Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden met spikes, maar welke? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Winterbanden met spikes, maar welke?

...en je rijdt beter niet lek.
FIXIE! Hoef je alleen het achterwiel te doen.

Met remmen zullen ze vast helpen. Zijdelings wegglijden lijkt me eerder makkelijker met dan zonder. Maar lachen is het zeker.
Heeft iemand al ervaring met die nieuwe winterband van Conti: de Contact Winter II? Dat is een band die tussen een gewone band en een spikeband in zou zitten.
Wim
Geen ervaringen, maar ben sceptisch. Krijg er een beetje vlees noch vis gevoel bij.
Volgens mij zie je de Conti hier: NOS journaal winterbanden-voor-je-fiets.

Omdat ik ze (nog) niet gekocht heb besteed ik mijn tijd met het zoeken naar ervaringen op internet. Mijn interpretatie van de conclusies: 'vlees noch vis' geldt voor alle soorten.
De Snow Stud heeft betere grip in de sneeuw, maar weer minder op ijs (geen spikes in het midden van de band).
De Marathon Winter heeft nauwelijks grip in de sneeuw: de spikes gaan als een mes door de boter en het profiel is te gering. Op ijs (en vastgereden sneeuw) daarentegen is de Marathon Winter weer prima.

Er zijn maar weinig ervaringen beschreven van de winterbanden op droog asfalt. En juist daar ben ik benieuwd naar gezien de 'normale' Hollandse winters.
Ik lees wel: hoge rolweerstand voor de spikes (maar hoe is dat voor een hard opgepompte Snow Stud?). De Marathon Winter geeft op een droge weg wel grip in een bocht maar je voelt hem een beetje 'wegdribbelen'. Hij glijdt een beetje over de spikes, dus wel volgas door de bocht op ijs, maar niet op droog asfalt.
Daarom lijkt de Conti Contact Winter II mij ook een goed compromis, juist uitgaande van de verwachting dat ik 'normaal' meer op een sneeuw- en ijsvrije weg zal rijden. Als het echt ijzelt gaan wij echt niet fietsen.
Wim schreef:Maak ons deelgenoot van je ervaringen met deze band.
Wim
Kreeg gisteren bericht van bikecomponents, dat de levertijd onbekend is.

Gideon
Sinds 2 jaar fiets ik elke werkdag (ongeveer 20km enkele rit).
Vorig jaar ben ik een paar keer gevallen en steeds op de zelfde manier
n.l. het voorwiel gleed weg in een verraderlijk gladde bocht. Sneeuw was
nooit een probleem maar dit jaar ligt er aanzienlijk meer sneeuw. Een stukje
fietspad op mijn route dat nooit wordt schoongemaakt is nu echt onbegaanbaar geworden.
Met een atb die ik voor mijn pa in orde heb gemaakt met 2x snow studs 50mm 26" kom
je er wel doorheen al moet je wel sportkleding aan trekken want het is erg zwaar :)

Zelf rijd ik de laatste weken met een Nordic Spike 42mm spijkerband voor (ik wilde eigenlijk
een marathon winter maar die was slecht verkrijgbaar) en achter een Smart Sam 47mm.
Vers gevallen sneeuw is natuurlijk geen probleem, daar kom je met een normale band ook wel doorheen,
maar door de diepere en een beetje bevroren sneeuw slinger je alle kanten op en is er geen houden aan.
De nordic spike doet het verder wel goed op ijzige stukken maar minder goed op schoongemaakt asfalt en
maakt dan best wel veel herrie. De eerste dagen was de extra weerstand op asfalt echt irritant fietsen
(t.o.v de atb met snow studs die ik met de eerste sneeuwval had geleend) en had er wel een beetje spijt van.
Maar ja, het is waarschijnlijk toch een kwestie van wennen want al moet ik wel iets harder trappen kan ik
nog steeds 23..25km/uur fietsen. Een enkele keer deed het voorwiel onverwacht een stapje opzij
waarbij je met een normale band echt op je bek zou zijn gegaan. Na meer dan 500km fietsen zie ik nog geen
slijtage aan de spikes. Ik ben er nu wel tevreden mee en heb geen behoefte meer om een andere band te proberen.
Een minpuntje is wel dat op beide banden geen reflectie zit hier heb ik niet opgelet bij de aanschaf.

