeerd zit. Ook dat is niet zo. Als ik de band goed hard op pomp blijf ik last houden van "hobbelen". Ik ben dus even na gaan kijken of de maat wel goed is van de binnenband. Nu moet deze zijn 28 x 1 5/8 x 1 1/2

Kan het verschil het hobbelen veroorzaken? Of moet ik aan iets anders denken?

Als ik de band niet heel hard op pomp heb ik nergens last van. Maar als ik hem goed op druk breng gaat hij dus hobbelen??

Alvast bedankt
Dat vind ik niet zo'n stomme vraag.
De maataanduidingen van banden, die zijn stomweg ingewikkeld.
Heeft iemand een link naar een uitleg?
Ik denk dat je binnenband de juiste is voor de buitenband; in theorie is je buitenband een paar mm te dik, maar dat is peanuts. De meeste binnenbanden worden verkocht voor meerdere maten buitenbanden, dus bv één dikte binnenband voor buitenbanden van 37 tot 47 mm doorsnede. In zo'n 47 zit die band dus behoorlijk strak.
Wat betreft hobbelen zit er toch ergens een bobbel: een vouw in de binneband, in je buitenband zelf, doordat hij er niet heel rond op ligt of in de velg. Kijk de band goed na. Het kan ook zijn dat je de buitenband voor het eerst sinds langere tijd hard opppompt en daarmee over fraai glad asfalt rijdt (deze week plaatselijk weer voor het eerst beschikbaar na de ijstijd). Je eigen gevoeligheid wordt dan flink groot en heel veel fietsen blijken bij nader indien toch wat te hobbelen.
Leon
Leon schreef:Dat vind ik niet zo'n stomme vraag.
De maataanduidingen van banden, die zijn stomweg ingewikkeld.
Heeft iemand een link naar een uitleg?
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Als de band niet netjes rondloopt:

ligt de hieldraad niet op de binnenband, bv bij het ventiel? Band leeg laten lopen samenknjpen en controleren of de binnenband niet klem zit. Ventiel een keer naar binnen duwen

Hobbelt de band nog steeds? Laat de band bijna leeglopen en wring aan de band om de reflectiestrip overal gelijkmatig rond de velg te krijgen. Als dit niet opschiet, water met afwasmiddel tussen velg en band spuiten en de band hard oppompen. Duimen dat die nu wel op zijn plaats schiet.

Afbeelding

Buitenbanden van €3.75 zullen nooit rond worden, en Schwalbe Marathons kunnen ook knap lastig zijn
Het is een michelin buitenband. Heb hem al een paar keer leeg laten lopen en zitten kneden. Het ventiel naar binnen gedrukt om te zorgen dat de band daar ook goed gaat zitten. Maar dat hielp ook niet... Ga het nogmaals proberen met een beetje sop ertussen. Als dat ook niet werkt dan weet ik het echt niet meer. Ik heb nog Marathon plus banden liggen die ik er dan misschien maar omheen gooi. Heb ik ook gelijk minder kans om lek te rijden.

Het is in ieder geval dus niet zo dat het hobbelen door de maat van de binnenband komt. Maar echt omdat de buitenband ergens niet goed sluit?

bedankt voor het antwoord
Ik heb laatst ook flink met een sopje lopen frotten om een bonkende Marathon Supreme gladjes om de velg te krijgen, maar ik wist dat de binnenband de goede maat had. Staan er niet gewoon mm-maten op jouw binnenband, naast de 3/8-ellende?
Ik heb er nog een paar van deze liggen. Zal is even kijken of er iets op staat... Heb er nu niet naar gekeken. Ga het weekend het sop verhaal proberen.

Trouwens misschien gooi ik de oude binnenband er wel weer omheen. Deze is nu ook goed geplakt...
Wendy1 schreef:Ik heb er nog een paar van deze liggen. Zal is even kijken of er iets op staat... Heb er nu niet naar gekeken. Ga het weekend het sop verhaal proberen.

Trouwens misschien gooi ik de oude binnenband er wel weer omheen. Deze is nu ook goed geplakt...
Tenzij de nieuwe binnenband zo lang is dat die drie keer dubbel zit (lijkt me niet want de maat lijkt goed) zal dat geen effect hebben
Het is zo goed als weg....
Ik wilde in het weekend het sop verhaal gaan doen. Maar dat was uiteindelijk niet nodig.

Ik heb met een iets te zachte band rond gereden omdat ik dan minder last had van hobbelen. En nu als ik de band weer normaal oppompt voel ik het niet meer. Hij heeft zich dus zelf gesetteld.

Ik ben weer blij :lol: