Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates Carbon Drive system in de sneeuw - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gates Carbon Drive system in de sneeuw

rvdh schreef:Even op inhaken....

Heb je het al met jouw dealer erover gehad ? Dat las ik niet, maar zou de meest logische eerste stap zijn...

Toen Santos begon met de riemaandrijving hadden ze een tandwiel met "mudports". Kleine sleuven in het achtertandwiel waardoor de modder en prut uit het tandwiel geperst werd.

Rohloff heeft dit idee niet toegestaan op de naven, maar er is wel doorgegaan achter de schermen aan de ontwikkeling van een tandwiel die wel het vuil kon afvoeren.

Inmiddels is er een nieuw tandwiel op de markt (zeer beperkt). Deze heeft wel de mogelijkheid om prut af te voeren. Daardoor zal het probleem niet of veel minder snel meer voorkomen. Dit tandwiel is van gehard staal en dus ook goed duurzaam.
Het kan gewoon in plaats van het huidige tandwiel geplaatst worden.



Op de foto's zijn de "afvoergootjes" goed zichtbaar.
foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Nee, ik werk niet voor Santos, Rohloff of Gates. :P

Bedankt voor de tip!
De afvoergootjes lijken mij een verbetering en inmiddels heb ik een toezegging op vervanging van het tandwiel.
mooi! Weer goed geregeld. :)

Laat ook even weten hoe deze bevalt.
Ik heb afgelopen week twee uur gefietst over fietspaden door de sneeuw. Bij mij is mijn riem geen enkele keer overgeslagen door ijs, maar ik heb dan ook niet door hele dikke sneeuw gefietst (warom zou ik?)
Ook vorig jaar in het Himalaya had ik geen problemen, maar wederom geen hoge sneeuw. Het probleem is trouwens wel bekend bij alle leveranciers.

Wat wel -heel soms- voorkomt is een gekreun van de riem. Dat heb je dan een uurtje en even later is het opeens weg en komt het pas na een paar weken weer onverklaarbaar terug. Ik kan de riem natuurlijk inspuiten met siliconen of zo, maar dat is nu juist niet mijn bedoeling.

Maar hoe het komt dat hij soms kreunt en een geluidje maakt is mij nog onduidelijk. Ik heb geprobeerd een relatie te leggen met de temperatuur en luchtvochtigheid, maar die relatie heb ik niet kunnen vinden.

En soms zie ik wel eens bij fietsen dat de riem op het achterkransje niet tegen de kant aan ligt; er zit dan een of twee millimeter tussen. Het ziet er erg niet netjes uit, maar het fietst wel gewoon.
Eric Schuijt schreef:Ik heb afgelopen week twee uur gefietst over fietspaden door de sneeuw. Bij mij is mijn riem geen enkele keer overgeslagen door ijs, maar ik heb dan ook niet door hele dikke sneeuw gefietst (warom zou ik?)
Je hoef niet door hele dikke sneeuw te rijden om sneeuw op je riem te krijgen. Rijd gewoon al de straat uit en het zit er al op. :D
Eric Schuijt schreef:Wat wel -heel soms- voorkomt is een gekreun van de riem. Dat heb je dan een uurtje en even later is het opeens weg en komt het pas na een paar weken weer onverklaarbaar terug. Ik kan de riem natuurlijk inspuiten met siliconen of zo, maar dat is nu juist niet mijn bedoeling.
Het klinkt als of je uit eigen ervaring spreekt. Mijn ervaring is namelijk anders, het geluid gaat niet weg en is zo hard, dat je na een uur fietsen helemaal gek zou worden. En dat lijkt me zeker niet de bedoeling.
Eric Schuijt schreef:Maar hoe het komt dat hij soms kreunt en een geluidje maakt is mij nog onduidelijk. Ik heb geprobeerd een relatie te leggen met de temperatuur en luchtvochtigheid, maar die relatie heb ik niet kunnen vinden.
Het omslag punt van het kreunen van de riem ligt iets beneden de 10 graden celcius. De vochtigheidsgraad doet er niet toe. Zomers heb je dus geen last. Als de riem nat is hoor je ook niks. Daarom giet ik altijd als de riem herrie maakt water uit mijn bidon over de riem heen, dan gaat het weer 2 km goed.

Maar goed, het komt denk ik ook zelden voor. Zo lang de riem geluidsvrij is rijdt het ook prima. Vooral het lage onderhoud met dit weer kan ik zeer waarderen. En mijn probleem(en) wordt binnenkort toch opgelost!
'k Heb mijn Santos met riem nu ruim 1,5 jaar en heb hem gelukkig nog nooit horen kreunen.... z'n berijder echter zo nu en dan wel.... misschien is dat bij de anderen ook wel het geval.