Ik kon geen spijkerband vinden voor een 28 inch velg die breder is dan 42mm anders ging mijn
voorkeur denk ik toch uit voor een 50mm band. Ik dacht er nog wel aan om losse 'ice studs' in
een brede band te monteren maar deze zijn duurder dan een complete spijkerband.

Rob.
Er is een 45 mm Nokian Hakkapeliitta W106 in 28 inch.
Wim
nikopaul schreef:Deze kwam ik tegen: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20026081-1.html
misschien een idee?
Geprobeerd, werkt niet. De tie-wraps liggen er binnen een kilometer af zodra je asfalt tegenkomt. Je trekt ze gewoon kapot.

Volgens het stukje is het idee dan ook afkomstig uit het singlespeedwereldje, hetgeen kan verklaren waarom het IRL niet werkt.

Grtjs,

waltertje
Is er trouwens ook een 35-559 spijkerband te koop? Wat ik tot nog toe gezien heb is allemaal 47 mm of breder, en dat past helaas niet in mijn achtervork.

grtjs, Waltertje
Ik fiets op de Continental Nordic Spike met 120 spikes. Ik rij door de polder waar op sommige stukken niet geveegd of gestrooid wordt. Met de ijzel, 3 weken terug, was het pad net een ijsbaan. Ik kon er prima fietsen met de spijkerbanden. Ook op vastgereden sneeuw of een dunne laag sneeuw geen probleem.
De spijkertje zitten aan de zijkant van het loopvlak dus niet direct in het midden. Op het droge asfalt hoor ik de spijkertjes wel "tikken" maar het is geen irritant geluid. Ik pomp de band iets harder op wanneer de weg droog is. Hierdoor rijden ze ook iets lichter
De banden fietsen nl. wel zwaarder op asfalt. Niet alleen door de spikes maar ook door de grove noppen. Dat vind ik echter niet zo'n probleem. Je trap jezelf daardoor lekker warm met dat koude weer :)
De banden zijn vrij smal vind ik. Van mij hadden ze iets breder gemogen alhoewel dat misschien nog zwaarder zal fietsen.
Over het algemeen ben ik er dus erg tevreden over en heb geen spijt van mijn aankoop.
waltertje schreef:
nikopaul schreef:Deze kwam ik tegen: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20026081-1.html
misschien een idee?
Geprobeerd, werkt niet. De tie-wraps liggen er binnen een kilometer af zodra je asfalt tegenkomt. Je trekt ze gewoon kapot.

Volgens het stukje is het idee dan ook afkomstig uit het singlespeedwereldje, hetgeen kan verklaren waarom het IRL niet werkt.

Grtjs,

waltertje
Ik heb het ook geprobeerd en tot nu toe staan ze er nog allemaal op. En ik ben zelfs tevreden over het resultaat! Op asfalt slijten ze idd snel, maar in de sneeuw is er wel degelijk meer grip. En hier zijn de wegen reeds sinds enkele dagen niet meer sneeuwvrij, dus blijven ze nog wel een tijdje heel.
Vandaag kwamen de door mij bestelde Conti Topcontact Winter II (model 2011) binnen en ik heb ze gelijk geprobeerd. Dit zijn geen banden met spikes, maar winterbanden zoals bij de auto, dus met ander rubber en een ander profiel. Ik ben tot nu toe erg tevreden. De rolweerstand op de schone weg is vergelijkbaar met een normale geprofileerde band (maar veel lager dan bijvoorbeeld een Marathon Extreme). En de grip was heel goed. Ik kreeg ze met geen mogelijkheid aan het schuiven. Het verschil was veel groter dan ik had verwacht. Op ijs zul je wel tekort komen vergeleken met spike banden, maar deze Conti's zijn veel breder inzetbaaar. En ze zijn ook nog eens niet zo idioot zwaar.
Wim
Wim schreef:Op ijs zul je wel tekort komen vergeleken met spike banden, maar deze Conti's zijn veel breder inzetbaaar.
Wim
Klinkt me allemaal als muziek in de oren. Alleen: laat weten als je ijservaring hebt opgedaan. Ingevroren bandensporen, dat soort dingen. Ben benieuwd of ze daar een verschil maken of helemaal niet.
Gisteren mijn Schwalbe Winter en extra set velgen ontvangen. Ik heb ze besteld bij Rose.nl. Voor de liefhebbers, ze zijn vanaf week 1 weer leverbaar bij Rose.nl.

