Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruikerervaringen solio (zonnepaneel met batterij in één) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gebruikerervaringen solio (zonnepaneel met batterij in één)

ottovelo schreef:
Marco Meijerink schreef:Ook wij hebben gekeken naar verschillende zonne-energie-opladers maar zijn daar toch terug van gekomen. We fietsen veel door gebieden waar elektriciteit niet altijd aanwezig is maar al met al kom je een keer in de twee weken wel een stopkontakt tegen. De batterijen van tegenwoordig gaan relatief lang mee zodat zonnencellen volgens mij niet echt nodig zijn.
grt,
marco
zoveel jaar na datum hebben we de powermonkey op de markt. Eindelijk iets dat niet meteen stuk gaat zoals mijn solio deed!
Wat bedoel je precies met "niet meteen stuk" in verhouding met fragiele zonneladers? Er zijn nu veel links met mogelijkheden de revue gepasseerd, maar wie heeft nu duurzame goede ervaringen met zonneladers en welke voor- en nadelen heb je daarbij ondervonden?
Ik heb er inmiddels 2 zonneladers in pocketformaat en het duurt erg lang voordat ze volledig zijn opgeladen met de zoncapaciteit in de "donkere' periode van het jaar. Ik heb ze meer opgeladen via het net, om ze in conditie te houden dan via de primaire functie: zonne-energie.
DriesBa schreef: Ik heb er inmiddels 2 zonneladers in pocketformaat en het duurt erg lang voordat ze volledig zijn opgeladen met de zoncapaciteit in de "donkere' periode van het jaar. Ik heb ze meer opgeladen via het net, om ze in conditie te houden dan via de primaire functie: zonne-energie.
Dat verbaast me niet.
Voor zonnepanelen op schepen en zeeboeien (daarvan weet ik het toevallig) wordt gerekend met 1 Kw opbrengst per jaar per geinstalleerde Watt piek. Dat zal voor losse mobiele zonnepaneeltjes eerder minder dan meer zijn, ze staan niet altijd aan.
Het vermogen dat de outdoor zonnepaneeltjes claimen lijkt me nogal optimistisch.
Frank
DriesBa schreef: Wat bedoel je precies met "niet meteen stuk" in verhouding met fragiele zonneladers? Er zijn nu veel links met mogelijkheden de revue gepasseerd, maar wie heeft nu duurzame goede ervaringen met zonneladers en welke voor- en nadelen heb je daarbij ondervonden?
Ik heb er inmiddels 2 zonneladers in pocketformaat en het duurt erg lang voordat ze volledig zijn opgeladen met de zoncapaciteit in de "donkere' periode van het jaar. Ik heb ze meer opgeladen via het net, om ze in conditie te houden dan via de primaire functie: zonne-energie.
- Powermonkey heeft ook wat grotere panelen.
- betere batterij technologie
- mijn solio ging stuk na nog geen jaar. De bekabeling was versleten na het vaak openen en sluiten van het paneeltje
- Ik werk nu reeds een half jaar bij AS-adventure en verkoop deze Powermonkey's. Ik baseer me op de commentaren van klanten.
- ze kunnen tegen een stootje en een occasioneel drupje regen.
-...

Een mooi paneeltje dus als je een totaalpakket wilt zonder zelfbouw. Ik denk dat ik binnenkort trouwens wel eens enkele zelfbouw opties ga uitproberen om dit systeem: https://powertraveller.com/iwantsome/pr ... argorilla/ te combineren met de input van een naafdynamo. Twee systemen tezamen laten werken zou ideaal zijn.

Ik was dan trouwens ook al aan het denken van een controller in te bouwen die het gebruik van de dynamo enkel minimaliseert tot het minimum. Dit alles dan gecontroleerd met GPS en hellingshoek data van een gejailbrakedde iPod touch in een Magellan Toughcase. En een zelfgeschreven applicatie...

Maar goed, of dit alles wel lukt zal de toekomst moeten doen blijken...

groetjes

Otto
[quote="ottovelo"]Hey, ik zou het volgende toestelletje willen kopen
[img]http://g-
het lijkt mij in al zijn opzichten handig. Ik zou het vooral gebruiken voor ipod, fototoestel en gsm. Dat fototoestel, daar heb ik al een autolader voor en die zouden moeten compatibel zijn.

Heeft iemand al zo'n solio, en wat kan ik er wel/niet van verwachten. Aan bevestiging aan de fiets ben ik ook nog wat aan het denken, maar dat lijk mij zoiezo geen probleem, maar ik wil niet afkommen met iets als dit:

Hallo Ottovelo

Ik heb zo'n lader en ben erg tevreden over.

Ik heb hem op de fiets "gemonteerd" mbv een draadeind dat ik in de achtertas ( buitentas ) steek. De lader kan dan tussen wat rubberringen geklemd worden en steekt mooi omhoog.Dit werkt voor mij prima.

Wel kun je een ipod nano 4 laden maar een nano 5 moet met een trucje.
Verder kan ik mijn telefoon ermee laden.Voorderest hoef ik niks te laden.