Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Fietsers met een bijdrage voor een goed doel. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gezocht: Fietsers met een bijdrage voor een goed doel.

DriesBa schreef:OK, mijn tekst sloeg slechts op dergelijke zaken in het algemeen, maar wellicht leest het anders dan ik feitelijk heb bedoeld. Mijn excuses daarvoor; ik heb echter geenszins de bedoeling mensen te kwetsen.

Wel ben ik zeer gekant tegen sektes en figuren die zonder scrupules proberen geld te werven voor instellingen die niet zoveel te doen hebben met wereldfietsers, maar wie ben ik: lid van Amnesty International, Greenpeace, Fietsersbond en ik zal hier zeker niet gaan colporteren voor vorenstaande verenigingen c.q. stichtingen, ook al heeft de laatste wel raakvlakken. Ik poogde in mijn reacties voorname(n)lijk in een opeenvolgende reeks van berichten iets te accentueren. Het is niet te algemeen gesteld en daardoor bij iedereen goed overgekomen en dat is een tekortkoming van mij en daarvoor mijn verontschuldigingen.
Trouwens dat van oude mannetjes....misschien ook wel kwetsend.....maar ja dan actie-reactie en dat kan niet de bedoeling zijn. Mea culpa.
Nou Dries, dat zijn drie verontschuldigingen!
Iedereen probeert zo op zijn eigen(gereide) manier om de wereld een beetje te verbeteren. Zolang dat niet gebeurt vanuit een neerbuigend paternalisme of een gevoel van morele superioriteit, hebben de ontvangers daar misschien nog wat aan ook. Ik koester daarom bij al dit soort initiatieven een gezonde dosis scepsis, met een - vind ik zelf - goed gevoel voor echt reciproque handelen.

Happy travels,

Gee (een oud mannetje van bijna 59)
Maar om even op het daadwerkelijke onderwerp terug te komen, het lijkt er wel op dat deze twee fietsers gewoon geld aan het inzamelen zijn om hun eigen reis te bekostigen. Oh en dan vergeet ik nog de smeekbedes voor onderdak, voedsel en andere zaken. Daar tegenover staat dat ze trainingen (?) geven over duurzaamheid en persoonlijke groei... mooi, maar wat ik me daar bij moet voorstellen?? En staat dat in verhouding met de opbrengsten die ze denken te verkrijgen?
Wij zijn op onze reis al meerdere malen mensen tegengekomen (ik zal geen namen noemen) die op zo'n manier lange tijd aan het fietsen waren, maar over het algemeen zijn de resultaten van zo'n actie nihil en de kosten (voor de sponsors) hoog. Maar wel leuk om op die manier een ander zijn geld uit te geven... :roll:
Zag dat Fedde druk bezig is ook op LP Thorntree zieltjes te winnen, maar ook daar zijn de reacties niet al te best... http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2000011

Groeten vanauit Cairo op onze zelf-bekostigde wereldreis (op een enkele spontane donatie na) en een goede jaarwisseling allemaal!
Ali
Het lijkt me goed om nu even de reactie van Fedde af te wachten voordat er weer conclusies getrokken worden. Misschien heeft hij een goed verhaal. Misschien niet.

Het was in elk geval niet handig om te posten (als eerste posting) en vervolgens een week afwezig te zijn. Maar waarschijnlijk heeft hij de controversieliteit (bestaat dit woord...) van zijn post niet gerealiseerd,
HansvanderVeeke schreef:controversieliteit (bestaat dit woord...)
controversialiteit wel :wink:
@Marjan. Snap je heel goed. Dank voor de reactie hoor.
sonali schreef: Zag dat Fedde druk bezig is ook op LP Thorntree zieltjes te winnen, maar ook daar zijn de reacties niet al te best... http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2000011
/Grin

Blijkbaar heeft dat zeer pijnlijk operatie van mij een paar jaar geleden toch wat goeds gedaan, daardoor ben ik "groen" geworden :oops:

Er is nog hoop.

Trouwens wel jammer dat als iemand hen eerste bericht op het forum plaatst dat ze gelijk de grond ingeboord worden, zo krijg je nooiet nieuwe leden :roll: Maar ok, eigen schuld dat ze zo met de deur in huis vallen.... :roll:
Dag allemaal,

Tja...

Ik ben inderdaad wel een beetje geschrokken van de reacties maar toch leuk dat het zoveel teweeg heeft gebracht. Ik hoop dat jullie me het niet kwalijk nemen dat ik ze niet allemaal even aandachtig gelezen heb.