Vandaag een klein rondje gefietst. Het is erg wennen, maar op ijs heb je aardige grip.
Vanaf maandag maar weer eens naar mijn werk proberen te fietsen (18km enkele reis). Ik ben trouwens erg benieuwd wat de levensduur is van deze band. De fietsroute is voor 2/3 schoon en 1/3 een echt drama. Ook maar een extra set velgen erbij gedaan, mocht de sneeuw ooit nog een keer smelten kan ik vrij makkelijk weer op gewone banden rijden.
Platgereden sneeuw die zo glad was dat het glom was geen probleem. Ik denk dat het echte probleem pas komt bij ijzel. Dan zal het wel net als bij winterbanden voor de auto oppassen zijn omdat de overgang erg plotseling zal zijn - denk ik. Ook voor een heel dik pak losse sneeuw lijkt me dit geen ideale band (te kleine noppen). Maar nogmaals, als het om echt extreme toestanden gaat moet je denk ik bij Nokian terecht. Voor wat we meestal in Nederland hebben tussen november en maart lijken deze me ideaal. In het meest extreme geval kun je nog een echt woeste spikes band op de plank leggen en die bij echt slecht weer om het voorwiel leggen. Bij het voorwiel is het belangrijker, en minder werk. Ik denk dat dat zelden nodig zal zijn.
Nog wat details: de 26 inch is 44 mm breed (47 mm volgens de site en 50 mm volgens de opdruk op de band), vergeleken met 45 mm op dezelfde velg voor de 50 mm Big Apples. Aan de zijkant zitten geen grove noppen die achter je spatbordstangetjes kunnen blijven haken. Verder heeft de band reflexie en een dynamospoor.
Wim
peter1980 schreef:Gisteren mijn Schwalbe Winter en extra set velgen ontvangen. Ik heb ze besteld bij Rose.nl. Voor de liefhebbers, ze zijn vanaf week 1 weer leverbaar bij Rose.nl.

Vandaag een klein rondje gefietst. Het is erg wennen, maar op ijs heb je aardige grip.
Welk aspect vond je wennen?

Ben zelf al een maandje erg tevreden over de Marathon Winter (42-622) in omgeving 070 met tot nu toe zo'n 20 cm sneeuwdek en zeer wisselend strooi- en veegbeleid. Goede grip op zeer gladde stukken platgereden sneeuw, waar je met MTB banden (Continental Mountain King 26x2.2) gewoon wegglipt. Ook op ander sneeuwdek zoals een laag verse sneeuw tot aan de onderkant van de trappers of plat(=glad)gereden met een laagje losse sneeuw (zoals bij vorst) prima grip. Lastige stukken zijn nog steeds stukken met sporen die zijn opgevroren, of zeer onregelmatig platgetreden sneeuw (paardenhoeven, schoenafdrukken). Daar zijn MTB banden i.c.m. voorvering mogelijk iets prettiger, maar nog steeds geen pretje. Hard opgepompt hebben de Marathon Winters iets meer weerstand dan gewone banden en maken ze een knisperend geluid vanwege de spikes. Deze nadelen zijn niet zo sterk dat ik het de moeite zou vinden om bij een weekje geen sneeuwdek de wielen te verwisselen.

Overigens vond ik de tip in het NOS Journaal item over fietswinterbanden om het zadel wat lager te zetten bij gladheid ook erg effectief om wat makkelijker met de voeten bij de grond te kunnen. Voor m'n gevoel werkt het omlaag zetten van het zadel ook om wat beter in evenwicht te blijven.
cwg schreef:
peter1980 schreef:Gisteren mijn Schwalbe Winter en extra set velgen ontvangen. Ik heb ze besteld bij Rose.nl. Voor de liefhebbers, ze zijn vanaf week 1 weer leverbaar bij Rose.nl.