Met sneeuw heb ik gelukkig nog nooit problemen met de riem gehad....... wel met natte leem- en prutwegen in Spanje waarbij de modder( incl. steentjes ) de boel binnen 25 m fietsen muurvast zette....,
De steentjes gingen tussen riem en het achterkransje zitten en zorgden ervoor dat de riem echt zo strak als een.... snaar .... ging zitten..... niet leuk !!
Er viel niet meer mee te fietsen temeer omdat ook de wielen tussen de band en spatbord door de modder vastliepen.
Wat een bende en het was echt dramatisch om de boel met water uit de bidons weer gangbaar te maken... na 25 m weer een vastloper en zo over 2 km vele uren gedaan.... :-(((
Hoe dat met een kettingaandrijving zou zijn verlopen weet ik even niet..... maar leem/prut met steentjes erin ..... daar houdt de riem niet van.

Grtjs, Gerard
GerardH schreef:'k Heb mijn Santos met riem nu ruim 1,5 jaar en heb hem gelukkig nog nooit horen kreunen.... z'n berijder echter zo nu en dan wel.... misschien is dat bij de anderen ook wel het geval.

Met sneeuw heb ik gelukkig nog nooit problemen met de riem gehad....... wel met natte leem- en prutwegen in Spanje waarbij de modder( incl. steentjes ) de boel binnen 25 m fietsen muurvast zette....,
De steentjes gingen tussen riem en het achterkransje zitten en zorgden ervoor dat de riem echt zo strak als een.... snaar .... ging zitten..... niet leuk !!
Er viel niet meer mee te fietsen temeer omdat ook de wielen tussen de band en spatbord door de modder vastliepen.
Wat een bende en het was echt dramatisch om de boel met water uit de bidons weer gangbaar te maken... na 25 m weer een vastloper en zo over 2 km vele uren gedaan.... :-(((
Hoe dat met een kettingaandrijving zou zijn verlopen weet ik even niet..... maar leem/prut met steentjes erin ..... daar houdt de riem niet van.

Grtjs, Gerard

-heb je na deze ervaring nog aan een kettingkast gedacht?
-ken je het nieuwe achterkransje van Santos dat modder verdringt door "gootjes"?
herken het probleem met gejank in mijn snaar .
is erg irritant.met water op je snaar uit je fles is het 2 km over daarna gaat het weer tekeer.doe er nu groene zeep op helpt ook.
vindt het een flop voor iets wat toch vlug € 400 extra kost ibv een ketting.
voor de rest ben ik erg te spreken over de riem
Eric Schuijt schreef:Ik heb afgelopen week twee uur gefietst over fietspaden door de sneeuw. Bij mij is mijn riem geen enkele keer overgeslagen door ijs, maar ik heb dan ook niet door hele dikke sneeuw gefietst (warom zou ik?)
Ook vorig jaar in het Himalaya had ik geen problemen, maar wederom geen hoge sneeuw. Het probleem is trouwens wel bekend bij alle leveranciers.

Wat wel -heel soms- voorkomt is een gekreun van de riem. Dat heb je dan een uurtje en even later is het opeens weg en komt het pas na een paar weken weer onverklaarbaar terug. Ik kan de riem natuurlijk inspuiten met siliconen of zo, maar dat is nu juist niet mijn bedoeling.

Maar hoe het komt dat hij soms kreunt en een geluidje maakt is mij nog onduidelijk. Ik heb geprobeerd een relatie te leggen met de temperatuur en luchtvochtigheid, maar die relatie heb ik niet kunnen vinden.

En soms zie ik wel eens bij fietsen dat de riem op het achterkransje niet tegen de kant aan ligt; er zit dan een of twee millimeter tussen. Het ziet er erg niet netjes uit, maar het fietst wel gewoon.
De afgelopen weken heb ik meerdere keren tijdens het woonwerk-verkeer van 20 minuten onderweg moeten stoppen om ijs van het achterkransje te verwijderen. Zuivere sneeuw is inderdaad geen probleem, maar dat plakkerige mengsel van pekel met sneeuw wel! Om het aflopen van de riem te voorkomen is het zaak om de snubber op scherp te stellen; bij contact met de riem veroorzaakt ie dan meteen een trilling die je tijdens het trappen bemerkt. Ook zie je de riem dan licht cyclisch torderen.
SantosTravelmaster schreef:
rvdh schreef:Even op inhaken....