Ik heb enigzins spijt van de titel van het bericht wat inderdaad misschien verkeerde suggesties wekt.

Het raakt me dat het berricht comercieel is opgepakt vooral omdat het juist datgene is waar ik me zo aan geergerd heb in de afgelopen 4 jaar waarin ik ontwikkelingswerk deed. Misshien ben ook ik ook wel onbewust aangestoken. Dat leer ik er dan weer van en zal kijken hoe we het comerciele eruit kunnen halen. Het was absoluut niet mijn bedoeling om met dit bericht geld te werven! De website is meer voor famlie vrienden en kennissen. Waarschijnlijk betaal ik het overgrote deel van de trip gewoon zelf. Aangezien mijn werk in centraal azie op vrijwillige basis was (met weleenswaar een leuke vergoeding) wou ik toch proberen wat sponsoren te zoeken. Ik hoef er echt niet aan te verdienen.

Het sektarische, snap ik eerlijk gezegd niet zo goed.

Zelf ben ik erg enthusiast over het project omdat ik 3.5 jaar in Centraal Azie heb gewerkt om daar capaciteit op te bouwen voor ecologische sanitatie en zonnencollectoren. We zijn met een paar demonstratie modellen begonnen en nu worden ze in sommige gebieden met micro-creditten verstrekt. Dat ging met vallen en opstaan en is niet overal goed gegaan. Deze ervaringen wil graag delen met andere organisaties op de route en waar mogelijk direct aan dorpelingen. Chris heeft enkele regionale milieu informatie centrums opgezet in het centraal azie en caucacus door het coachen en faciliteren van groepen. We zijn opzoek naar mensen die het leuk lijkt zo'n stuk te fietsen en op de 1 of andere manier iets bij kunnen dragen bijvoorbeeld journalisten, leraren, enzo... Natuurlijk doen we het in eerste plaats voor ons zelf maar het zou toch mooi zijn als andere mensen daar ook wat aan hebben.

Dank jullie wel voor jullie reactie, vooral de paar constructieve opmerkingen. Ik ga het ook nog eens proberen in de ontwikkelings/milieu hoek maar inderdaad, dan met minder accent op de financiele kant.

Hartelijke groeten
Fedde
sorry, was inderdaad een beetje kinderachtige opmerking.
fedde schreef:Ik keek trouwens nog heel even naar een paar reacties maar ik hoop toch niet die frustraties komen van lange-afstand fietstochten :wink: Ik ga er maar vanuit van niet.
Fedde,

Met dit soort opmerkingen maak je niet echt vrienden.

Ik snap je bericht nog steeds niet goed. Je vraagt om sponsoring. Toch? Dat zie ik toch als een commerciele activiteit. En is de website nu voor vrienden en familie of heeft die een ander doel?

Ik denk dat er wel goede kanten aan je project zitten, maar voor mij komen ze er (nog steeds) niet goed uit. Leg me nu eens duidelijk uit waarom je dit bericht hier post, om welk project het gaat, wat dat project wil en wat je zelf wilt bereiken. En waarom je dat wilt.

Hulp is hier genoeg, maar men heeft natuurlijk ook een kritische blik. Als je die eenmaal doorstaan hebt, kun je er een hoop profijt van hebben.