Vandaag een klein rondje gefietst. Het is erg wennen, maar op ijs heb je aardige grip.
Welk aspect vond je wennen?

Ben zelf al een maandje erg tevreden over de Marathon Winter (42-622) in omgeving 070 met tot nu toe zo'n 20 cm sneeuwdek en zeer wisselend strooi- en veegbeleid. Goede grip op zeer gladde stukken platgereden sneeuw, waar je met MTB banden (Continental Mountain King 26x2.2) gewoon wegglipt. Ook op ander sneeuwdek zoals een laag verse sneeuw tot aan de onderkant van de trappers of plat(=glad)gereden met een laagje losse sneeuw (zoals bij vorst) prima grip. Lastige stukken zijn nog steeds stukken met sporen die zijn opgevroren, of zeer onregelmatig platgetreden sneeuw (paardenhoeven, schoenafdrukken). Daar zijn MTB banden i.c.m. voorvering mogelijk iets prettiger, maar nog steeds geen pretje. Hard opgepompt hebben de Marathon Winters iets meer weerstand dan gewone banden en maken ze een knisperend geluid vanwege de spikes. Deze nadelen zijn niet zo sterk dat ik het de moeite zou vinden om bij een weekje geen sneeuwdek de wielen te verwisselen.

Overigens vond ik de tip in het NOS Journaal item over fietswinterbanden om het zadel wat lager te zetten bij gladheid ook erg effectief om wat makkelijker met de voeten bij de grond te kunnen. Voor m'n gevoel werkt het omlaag zetten van het zadel ook om wat beter in evenwicht te blijven.
Als er ijs of samengedrukte sneeuw ligt heb je heel veel grip. Als het fietspad schoon is, is er op asfalt niets aan de hand. De banden maken het geluid alsof je over grind rijdt en het trapt iets zwaarder, maar dat is niet erg.
Maar wat ik erg vervelend vind is dat de banden op onbesneeuwde bestraten fietspaden gaat 'zoeken'. Zeker als het straatwerk in de langsrichting ligt. Daarnaast is de grip in de bochten matig. Ik begrijp dit kan niet anders met spikes, maar dat maakt het wel wennen.

Ik moet nog kijken hoe ik deze banden ga gebruiken. Waarschijnlijk bij twijfelachtig weer alleen de voorband en bij slecht weer voor- en achterband.

Ik ben wel blij dat ik ze binnen heb. Ik heb afgelopen week niet naar mijn werk kunnen fietsen en het begint alweer aardig te kriebelen ;-)
Nu kan ik in ieder geval kiezen. Ik fiets overigens elke dag van de lier naar den haag (ook aardig regio 070) en vind de fietspaden erg wisselend. Het ene fietspad is helemaal schoon en de ander is niet eens een stooiwagen langsgereden.
Nog even over spikes: aangezien je op metaal rijdt zijn sommige ondergronden juist superglad. Gladde natuursteen, tegels (b.v. in een treinstation), dat soort spul. Ik kwam er achter in Gdansk waar straten en stoepen met grote stukken natuurlijke steen belegd zijn.
laagvlieger schreef:
waltertje schreef:
nikopaul schreef:Deze kwam ik tegen: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20026081-1.html
misschien een idee?
Geprobeerd, werkt niet. De tie-wraps liggen er binnen een kilometer af zodra je asfalt tegenkomt. Je trekt ze gewoon kapot.

Volgens het stukje is het idee dan ook afkomstig uit het singlespeedwereldje, hetgeen kan verklaren waarom het IRL niet werkt.

Grtjs,

waltertje
Ik heb het ook geprobeerd en tot nu toe staan ze er nog allemaal op. En ik ben zelfs tevreden over het resultaat! Op asfalt slijten ze idd snel, maar in de sneeuw is er wel degelijk meer grip. En hier zijn de wegen reeds sinds enkele dagen niet meer sneeuwvrij, dus blijven ze nog wel een tijdje heel.
Ooit eens bedacht hoe je kan remmen indien je velgremmen hebt met die straps rond je banden (en dus ook je velgen)...
lijkt me niet bepaald gezond voor je remmen :p