Heb je het al met jouw dealer erover gehad ? Dat las ik niet, maar zou de meest logische eerste stap zijn...

Toen Santos begon met de riemaandrijving hadden ze een tandwiel met "mudports". Kleine sleuven in het achtertandwiel waardoor de modder en prut uit het tandwiel geperst werd.

Rohloff heeft dit idee niet toegestaan op de naven, maar er is wel doorgegaan achter de schermen aan de ontwikkeling van een tandwiel die wel het vuil kon afvoeren.

Inmiddels is er een nieuw tandwiel op de markt (zeer beperkt). Deze heeft wel de mogelijkheid om prut af te voeren. Daardoor zal het probleem niet of veel minder snel meer voorkomen. Dit tandwiel is van gehard staal en dus ook goed duurzaam.
Het kan gewoon in plaats van het huidige tandwiel geplaatst worden.



Op de foto's zijn de "afvoergootjes" goed zichtbaar.
foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Nee, ik werk niet voor Santos, Rohloff of Gates. :P

Bedankt voor de tip!
De afvoergootjes lijken mij een verbetering en inmiddels heb ik een toezegging op vervanging van het tandwiel.

Ik vraag me af of die afvoergootjes ook het vastgevroren ijs weg kunnen werken:
Afbeelding
zo te zien op de foto groeit het ijs juist daar waar de riem geen druk uitoefend op het tandwiel; vervolgens oefent het ijs wel druk uit op de riem met als resultaat dat ie er af wil. Ik zou gaan voor een kettingkast.
wat voor ketting kast hebben jullie in gedachten??
Past een chainglider op een belt systeem? Lijkt me een eenvoudige en goedkope oplossing.
Mark P schreef:Past een chainglider op een belt systeem? Lijkt me een eenvoudige en goedkope oplossing.
zat ik ook aan te denken
maar loopt dat niet aan en geeft het niet meer weer stand?
iemand ervaring?
Hoi,
Ook ik heb last gehad van dit probleem.
Heb inmiddels al wel het vernieuwde stalen tandwiel met mudports gemonteerd gekregen, maar deze moet zich nog bewijzen.
Een nog minder plezierige bijeenkomstigheid van het aflopen van de riem was dat ik na een week dwars door mijn riem trapte (4200km.oud).
Verklaarbaar omdat het precies hetzelfde is als wat in de handleiding staat niet te doen bij het op de tandwielen leggen van de riem, maar dan in omgekeerde volgorde.
Eric Schuijt schreef:
Ik heb afgelopen week twee uur gefietst over fietspaden door de sneeuw. Bij mij is mijn riem geen enkele keer overgeslagen door ijs, maar ik heb dan ook niet door hele dikke sneeuw gefietst (warom zou ik?)
Ook vorig jaar in het Himalaya had ik geen problemen, maar wederom geen hoge sneeuw. Het probleem is trouwens wel bekend bij alle leveranciers.
De sneeuw hoeft niet hoog te zijn, maar van een bepaalde consistentie.
Zoals verse sneeuw plakt en na een dag vrieskou er geen sneeuwbal meer van gemaakt kan worden, zo heb ik pas de tweede sneeuwdag last gekregen van het 'sneeuwplakprobleem', de opvolgende drie weken dan weer probleemloos door de sneeuw gefietst (op de riembreuk na dan).

Ik heb er met veel plezier voor gekozen een goede fiets aan te schaffen i.p.v. een auto, dus ik moet wel 2*20 per dag, ook door de sneeuw.
Ik geniet b.t.w. echt van de vier seizoenen en ben blij dat we de afgelopen twee winters weer eens sneeuw hebben gehad wat langer als anderhalve dag is blijven liggen.

Vorig jaar heb ik trouwens meermaals hetzelfde probleem gehad met een derailleurfiets, maar dan dat er dusdanig veel ijsophoping in de achtercassette was dat bepaalde tandwielen niet meer gekozen konden worden en ik steeds een ander verzet kiezen moest, het aangedrukte ijs was er ook met een stokje nauwelijks uit te peuteren.

grtn mrtn
jefi schreef:
Mark P schreef:Past een chainglider op een belt systeem? Lijkt me een eenvoudige en goedkope oplossing.
zat ik ook aan te denken
maar loopt dat niet aan en geeft het niet meer weer stand?
iemand ervaring?
Dat loopt behoorlijk aan :P . Hij is te smal.... Omdat een riem breder is zal er ook een speciale kast voor gemaakt moeten worden. Ik heb wel al vaker een scherm eromheen gezet, maar die is dus niet 100% dicht.
Maar was een van de vermeende voordelen van de riem niet dat dit soort dingen allemaal niet meer nodig waren?
Wim
Conclusie hier dus: riemkast.