Hans
fedde schreef:het coachen en faciliteren van groepen.
Het blijft me plagen dat ik niet weet wat "het coachen en faciliteren van groepen" is. Kun je dat eens uitleggen? Tot nog toe kan ik er alles onder stoppen, van de kleuterjuffrouw tot de banen van de plaatselijke dorpsbakker, Steve Jobs, Osama en Obama.
Leon
Dank jullie wel voor de reacties. Ik begrijp heel goed dat ik wel een beetje heel direct zo kwam binnen vallen. Enja om op een nieuw forum een berichtje te plaatsen en dan op vakantie te gaan is misschien niet zo handig. :)
In de oproep ben ik in eerste instantie opzoek naar mensen die een bijdrage kunnen en willen leveren aan dit fiets project. Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten en we stellen graag een zo goed mogelijk team samen om het stuk te fietsen en zo ook echt goede trainingen en workshops te geven in de landen over duurzaamheid. Een faciliator is iemand die een groep in beweging zet tot acties, of door mensen zelf tot inzicht te laten komen. Zij leiden het process in plaats van het geven van kennis. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid voor het milieu bij de mensen zelf neergelegd.
Wat betreft sponsoring zijn we wel opzoek naar organisaties die kunnen sponseren. De website justgiving is bedoeld voornamelijk vrienden en kenissen (er staan wat foto´s van de trainingen op vandaar dat ik hem erbij had gezet) maar met www.biketheearth.net proberen we ook wat grotere sponsors te zoeken. Een consultant in milieuprojecten kost algauw 500 euro per dag. Wij fietsen 1 week en doen verschillende workshops waar we ongeveer 120 Euro denken uit te geven. Maar we hoeven er echt niet aan te verdienen. Met extra geld zouden daar bijvoorbeeld een ecologische schooltoilet kunnen neerzetten aangezien scholen totaal geen budget hebben daar en de toiletten echt verschrikkelijk zijn voor de kinderen. Meisjes gaan er vaak niet door naar school.
Ja ik maak graag gebruik van jullie ervaring en kennis, al is de start misschien niet zo goed. Dus mocht je mensen kennen die geinteresseerd zijn om deel te nemen en bij te dragen dan hoor ik het graag. Iedereen kan wel iets waar de mensen daar iets aan hebben en dat kan inderdaad vanalles zijn. Ook ben ik benieuwd wat jullie ervaring zijn met het zoeken van sponsoren voor fietstochten. Heeft het bijvoorbeeld zin om fietsfabrieken te vragen om me te sponsoren met een fiets.
Fedde
en oh ja we zijn nu met 3 mensen, en proberen een groep samen te stellen van max 6 personen. Maar in de landen zullen waarschijnlijk ook een paar locale mensen die ik daar heb leren kennen, een stuk meefietsen. Het gaat ons echt niet om de snelheid. Alles in balance. Er is nu zo'n 80km per dag in gepland.
"It costs circa $35 per person per day in Australia, and any and all donations will help to cover the costs of team members on Bike the Earth. Food/water will cost maybe $25 per day in south east Asia. The cyclists forego income to make this journey happen."

We hoeven er niks aan te verdienen...... een gratis vakantie is genoeg.
fedde schreef:Ook ben ik benieuwd wat jullie ervaring zijn met het zoeken van sponsoren voor fietstochten. Heeft het bijvoorbeeld zin om fietsfabrieken te vragen om me te sponsoren met een fiets.[/b]
Fedde
enneh........een gratis fiets zou ook leuk zijn.
Groot gelijk Audrey !

En euh ....
fedde schreef:Een consultant in milieuprojecten kost algauw 500 euro per dag.
Ik wil wel consultant milieuprojecten worden.

Sorry hoor, Ik heb zelf jaren de wereld rondgefietst, en heb genoeg (vooral Amerikaanse) projectjes van dit kaliber gezien.

Ik blijf erbij dat als je de plaatselijke bevolking écht wil helpen, je best gewoon zelf daar wat verblijft, consumeert en niet tot de laatste eurocent afbiedt voor een mango of ananas nadat je eerst een vliegticket van 800 Euro gekocht hebt om er te geraken.
Een klein extraatje maakt in die landen echt een wereld van verschil, en helpt de bevolking direkt.

Of naar wat hier gehengelt wordt dit ook doet ???
koenie schreef:Ik blijf erbij dat als je de plaatselijke bevolking écht wil helpen, je best gewoon zelf daar wat verblijft, consumeert en niet tot de laatste eurocent afbiedt voor een mango of ananas nadat je eerst een vliegticket van 800 Euro gekocht hebt om er te geraken.
Een klein extraatje maakt in die landen echt een wereld van verschil, en helpt de bevolking direkt.
Ahzo, dat verklaart waarschijnlijk waarom ontwikkelingshulp zo uit de mode geraakt is en iedere serieuze derde wereld hulp organisatie alleen nog spreekt over onwikkelingssamenwerking...
Direkte effecten zijn vaak waardeloos, lange termijn is wat we moeten hebben. (Scholing!)
Lees:

Dead Aid, van Dambisa Moyo, Why aid is not working, and how there is another way for Africa

Heerlijk ongenuanceerd, maar ook een verfrissend (ander) Afrikaans geluid!

Gee
Toch wel veelzeggend dat niemand positief reageert!
Mag er een slotje op dit topic? Het Fedde-bashen mag ophouden. Het punt is gemaakt. Zonde dat dit steeds bovenaan de topiclijst staat zo. Laten we gaan fietsen!
willem.m schreef:Mag er een slotje op dit topic? Het Fedde-bashen mag ophouden. Het punt is gemaakt. Zonde dat dit steeds bovenaan de topiclijst staat zo. Laten we gaan fietsen!
Mee eens :wink:
Slotje op gezet.

Mocht je erop willen reageren, stuur dan een PB naar Fedde met je punt.