Hmm, komt me bekend voor.

http://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving.php (11-3-2010):

"Want als een fiets met deze riem een compleet afgedichte aandrijving nodig heeft om qua betrouwbaarheid enigzins in de buurt van de ketting te komen, wat blijft er dan nog over van de veronderstelde voordelen ten opzichte van een kettingaandrijving met kettingkast? Ook hiermee heeft men geen last van een met olie besmeurde of beschadigde broek en het smeerinterval kan met een geschikt smeermiddel tot minstens 1000 km worden verlengd. Dus moet afhankelijk van het aantal gereden kilometers twee- tot tienmaal per jaar twee tot drie minuten tijd worden gespendeerd aan het oliën van de ketting. Dat is per jaar heel wat minder dan u nodig hebt om de bandenspanning te controleren resp. te corrigeren. En hebt u met het oog op dit "noodzakelijk onderhoud" van de banden al eens overwogen om over te stappen op massieve rubberbanden ...?
En door de riemkast, de voorgeschreven "snubber", een aandrukrol tegen het overspringen van de riem bij hoge belasting en/of te lage voorspanning en het extra gewicht door deelbare, afstelbare uitvalpatten kan van een vermeende gewichtsbesparing van de riemaandrijving ook geen sprake meer zijn."
Deze onderhoudsvrije aandrijving hoef je niet te smeren en loopt altijd soepel. Zo heb je meer tijd om te fietsen! Mijn eerste indruk... verkooppraatjes.

Tandriemen werken prima als ze schoon blijven en de tandriemwielen in lijn draaien. Schoon is moeilijk op een fiets door bagger en sneeuw en tandriemwielen in lijn houden op een “werkend” frame gelijk zo.

Wordt de tandriem vuil, dan zullen de tandriemwielen tenminste open moeten zijn. Dat is het kleine tandriemwiel niet. Bij (stuif)sneeuw en vriezend weer zal ijsvorming op het gesloten tandriemwiel plaats vinden. Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4 graden C. en onder druk van de riem op het wiel zullen ijskristallen smelten en zich in de dalen van het tandwielriem als ijs gaan afzetten. De riem gaat door aangroei van ijs een steeds grotere omtrek draaien en komt meer onder spanning te staan. Breuk zal het gevolg zijn. Riem, lagers of frame?

Omdat er zeer weinig rek in een tandriem zit, komen er erg grote krachten op de lagers van de trapas en het achterwiel. Met de reeds aanwezige voorspanning van de riem op de lagers niet best.
Gelukkig staat de onderliggende achtervork schuin tussen trapas en achternaaf. Daardoor zal het frame wat buigen en het achterwiel naar rechts uit het spoor gaan lopen. Om die reden zijn er randen geplaatst op de tandriemwielen. Vóór aan de buitenzijde. Achter aan de binnenzijde.
Ook bij grote trapkrachten zullen de tandriemwielen niet in lijn blijven.

Bij de ketting is er altijd ruimte om modder en sneeuw af te voeren. Ook heeft een ketting ruimte, omdat een ketting wordt gesteld en nooit gespannen. Veerspanning van de derailleur daargelaten. En als de kettingwielen wat uit lijn geraken door welke krachten ook. Een ketting kan het hebben.

Op mijn Rohloff nooit een riem!
Het is toch leuk om te zien dat theorie en praktijk verschillen. In theorie (marketing) zou een belt de oplossing moeten zijn, maar de praktijk wijst toch iets anders uit.

Wellicht wordt het tijd voor kardan aandrijving op de vakantiefiets ;-)

Ik blijf voorlopig ook maar lekker mijn ketting smeren :-). Mijn chainglider heeft mijn ketting de afgelopen weken behoorlijk schoon gehouden!
In de reclamewereld wordt de belt drive vergeleken met een ketting aandrijving met derailleur. Die vergelijking gaat mank. Dat zou moeten zijn: Versnellingsnaaf met ketting of riem.

Cardan aandrijving heeft als nadeel dat twee keer een haakse overbrenging gemaakt moet worden tussen trapas en naaf. Dat kost circa 10% van je trap energie. Dat verlies geeft een (schone) ketting of belt niet.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het nieuwe ontwerp.

.tsooJ